«احیای داعش» در عراق ابزار فشار آمریکا بر کشورهای منطقه است

 کارشناس مسائل منطقه گفت: احیای داعش می تواند تهدیدی برای عراق و برخی از کشورها به خصوص ایران باشد که به عنوان یک ابزار فشار در دستور کارآمریکا و برخی کشورهای منطقه ای قرار گرفته است.

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص چرایی عدم خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق باتوجه به تصویب پارلمان آن کشور، اظهارداشت: آمریکا اعلام کرده که قصد خروج نیروهای خود را ازعراق نخواهند داشت و در آن کشور مستقر خواهند بود.

وی گفت: علاوه بر اینکه موضوع خروج نیروهای ایالات متحد آمریکا به صورت یک قانون مصوب پارلمان شده، همچنین خواسته مردم و دولت عراق در جهت خروج نیروهای نظامی آمریکا از این کشور هم هست.

کارشناس مسائل منطقه  تصریح کرد: متاسفانه شاهد برخی عناصر هم سو با سیاست های آمریکا در منطقه و دولت عراق هستیم که نسبت به مصوبات پارلمان بی توجهی می کنند و آمریکایی ها هم از این فرصت استفاده لازم را دارند تا جای پای خودشان را درعراق محکم کنند.

زارعی با اشاره به استراتژی آمریکا برای تمدید حضورشان در خاک عراق گفت: یکی از موضوعاتی که می تواند حضور نیروهای آمریکایی درعراق را تمدید کند جریانات تروریستی و ناامن سازی منطقه توسط  این نیروها در عراق هست که می تواند برای آمریکایی ها به عنوان یک فرصت برای ماندگاری بیشترمورد بهره برداری قرار گیرد.

وی در پاسخ  به این سوال که آمریکا اعلام کرده به زودی از افغانستان نیروهایش را خارج می کند، چرا چنین اقدامی را در قبال عراق انجام نمی دهد و همچنان خواهان حضور در آن کشورهستند، افزود: این دو کشور قابل قیاس با یک دیگر نیستند چراکه عراق موقعیت بسیار ویژه ای در منطقه دارد، به همین جهت آمریکا در آنجا اعلام کردند که نیروهای خودشان را از افغانستان خارج خواهد کرد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: آمریکایی ها هزینه های سنگینی درافغانستان متحمل شده اند و به لحاظ راهبردی برای آنها خیلی  وضعیت مناسبی نداشته است.

 زارعی اضافه کرد: عراق با توجه به همسایگی با کشورهای  سوریه، جمهوری اسلامی ایران، عربستان و نزدیکی به سرزمین های اشغالی از موقعیت بسیار بالای استراتژیک برخوردار است. منابع انرژی در این کشور طمع دولت آمریکا را برای حضور در عراق و استفاده از نیروهای دست آموز خود و نفوذشان در بدنه دولت همیشه به عنوان اصل جدی مطرح بوده است.

وی بیان کرد: علی رغم آنکه ما شاهد این بودیم که در گذشته درباره خروج آمریکا ازعراق صحبت هایی شده بود، اما مشاهده می کنیم این بار به صراحت اعلام می کنند که در عراق باقی خواهند ماند.

این کارشناس مسائل منطقه در خصوص احیای داعش درعراق تصریح کرد: خبرهای متنوع و گسترده ای درباره بازسازی و احیای داعش توسط نیروهای آمریکا و ائتلاف به گوش می رسد که حاکی از برنامه ریزی و سیاست های راهبردی آمریکا برای بهره برداری از جریانات تکفیری و تروریستی به خصوص داعش در منطقه است.

زارعی گفت: این موضوع می تواند تهدیدی برای عراق و برخی از کشورها به خصوص ایران باشد که به عنوان یک ابزار فشار در دستور کارآمریکا و برخی کشورهای منطقه ای قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برنامه راهبردی آمریکا در منطقه غرب آسیا حضور گسترده و میدانی برای مقابله با تهدیدات و آسیب هایی است که منافع آنها یا متحدانشان نظیرعربستان، رژیم جعلی صهیونیستی و برخی دیگر از دولت های منطقه ای را به خطر می اندازد.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان خاطرنشان کرد: به همین خاطرآمریکایی ها حضور خودشان در این منطقه را لازم می دانند. در واقع همان طور که آمریکایی ها در جنوب خلیج فارس حضور دارند در عراق هم به دلیل موقعیت بسیارعالی که دارند می خواهند خودشان را در آنجا تثبت کنند.

کد خبر: 1095834

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =