خطیب‌زاده: هیچ توافقی در وین صورت نمی‌گیرد مگر در صورت توافق کامل

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که گفت‌وگوها در وین ادامه دارد، گفت: توافق اولیه وجود ندارد و هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد، مگر اینکه درباره همه چیز توافق صورت گرفته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی، به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

خطیب‌زاده در ابتدا با اشاره به تحولات اخیر در سرزمین‌های اشغالی و جنایات شرم آور رژیم اشغالگر قدس اظهاراتی را به زبان عربی در این خصوص عنوان کرد. 

وی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، دور جدید تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و نواز غزه را که منجر به شهادت دهها غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و ویرانی تعداد زیادی از ساختمانهای مسکونی و منازل مردم شده و نشانه بارز نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین الملل است، به شدت محکوم می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: متاسفانه در سایه حمایتهای بی شرمانه برخی دول غربی، شاهد این هستیم که تجاوزات رژیم صهیونیستی افزایش یافته است و از همین رو، مردم فلسطین که برای بازیابی همه حقوق خود در حال مبارزه هستند، از حق ذاتی و طبیعی برای دفاع از خود برخوردار می باشند و تا زمانی که ملت استوار فلسطین به همه حقوق خود دست یابد و حاکمیت خود را بر تمام سرزمین فلسطین اجرا کند، مقاومت مشروع تنها راه مقابله با تجاوزات و اشغالگری این رژیم است.

وی بیان کرد: استیفای حقوق فلسطین صرفا یک موضوع عربی ـ اسلامی نیست بلکه یک مسئولیت جهانی است و جمهوری اسلامی ایران- همراه با ملل اسلامی و کلیه ملل آزاده جهان که متعهد به دفاع از مظلوم میباشند- در کنار مردم قهرمان فلسطین ایستاده است و از دولت‌ها و سازمان‌های مسئول بین‌المللی می‌خواهد که به بی طرفی غیرقابل قبول خود در قبال متجاوز پایان دهند.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: همچنین از ملت‌ها، سازمان‌ها و دولت‌های مسلمان و به ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی دعوت می‌کنیم تا در یک جبهه واحد، در مقابل تجاوز آشکار و اقدامات تروریستی ارتش رژیم صهیونیستی، در کنار مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین قرار گیرند. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که اقدمات مجرمانه رژیم اشغالگر قدس، جنایت علیه بشریت است و باید به عنوان نسل کشی و جنایت علیه بشریت مورد شناسایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: بعلاوه به جامعه بین المللی هشدار می‌دهیم که رژیم صهیونیستی با تلاش در ایجاد ناامنی و بی ثباتی در تمام منطقه به دنبال رسیدن به اهداف شوم و خطرناکی است که سرانجام، صلح و امنیت جهانی را مورد تهدید قرار می دهد. در همین راستا، از شورای امنیت سازمان ملل می خواهیم به ماموریت و وظیفه ذاتی خود عمل نماید و با فشار بر رژیم جعلی اسرائیلی جهت پایان دادن فوری به عملیات تجاوزکارانه و تروریستی خود، اجازه ندهد که حقوق مردم فلسطین توسط رژیم اشغالگر قدس و حامیان این رژیم تجاوزکار پایمال شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: در پایان تاکید می کنم که تنها راه حل عادلانه مساله فلسطین، اجرای همه پرسی مردمی با مشارکت همه ساکنین واقعی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی در راستای حق تعیین سرنوشت می‌باشد. امیدوارم به زودی شاهد لحظه ای باشیم که با دیدن فلسطین آزاد شده، امن و بدون اشغال، دیدگانمان روشن شود. و ماالنصر الا من عندالله العزیز الحکیم

وی افزود: امیدوارم به زودی آرمان فلسطین محقق شود و شاهد آزادی فلسطین باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه به گفت‌وگوی تلفنی ظریف و همتای عراقی درباره تحولات عراق و اتفاقات در نزدیکی سرکنسولگری ایران در کربلا اشاره کرد و افزود: وزیر خارجه با همتای ترکیه‌ای خود درباره تحولات سرزمین‌های اشغالی تلفنی گفت‌وگو کرد.

خطیب‌زاده به سفر ظریف به سوریه و همچنین تور اروپایی وزیر خارجه به اسپانیا و ایتالیا اشاره کرد و افزود:‌امروز با مقامات واتیکان دیدار و دیدارهای دوجانبه از ایتالیا را آغاز خواهد کرد.

وی گفت: گفت‌وگوها در وین پیگیری شده و این جلسات همچنان ادامه دارد و منتظر این هستیم که اگر لازم شد نشست کمیسیون مشترک این هفته در وین برگزار شود.

* هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه درباره همه چیز توافق صورت گرفته باشد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره توافق مقدماتی ایران و ۱+۴ عنوان کرد: گفت‌وگوها ادامه دارد. توافق اولیه وجود ندارد و هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد مگر اینکه درباره همه چیز توافق صورت گرفته باشد.

وی در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: ما همواره در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده‌ایم.

خطیب‌زاده درباره لغو سفر ظریف به وین گفت: در تور اروپایی ظریف برخی سفرها در حال نهایی شدن بود ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتیم این سفر انجام نشود و ظریف این سفر را به مصلحت ندانست. ایران با افتخار در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: تصمیم خودمان هم یک تصمیم قطعی است برای حمایت همیشگی و همواره از مقاومت مشروع و اخلاقی مردم فلسطین.

وی درباره مذاکرات در وین گفت: سکوت خبری نیست و البته خبرسازی هم معنا ندارد. آن‌چه در وین است ادامه گفت‌وگوهای فنی در سه کارگروه هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و ترتیبات اجرایی است. 

خطیب‌زاده افزود: درصد بسیار بالایی از جاهای خالی در کارگروه‌ها تکمیل شده است و ما در چارچوب سیاست عالیه نظام بر مواضع خود پافشاری کرده و مواضع را گفته‌ و پیگیری می‌کنیم. ضمن این‌که نمی‌خواهیم گفت‌وگوها فرسایشی شود. دیروز جلسه‌ای عراقچی با طرف‌های اروپایی داشت و تصمیم گرفت کمک کنند در حوزه کارگروه‌ها. اگر جمع بندی‌ها نیاز به بازگشت هیأت‌ها به پایتخت‌ها داشت انجام می‌شود.

وی همچنین درباره پیگیری‌ها در خصوص فایل صوتی ظریف عنوان کرد: به اندازه کافی درباره آن صحبت شده است و مسئول آن را رئیس جمهور وزارت اطلاعات تعیین کرده و وزارت اطلاعات اقدامات خود را انجام می‌دهد و ما با آنها در تماس هستیم. وزارت خارجه در کنار نهاد ریاست جمهوری همواره سعی کرده موضوع زودتر به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر ممنوع الخروج شدن همسر ظریف اظهار داشت: در فضای مجازی روزها ده‌ها و صدها خبر از این دست منتشر می‌شود. همسر ظریف همراه در سفر سوریه و ادامه سفر بوده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره برگزاری انتخابات در خارج از کشور عنوان کرد: از هفته‌های گذشته جلسات خود را در داخل وزارت خارجه در خصوص ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور داشتیم و این ستاد در معاونت کنسولی و پارلمانی تشکیل شده و همه بخش‌ها و دستگاه‌هایی که باید عضو باشند عضو هستند و احکام صادر شده و به طور منظم این جلسات در حال برگزاری است و در تمامی پایتخت‌ها و شهرهایی که وزارت خارجه دفتر فعالی دارند با هماهنگی دولت میزبان صندوق‌های اخذ رای گذاشته خواهد شد. نتیجه فعالیت‌ها را دقیق‌تر اعلام خواهیم کرد.

کد خبر: 1095837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =