از واقعیت تا سریال ماه رمضان

یکی از عجایب خلقت، روح انسان است که با ریاضت ها و مخالفت ها یا هوای نفس به قدری تقویت می شود که هر کاری را بخواهد می تواند انجام دهد.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، یکی از عجایب خلقت، روح انسان است که با ریاضت ها و مخالفت های با هوای نفس به قدری  تقویت  می شود که هرکاری را بخواهد می تواند انجام دهد، مثل این که روح خودرا از بدن خارج  نماید ( تخلیه ) کند، از تمام  محدود کره زمین اطلاع  اطلاع داشته باشد، دیگری را خواب  کند و روح  اورا از بدنش تخلیه کند، اورا هیپنوتیزم کند، ارواح را ببیند  و احضار طی الارض کند، اجسام سنگین را بایک چشم به هم زدن  ازجایی به جای دیگر حمل کند و پس احضار روح امری است ممکن و شدنی و عبارتست از در اختیار گرفتن روح دیگری و از اطلاعات و نیروی او استفاده کردن.

با آن که از نظر اسلام ممدوح نیست که کسی در این راه گام بردارد، ولی یک راه نیکوی رسیدن به این قدرت و توانائی که برای همگان مقدور است و از نظر اسلام هم در آن اشکالی نیست، راه تزکیه نفس است که از آن می توان به جایی رسید که قدرت احضار ارواح بدست آید. و افرادی که از این راه به توانایی احضار روح برسند، قابل اطمینان هستند و کاری در غیر رضای خدا انجام نمی دهند. بر عکس کسانی که در اثر ریاضت های سخت غیر شرعی، و مخالفت های مشروع و نامشروع، با نفس به بسیاری از علوم دست یافته اند، و کارهای خارق العاده انجام می دهند، اکثر آنان دانسته یا ندانسته با ارتباط با جنّ و شیطان، اطلاعاتی کسب کرده و مردم را از بعضی مسائل آگاه می سازند، بیشتر آنان با الهامات شیطانی در امر تسخیر جنّ، مهارتی دقیق داشته، که اگر کسی آگاه نباشد، آنان را بندگان خاص خداوند می داند.

از آن چه بیان شد معلوم شد، که احضار ارواح اختصاص به ارواح مردگان ندارد و شامل روح فرد زنده نیز می شود، فردی که دارای قدرت احضار ارواح است با احضار این ارواح از توانایی بالای روح احضار شده، در راه اهداف خود استفاده می کند.

پس توانایی احضار روح اگر از راه مشروع و ریاضت های شرعی ایجاد شده باشد، و فرد احضار کننده فردی با تقوا باشد، و چیزی جز رضای پروردگار در نظر نداشته باشد، امری مشروع است. البته در هر صورت، اگر این عمل مفاسدی مثل علنی شدن جرائم و مجرمان از طریق غیر حسی و غیر عادی و غیر طبیعی داشته باشد، مثلا برای اثبات حقوقی (اثبات قاتل، دزد، ارث و...) یا اموری که به حیثیت افراد و حقوق معنوی آنان تعدّی می کند، ، قهرا ممنوع و حرام استعقیده ی ما ارواح بعد از مرگ باقی هستند، وبا نابودی جسد نابود نمی شوند؛ متنعم یا
معذب خواهند شد. قرآن درباره ی ارواح شهداء می فرماید:

(أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ فَرِحِینَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ)آل عمران-۱۶۹/۱۷۰

«بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند. به آنچه خدا از فضل خود به آنان داده است شادمانند.»

و طبیعی است که این برخورداری از نعمت خداوند مربوط به ارواح آنان است؛ زیرا اجساد چه بسا پوسیده و در خاک پراکنده شده باشد..

حال سریالی درمورد این موضوع ساخته شده که در ماه رمضان امسال پخش شد. سریال «احضار» از قبل از پخش، ابتدای پخش و تا همین آخرین قسمتی که از آن روی آنتن رفت با حاشیه‌ها و واکنش‌های مختلفی مواجه شد و مخاطب را به چه موافقت و چه مخالفت درگیر خود کرد. در ابتدای پخش البته بخش اعظم این واکنش‌ها انتقادی بود و با این حال مخالفان و موافقان این سریال را دنبال می‌کردند تا ببینند علیرضا افخمی کارگردانی که بیش از یک دهه با عنوان خالق و صاحب امتیاز برند سریال‌های ماورایی شناخته شده و فعالیت داشته است این بار چه ارمغانی برای مخاطبانش آورده است.

یک ویژگی سریال‌های ماورایی پرداختن آنها به ماجراهایی است که شاید کمتر ارتباطی با جسم و ماده و اتفاقات زمینی دارد، از روح و شیطان گرفته تا چشم برزخی و دنیای پس از مرگ و برزخ و افخمی این بار هم به سبک قصه‌های همیشگی‌اش شیطان را وارد قصه‌های خود کرد. شیطانی که این بار با موقعیت جلسات احضار روح به میان انسان‌ها دعوت شد و آنچنان که نام سریال ابتدا «دعوت نحس» انتخاب شده بود این پدیده سوژه سریال قرار گرفت. سوژه‌ای که طبیعتاً هم جذاب است هم در خیل قصه‌های آپارتمانی و بی مساله، حرف و دغدغه دارد.

با این حال نحوه پرداخت به این سوژه همواره در بحث‌ها و نقدهای رسانه‌ای و حتی در میان نظرات مخاطبان مورد بحث و چالش قرار گرفت. از شوخی با نحوه تصویر کردن روح کامرانی تا جلسات احضار و ... .

در این راستا، محمودرضا تخشید تهیه‌کننده «احضار» درباره کیفیت این مجموعه و همچنین نقدها و شوخی‌هایی که با آن شد و همچنین تلاشی که در این سریال برای مقابله با محافل احضار روح صورت گرفت، عنوان کرد:

این سریال اثری ماورایی درباره روح و احضار روح بوده است و ما با این سوژه خواستیم به مکان‌هایی بپردازیم که در آنها احضار روح می‌شود و بگوییم این مکان‌ها از زمینه لازم برای شکل‌گیری وسوسه‌های شیطانی برخوردارند. اینها را با حضور خود شیطان نمایش دادیم و منظور این نیست که هر کسی به این مکان‌ها برود لزوماً یک شیطان خواهد دید. منظور ما این است که کسی که احضار روح می‌کند و چهار تا حرف هم درباره دوست و آشنا و زندگی فرد می‌زند این می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند برای پشت‌هم‌اندازی‌ها، دروغ‌ها و… در نتیجه کدورت‌ها و اختلافاتی را ایجاد کند و باعث برهم خوردن روابط خانوادگی و دعوا و درگیری شود و خیلی از بحران‌هایی را در بر داشته باشد که ریشه‌اش وسوسه‌های شیطانی است.

از طرف دیگر ما به اقتضای سکانس‌هایی که روح حضور داشت از یک هشدار «مثبت ۱۴» هم استفاده می‌کردیم اما این هشدار به این معنا نبود که ما می‌خواهیم بگوییم این سکانس لزوماً ترسناک است بلکه پرداختن به موضوع روح این فضا را ایجاب می‌کرد که به مخاطب هشدار دهیم اگر لازم می‌داند اجازه ندهد کودکان به این صحبت‌ها گوش دهند و در نتیجه در سکانس‌هایی که گفتگوی ساده‌ای هم با بازیگر نقش روح صورت می‌گیرد آن علامت «مثبت ۱۴» ثبت می‌شد،ممکن بود در یک صحنه‌هایی به اقتضای روح ترسناک هم بشود اما خود ما این علامت را لزوماً برای فقط صحنه ترسناک نمی‌زدیم یک مثال بزنم خیلی از فیلم‌ها و مستندهای غربی در گوشه آن ممکن است علامت مثبت ۱۷ داشته باشد اما ترسناک نیست ولی مثلاً چون موضوع آن درباره مواد مخدر است به بیننده هشدار می‌دهند و ارتباطی با ترس ندارد.

به هر حال وقتی می‌خواهید روح احضار کنید نمی‌توانید خیلی ساده مراسم را برگزار کنید. اگر روح خیلی ساده بیاید و برود شما گلایه می‌کنید که تماشای روح نمی‌تواند اینقدر ساده اتفاق بیفتد. منتها ما وارد ژانر ترسناک نشدیم ولی چون موضوع درباره ارواح بود از هشدار سنی استفاده می‌کردیم و به هر حال همین موضوع با خودش ترس و واهمه هم دارد.
این سریال  41 .1 درصد  جزوء پرمخاطب ترین سریال ماه رمضان1400 قرارگرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1095958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =