تغییر قانون سربازی به نفع نظام و مردم است

رئیس فراکسیون سربازی مجلس شورای اسلامی گفت: موضوع سربازی دغدغه جدی و مطالبه اجتماعی است و تغییرات قانون سربازی و لغو کامل یا کاهش مدت آن به نفع نظام و مردم است. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ حجت‌الاسلام حسن شجاعی در سلسله نشست‌های «درد دل» که با موضوع نقد و بررسی چالش‌های سربازی و راهکارهای آن صبح امروز در مرکز هماهنگی بسیج  دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، گفت: موضوع سربازی دغدغه جدی و مطالبه اجتماعی است و تغییرات قانون سربازی و لغو کامل و کاهش مدت آن به نفع نظام و مردم است. 

رئیس فراکسیون سربازی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: قوانین سربازی و مدت زمان آن در دوران پهلوی وضع شده و متناسب با فضای امینت آن زمان کشور بوده است. نظام و حکمرانی مبتنی بر احکام فقه است؛ فتوای فقهای اسلامی بر سربازی اجباری تاکیدی ندارد.

شجاعی ادامه داد: آموزش نظامی در دوران سربازی واجب است؛ اما غیر از آن  دوران ، هدر دادن ۲ سال از عمر جوانان در سن خاصی با حکم فقه اسلامی انطباق ندارد.

 رئیس فراکسیون سربازی مجلس شورای اسلامی افزود: آسیب‌های این مدل از سربازی در واقع بی‌شمار است. هر چند برخی اعتقاد دارند که سربازی فوایدی هم مانند آثار تربیتی دارد اما باید در پاسخ به این افراد گفت که در نگاه تمدنی، برای هر یک از نیازهای اجتماعی فرد باید نهاد متناسب وجود داشته باشد؛ سربازی مدل مناسبی برای تربیت افراد نیست.

شجاعی عنوان کرد: ظرفیت عظیمی از جوانان کشور باید در بهار عمر و جوانی خود، فعالیت اقتصادی را تعطیل کنند و به سربازی  بروند که این عادلانه نیست.

رئیس فراکسیون سربازی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه مجلس، طرحی برای تفحص اینکه آیا فرزندان مسئولان در چه بخش‌هایی دوران سربازی را گذراندند، گفت: اگر ما ادعا داریم دنباله‌رو حکومت حضرت علی(ع) هستیم باید به دنبال برقراری عدالت باشیم چراکه تیغ عدالت  به خودی‌ها نسبت به سایرین باید برنده‌تر باشد. 

وی ادامه داد: پیگیری تغییر و بازنگری در قوانین سربازی از اولویت‌های اول مجلس یازدهم است. همان گونه که اصلاح حقوق سربازان را بر خلاف میل دولت، تصویب و اجرایی کرد. سربازی که از مسئولی سیلی می‌خورد قطعا طبق روایت مظلوم است و باید از این افراد حمایت کرد.

رئیس فراکسیون سربازی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: برای لغو سربازی در ستاد کل نیروهای مسلح، ۲ مشکل وجود دارد. یکی اینکه این ستاد نگاه نگرشی دارد؛ یعنی سربازان با تعداد زیاد را حق خود می‌داند و از طرف دیگر نظام دفاعی و امنیتی یک حالت معتادگونه به سربازی دارد تا نیروها را ۲ سال به خدمت بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =