۷۰ درصد بازار دخانیات کشور در اختیار دو شرکت خارجی

مدیرعامل شرکت دخانیات گفت: ۷۰ درصد بازار دخانیات کشور در اختیار یک شرکت ژاپنی و یک شرکت آمریکایی- انگلیسی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز سیاوش افضلی در نشست خبری گفت: ارزش بازار دخانیات در کشور حدود 40 هزار میلیارد تومان است که از این میزان سهم شرکت دخانیات، فقط 5 درصد است.

وی اضافه کرد: شرکت جی تی آی ژاپن و شرکت آمریکایی انگلیسی بی‌ای تی است از سال 82 در کشور مجوز فعالیت دارند و از سال 90 تعرفه حق العمل مربوط به استفاده از زیرساخت‌های شرکت دخانیات را نیز پرداخت نمی‌کنند.

افضلی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در خصوص واگذاری‌ها برای شرکت دخانیات و تصمیم‌های غیرکارشناسی گفت: یک دهه گذشته این شرکت شرایط خوبی نداشته، اما هم اکنون این شرکت احیا شده و در سال 99 میزان افزایش فروش 50 درصد از نظر مقدار 23 درصد و از نظر سهم بازار 70 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه شرکت دخانیات حدود 12 هزار نفر ایجاد اشتغال کرده و ظرفیت تولید 50 درصد سهم بازار را دارد افزود: با این حال شرکت‌های خارجی به راحتی مواد اولیه را وارد می‌کنند و سهم بازار را در اختیار دارند.

افضلی گفت: مصرف کشور در سال 75 میلیارد نخ سیگار است که سال گذشته 55 میلیارد نخ در کشور تولید و بیست میلیارد نخ نیز به صورت قاچاق وارد شده است.

وی ادامه داد: از میزان 55 میلیارد تولید داخل، 9 میلیارد نخ مربوط به شرکت دخانیات بوده است.

افضلی درباره تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات نیز گفت: بهتر است این تحقیق و تفحص از صنعت دخانیات باشد.

مدیرعامل شرکت دخانیات افزود: شرکت دخانیات در حال حرکت به سمت تولید محصولات سلامت محور و همچنین استفاده از فیلترهای توسعه یافته است و در سال 1400 برای حضور در بازارهای خارجی برنامه ریزی کرده است.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1095914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =