واکنش بازار بورس نسبت به انتخابات ریاست جمهوری چیست؟

کارشناس بازار سرمایه، گفت: معتقدم بازار به انتخابات این دوره واکنش زیادی نشان نمی دهد چرا که نتایج انتخابات را با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده پیش‌بینی کرده است.

بازار سرمایه در سال 1400 با افت و خیزهای بسیاری همراه شد و این نوسانات سبب شد تا سهامداران از روند بازار سرمایه خسته شوند در همین راستا مهدی قلی پور، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بورس با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز گفتگو کرد.

*  وضعیت سینوس وار بورس چگونه خواهد شد؟  آیا تا انتخابات 1400 تعادل به بازار سرمایه باز می گردد؟

«عواملی اعم از کند شدن مذاکرات برجام و حواشی ای جاد شده بازار ارز سبب شده تا بازار سرمایه دستخوش نوسان شود، همچنین رشد ۱۵۰۰ تومانی دلار در اواخر هفته قبل ریزش بازار را متوقف و به مدت دو روز روند مثبت را برای بازار به ارمغان آورد و عرضه اولیه روز چهارشنبه، عرضه های روز گذشته را بیشتر و بازار را منفی کرد.

پیش بینی در شرایط فعلی بسیار سخت شده و باید به نوعی پیشگویی کرد. دو عامل نوسانات در بازار ارز و نرخ بهره چشم انداز بازار را مشخص خواهد کرد. عوامل فرعی دیگر مثل تحریک سمت تقاضا از طریق اجرایی شدن بسته جدید سازمان بورس مُسکنی برای بازار خواهد بود.

چشم انداز مذاکرات با غرب علی رغم چالش های پیش رو مثبت است و احتمالا در شش ماهه اول سال و بعد انتخابات به نتیجه برسد و بازار ارز را پس از کاهش یک الی دوهزار تومانی، برای مدت دو سال در کانال ۲۵ هزار تومان تثبیت کند. بر این اساس انتظار می رود دلار تا انتخابات در کانال 23 هزار تومان و تا پایان سال در کانال 25 هزار تومان نوسان کند، بنابراین بازار تا رسیدن اخبار جدید و مثبت از مذاکرات که ریال را تقویت کند مثبت کند و پس از آن باردیگر تحت الشعاع این اخبار دوباره وارد رکود شود.

نیمه دوم سال و پس از ثبات در بازار ارز بازار بورس متناسب با وضعیت سودآوری شرکت ها بویژه در صنایع فلزی و معدنی و شیمیایی و پالایشی رشد را تجربه کند که البته این رشد کمتر از میزان تورم خواهد بود.

البته این پیش بینی با فرض سطح فعلی نرخ ها در بازار بدهی وسپرده بانکی یعنی بالای 20 درصد است و اگر نرخ بهره در بازار بدهی به زیر ۱۶ درصد برسد می تواند رشد بازار را تا ده درصد بیشتر کند ولی حفظ نرخ های فعلی بهره یا افزایش آن مانع جدی برای رشد بورس خواهد بود. بسته جدید سازمان که عمدتا شامل تزریق منابع به بازار و مشوق های مالیاتی است، اثری بر سودآوری شرکت ها ندارد ولی نقدشوندگی بازار را افزایش خواهد داد که اهمیت زیادی دارد».

* برخی ها معتقدند بازار سرمایه به دلیل تاثیر دامنه نوسان با رشد شاخص کل همراه بوده و رشد شاخص کل هم مقطعی بوده، آیا فرضیه درست است؟

«دامنه نوسان و سایر تغییرات در عملیات بازار اثری بر ارزش ذاتی شرکت ها ندارد و صرفا سرعت نوسانات و متعدل شدن بازار را کم و زیاد می کند. البته دامنه محدود نوسان منفی و حجم مبنای سنگین (که اخیرا اصلاح شد) اثر روانی منفی ایجاد کرده بود و به نوعی سرمایه گذار حقیقی را تشویق می کرد در صف فروش زودتر سهم خود را بفروشد و از این محدودیت استفاده کند که رفع نسبی آن این اثر روانی را کاهش داد».

* تا انتخابات 1400 روند بورس نزولی یا صعودی خواهد بود؟

« بستگی به بازار ارز و نرخ بهره دارد، پیش بینی ام نوسان دلار در کانال 23 هزار تومان و نرخ بازدهی تا سرسید اوراق بدهی پیرامون 20 درصد است و با حفظ قیمت های جهانی در سطوح فعلی بازار به ترتیب هفتگی تا انتخابات، مثبت و سپس متعادل خواهد بود، البته اخبار جدید و پیش بینی نشده در این دوره کوتاه زمانی بسیار اثرگذار خواهند بود».

*باتوجه به ثبت نام چهره های سرشان در ثبت نام سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، چه مقدار حضور این افراد در روند بازار سرمایه تاثیر گذار هستند؟

« معتقدم بازار به انتخابات این دوره واکنش زیادی نشان نمی دهد چرا که نتایج انتخابات با توجه به نظرسنجی های انجام شده را پیش بینی کرده و دولت جدید دولتی اصوگرا خواهد بود، البته رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصادی که کاندیدها معرفی می کنند نیز موثر خواهد بود با اینحال بعید است دولت جدید نرخ ارز را خیلی پایین آورد ولی ممکن است در کاهش نرخ بهره با توجه به تجربیات قبلی مصمم باشد که به نفع بازار خواهد بود».

انتهای پیام/

کد خبر: 1095952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =