آخرین جزئیات از ابررایانه‌های ایرانی "سیمرغ" و "مریم"

مدیر پروژه ابررایانه سیمرغ گفت: ابررایانه قدیم که در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد ۸۹ ترافلاپس بود و وقتی که ما به ۱ پتافلاپس دسترسی پیدا کنیم حدود ۱۲ برابر سریع‌تر نسبت به ابررایانه قدیمی سرعت خواهیم داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ "سیدمجتبی شجاعی" مدیر پروژه ابررایانه سیمرغ درباره این ابررایانه و معنا و مفهوم "فلاپس" گفت: موضوع "فلاپس" نمایانگر تعداد عملیات ممیز شناوری است که هر سیستمی توانایی انجام آن را دارد و در واقع این یعنی، تعداد عملیاتی که یک سیستم کامپیوتری می‌تواند انجام بدهد.

شجاعی ادامه داد: این ممیز شناور، براساس داده‌های متفاوت می‌تواند از 16 بیت تا 64 بیت متغیر باشد؛ این عدد فلاپس که برای سیستم‌های ابررایانه‌ای محاسبه و اعلام می‌شود و در اصل 500 ابر رایانه خودشان را با آنجا مقایسه می‌کنند،  64 بیتی این اعداد است و پتافلاپس یک میلیون میلیارد عملیات ممیز شناور است که یک سیستم توانایی انجام آن را در ثانیه دارد.

مدیر پروژه ابررایانه سیمرغ با اشاره به ابررایانه‌های قدیمی اظهار کرد:‌ ابر رایانه قدیم که در سال 1390 افتتاح شد 89 ترافلاپس بود و وقتی که ما به 1 پتافلاپس دسترسی پیدا کنیم حدود 12 برابر سریع‌تر نسبت به ابر رایانه قدیمی سرعت خواهیم داشت.

شجاعی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌ریزی‌ها و اهداف ما ارائه خدمات به کل جامعه علمی کشور است تا بتوانند از ابررایانه سیمرغ استفاده کنند، خاطرنشان کرد: اصولاً سرویس‌دهی و ارائه خدمات حتی برای ابررایانه قبلی، برای افراد خارج از دانشگاه  متداول بوده است و بیش از 70 درصد کاربران ما کاربرانی غیر از دانشگاه امیرکبیر بودند و عموماً به کاربران خارج از دانشگاه سرویس‌دهی می‌کردیم.

وی در پایان با اشاره به آخرین جزئیات از ساخت ابررایانه مریم تصریح کرد: ابررایانه مریم حدود 100 برابر قوی‌تر از این ابررایانه فعلی برنامه‌ریزی شده است و برنامه زمانبندی آن برای یکسال آینده است تا بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =