سرفصل‌ دروس معارف به روز رسانی می‌شود

مدیر امور دروس معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از به روز رسانی سرفصل‌های ۱۰ درس اصلی معارف در سال تحصیلی جدید خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آیین رونمایی از طرح بازبینی و اولویت‌بندی عناوین و سرفصل‌های دروس معارف اسلامی روز گذشته در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد. به روز رسانی سرفصل‌های دروس معارف با نیازهای روز جامعه برای ارتقای تربیت دینی و معنوی دانشجویان، مهم‌ترین هدف این طرح عنوان شده است.

در همین ارتباط، حجت الاسلام علیرضا حیدرزاده مدیر امور دروس معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز، درباره جزئیات این طرح اظهارکرد: ما براساس ساختار ۵ گرایش دروس معارف، ۱۰ درس اصلی شامل درس اندیشه‌های اسلامی ۱ و ۲ در گرایش مبانی و نظری، در گرایش اخلاق، درس مبانی و مفاهیم اخلاق اسلامی و اخلاق کاربردی، در گرایش انقلاب اسلامی درس انقلاب اسلامی و ریشه‌های شکل گیری آن، در گرایش تاریخ و تمدن اسلامی درس تاریخ اسلام، تاریخ امامت و تاریخ تمدن، در گرایش قرآنی دروس تفسیر موضوعی قرآن، آشنایی با منابع اسلامی و درس دانش خانواده، مورد بازنگری قرار می‌دهیم.

وی افزود: در این طرح سرفصل‌های این ۱۰ درس اصلی معارف مورد بازنگری قرار گرفته است؛ البته در این فرآیند به دنبال حذف دروس نبوده‌ایم بلکه به دنبال کاربردی سازی سرفصل‌های آن بوده ایم تا دانشجویان احساس کنند این سرفصل‌های جدید، در زندگی شان تاثیرگذار است و نیازهای آن‌ها انطباق دارد. درواقع اصلی ترین هدف ما منطبق سازی سرفصل‌های دروس معارف با نیازهای روز جامعه بوده است.

حیدرزاده درباره تدوین کتب جدید معارف تا پایان سال جاری ادامه داد: برای سال تحصیلی جدید، ۳ کتاب رونمایی خواهد شد و برای نیمسال دوم تحصیلی، ۱۰ کتاب دیگر رونمایی می‌شود که در مجموع ۱۰ کتاب را ترم تحصیلی سال آینده رونمایی خواهیم کرد. این کتاب‌ها همان ۱۰ درس اصلی دروس معارف هستند اما سرفصل‌های کاملا به روز و کاربردی شده است و محتوای آن منطبق بر نیازهای جامعه است تا نظام معارفی دانشگاه‌ها نسبت به گذشته ساماندهی شود.

مدیر امور دروس معارف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری درباره لزوم بازنگری و به روز رسانی سرفصل‌های دروس معارف تصریح کرد: وقتی دانشجویان بعد از گرفتن تخصص وارد جامعه می‎‌شوند، تخصص او به تنهایی نمی‌تواند باعث موفقیت او در جامعه شود؛ بلکه این فرد باید ارتباط خود را با خداوند متعال پیدا کند، تفکر توحیدی را در زندگی خود داشته باشد و ارتباط خود را با همسر، فرزندان و جامعه خویش باز تعریف کند تا بتواند فردی موفق در جامعه باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی دروس معارف منطبق بر این مولفه‌ها تدوین نشود و صرفا بر حفظیات تاکید شود، دانشجویان بعد از دوران فارغ التحصیلی تمامی این معارف را به فراموشی می‌سپارند و در مواقع خاص و بزنگاه‌های اصلی زندگی، نمی‌توانند تصمیم‌ مناسبی را اتخاذ کنند. ما با مسئله محور کردن دروس معارف به دانشجویان کمک می‌کنیم تا در مقاطع خاص بتوانند بهترین تصمیم را بگیرند و فردی موفق برای جامعه باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =