ریشه های تورم در اقتصاد کشور چیست؟

کارشناس اقتصادی در خصوص عوامل ایجاد تورم در اقتصاد کشور و راهکارهای کنترل آن توضیحاتی داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، ندری کارشناس اقتصادی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص ریشه تورم در اقتصاد کشور تصریح کرد: ما برای خرید خدمات و کالا احتیاج به وسیله مبادله داریم که توسط بانک‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد . بانک‌ها با خلق پول وسیله این پرداخت ها را تامین می کنند، اگر خلق پول بیش از حد ظرفیت یک اقتصاد باشد می‌تواند مشکلاتی از جمله تورم را برای کشور ایجاد کند.

او افوزد: بانک‌ها این خلق پول را رایگان انجام نمی‌دهند. ارائه وام و تسهیلات یا سرمایه گذاری در حوزه‌های مختلف منجر به خلق پول در اقتصاد کشور می شود. بخشی از خلق پول به خاطر وجود فرصت‌های سرمایه گذاری در اقتصاد انجام می گیرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ابزارهای کنترلی برای جلوگیری از خلق پول مضر داریم که یکی از آن‌ها کفایت سرمایه بانک‌ها است، این الزامات سرمایه‌ای می‌تواند قدرت خلق پول بانک‌ها را کنترل کند در صورتی که بانک ها هم این قوانین را رعایت کنند.

او ادامه داد: عامل دیگر  کنترل خلق پول، نرخ بهره بین بانکی است که هرچه نرخ بهره بالاتر باشد تقاضا کمتر است و بانک‌ها خلق پول کمتری می‌کنند.

ندری در خصوص راهکارهای کنترل تورم گفت:  اگر بانک مرکزی استقلال لازم را نداشته باشد و مجبور باشد در مقابل هزینه‌های دولت تسلیم شود و به دولت منابع مالی بدهد به تبع آن کنترل نقدینگی و تورم دشوار می‌شود.

او در خصوص متغیرهایی که در کوتاه مدت در تورم موثر هستند توضیح داد: نرخ بهره بین بانکی تقریبا ثابت بوده و نرخ ارز هم تحت کنترل نبوده است.

ندری ادامه داد: نرخ تورم در کشور ما به طور متوسط رو به بالا بوده است و این امر به رشد بالای نقدینگی  بر می گردد که حاصل مشکلات ساختاری در اقتصاد همچون  کسری بودجه، ناترازی در نظام بانکی و مسائل پیدا و پنهان متعدد دیگری در اقتصاد  و بخش پولی و بانکی کشور  است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تنها کشوری که ۵ دهه  متوالی نرخ تورم دو رقمی داشتیم گفت: در بلند مدت اگر بخواهیم تورم را کنترل کنیم باید جاهایی که خواسته و ناخواسته به  سمت منابع مالی رفتیم را  مشخص کرده و راه حل اساسی برای آن پیدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =