ثانیه‌ای ۳۶۰ مترمربع از طبیعت ایران محو می‌شود

با توجه به جدی بودن بحران کم آبی در مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی کشور هر ثانیه ۳۶۰ مترمربع از طبیعت ایران محو می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست با اشاره به برداشت بی رویه صنایع از منابع آبهای سطحی کشور، اظهار کرد: طی این سال‌ها به خاطر عدم نظارت سازمان‌های متولی حیات فلات ایران به خطر افتاده است.

او با اشاره به اینکه هر ثانیه ۳۶۰ مترمربع از طبیعت ایران محو می‌شود، گفت: با توجه به جدی بودن بحران کم آبی در مناطق مرکزی، شرقی و جنوبی کشور منابع حیاتی آب در فلات ایران به محلی برای مناقشه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در داخل کشور تبدیل شده است.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: منابع آب زیرزمینی در ایران هم وضعیت بهتری نسبت به منابع آبهای سطحی ندارند. برداشت بیش از اندازه از ذخایر آب‌های زیر زمینی در طی سال‌های گذشته منجر به نشست زمین و شوری خاک شده است و این مسئله تهدیدی جدی برای آینده امنیت غذایی و انسانی در پهنه فلات ایران شده است.

محبوب فر بیان کرد: میزان کاهش آب سفره‌های زیرزمینی در ایران بیش از ۷۴ میلیارد متر مکعب گزارش شده و اضافه برداشت‌های صورت گرفته نیز سه برابر جبران و جایگزینی آب‌های زیرزمینی کشور بوده است.

او با اشاره به اینکه ماهیت آب و هوای ایران قاره‌ای و دارای نوسانات اقلیمی زیادی است، عنوان کرد:  بارندگی‌های اخیر کشور نیز مقدار قابل توجهی نبوده است که کاهش منابع آب کشور را جبران کند. چون هوای کشور در حال گرم‌تر شدن است، تداوم بارش‌ها هم مشخص نیست.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: برخی مقامات مسئول و متخصصین محیط زیست و منابع آبی در کشور کاهش بارش‌ها در نقشه جغرافیایی ایران را به تغییرات اقلیمی جهانی نسبت می‌دهند. اما به نظر می‌رسد وضعیت موجود کشور از لحاظ منابع آبی با تشدید تخریب‌های عمده محیط زیستی در ایران طی چهار دهه اخیر ارتباط داشته باشد.

محبوب فر تصریح کرد: آنچه مسلم است؛ تغییر اقلیم جهانی نمی‌تواند تاثیرات آنچنان شدید و فوری بر افزایش متوسط درجه حرارت سالیانه کشور ایران برجای گذارد. در سال‌های اخیر، سوء مدیریت منابع آب و برنامه‌های سدسازی و انتقال آب و شیوه نامناسب کشاورزی در کنار نابودی بخش قابل توجهی از جنگل‌ها و منابع طبیعی ایران موضوع تغییر اقلیم داخلی و افزایش درجه حرارت ناشی از تغییر اکوسیستم طبیعی کشور ایران مطرح بوده  است.

کد خبر: 1095957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =