یاور از معرفت و حق گویی گفت

سعید مطلبی نویسنده سریال یاور قصد داشت با قرار دادن دونسل قدیم و جدید رفاقت ها و معرفت ها را نشان دهد و هم حق گویی و حق طلبی زیر گرد و غبار مانده را برای نسل‌ها روشن کند.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سریال  یاور مجموعه تلویزیونی  به کارگردانی مشترک سعید سلطانی  و اصغر  نعیمی  و تهیه کنندگی آرمان  زرین کوب  و نویسندگی سعید مطلبی که سالهای پیش  این گروه سریال ستایش را  از سال 88 تا سال 97 را داشتند   و حال  با مجموعه تلویزیونی  30قسمتی  در ماه رمضان 1400 که داستانی معمایی با تم جوانمردی  داشت از شبکه سه پخش شدو در این سریال  داریوش ارجمند ،زهره سعیدی ، محمد حاتمی ، شبنم فرشاد جو ، ارسلان قاسمی ، پرویز فلاحی پور و محمد رشنو که تازه وارد تلویزیون شده و در سریال بو م و بانو بازی کرده است .


سعید مطلبی نویسنده سریال  گفت قصد داشت با قرار دادن دو نسل قدیم و جدید مثل یاور و شامیز و محسن و آصف، هم رفاقت‌ها و معرفت‌ها را نشان دهد و هم حق‌گویی و حق‌طلبی در زیر گرد و غبار مانده را برای نسل‌ها روشن کند. امروز هم می‌توان در زیر پرچم تکنولوژی، با معرفت و اخلاق‌مداری زندگی کرد و در سایه اخلاق و صداقت و شفافیت، حق را پایمال نکرد.


اتفاقی که فکر می‌کنم سرمنزل و محور اصلی سریال "یاور" بود و البته به سبکِ برخی از سریال‌ها کنایه مستقیم به مسئولین نزد و بر سایه دیالوگ‌شناسی و موفقیت در مدارِ قصه پیش رفت
پرویز فلاحی پور  یکی از بازیگران درباره ی سریال  یاور  ونقشش در سریال گفت: برخی از این کلیشه ها در آثار نویسنده  هایی در سن آقای سعید مطلبی هستند به کار می رود  و این نوع دیالوگ نویسی و شخصیت پردازی را بیشتر به کار می گیر ند، در واقع  نویسنده  این شخصیت  را هنوزدرذهن خود دارد  و ممکن است چنین  شخصیتی  را همچنان  دوست داشته باشد . اینها الگوهایی است که درزمان  خودش درست بوده است و آنها  را استفاده می کند .

وی در ادامه گفت : من قبلا  هم با آقای سعید سلطانی کارگردان  سریال همکاری کرده  بودم و تجربه  کار  با او را داشتم  ولی  در کارهای رمضان خیلی وقت  بود که بازی نکرده بودم و بازخورد هایی هم گرفتم  عده ای  کار را دوست داشتند و عده ای هم دوست نداشتند و انتقادهایی هم داشتند

وی درباره ی  فیلمنامه  این سریال اظهار کرد: این مدل متن ها مثل آثار ماه رمضان  یا دیگر مناسبت ها معمولا  یا یک فوریت انجام می شود با عجله  نوشته می شود  و به همین  دلیل  ممکن است  اشتباهاتی  هم داشته باشد  با این حال  فکرکنم درزمان کم و موقعیتی  که سعید مطلبی نوشته شده بود بدنبود .
داریوش ارجمند درباره شباهت کاراکتر یاور در مجموعه تلویزیونی «یاور» با کاراکتر حشمت فردوس در سریال «ستایش» گفت: من هیچگونه شباهتی بین کاراکتر حشمت فردوس سریال «ستایش» با یاور نمی‌بینیم، یاور و حشمت هیچ شباهتی به هم ندارد

این دو کاراکتر با وجود اینکه توسط یک نویسنده طراحی شده‌اند و یک بازیگر نقش هر دوی آن‌ها را ایفا کرده، حتی روی کاغذ و در فیلمنامه هم شباهتی به هم ندارند و اصلاً اینگونه نیست که من به عنوان بازیگر تلاش کرده باشم که یاور به حشمت فردوس شبیه نشود چرا که این تفاوت در شخصیت‌پردازی دو کاراکتر وجود دارد و اگر کمی دقت کنیم متوجه تفاوت‌های کاملاً مشخص در شخصیت‌پردازی آن‌ها خواهیم شد

امسال شبکه سه آنتن رمضانی خود را به کارگردانی سپرده است که با "ستایش"، "پس از باران" و حتی سریال رمضانی "شکرانه" که این شب‌ها از شبکه پنج سیما پخش می‌شود جزو کارگردانانی است که اصطلاحاً رگِ خواب مخاطب را می‌شناسد و شیوه‌های جلب نظر تماشاگران تلویزیون را بلد است.
با این حال، "یاور" سعید سلطانی در این چند قسمت، چنگی به دل نزده و با واکنش‌های منفی مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. حضور داریوش ارجمند با شمایل آشنای حشمت فردوس هم نتوانسته یخ سریال را بکشند

هرچند «یاور» تا به اینجا جزو شبیه‌ترین‌هاست، داستان بسیار تکراری و دیالوگ‌های کوچه‌بازاری که پیش‌از این داریوش ارجمند بارها آن‌ها را در سریال‌های دیگر تکرار و نخ‌نما کرده است.
سریال «یاور» در ساخت و روایت داستان بسیار ضعیف است و تماشاگر با دیدن همین چند قسمت مجاب شده که سازندگان مجموعه قصد دارند بار دیگر قصه‌ی پدر فداکار و فرزند ناخلف را تماشا کنند.
آثاری که برای ماه رمضان  یا مناسبات های دیگر ساخته می شود ، اشتباهاتی دارند  که برای  فرصت  کمی است که صدا و سیما به کارگردان داده است  پس سریالی  که در این مناسباتها ساخته می شود بدون عیب نیست، نخواهد بود  و می تواند منظورخود رابه مخاطب منتقل کند .


انتهای پیام/

کد خبر: 1095828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =