سپاهان ۶۰  - پرسپولیس ۴۰

شاگردان محرم نویدکیا با پیروزی پرگل در هفته بیست و سوم، مدعی اول قهرمانی در لیگ برتر محسوب میشوند.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدمعین ملکی؛ در آغاز هفته بیست و سوم لیگ برتر فوتبال ایران، سپاهان با پنج گل مس رفسنجان را شکست داد تا موفق شود گام بلندی به سوی قهرمانی بردارد و علاوه بر تصاحب صدر جدول، تفاضل گل خود را نسبت به پرسپولیس بهبود ببخشد.

تمایل لیگ به قهرمانی سپاهان

حقیقت این است که اکثریت باشگاه های حاضر در لیگ برتر، ترجیح میدهند که پس از چهار قهرمانی متوالی سرخ ها، سرانجام رکورد قهرمانی های متوالی این تیم پاره شود و تیم جدیدی فاتح جام قهرمانی باشد. از این رو انگیزه ای که تیم های لیگ برای متوقف کردن پرسپولیس دارند مقابل سپاهان ندارند. به عنوان مثال، در دور برگشت رقابتها، دو تیم صعنتی آلومینیوم اراک و مس رفسنجان روی هم ۱۱ گل از سپاهان دریافت کردند، در صورتیکه آلومینیوم دور رفت موفق به شکست پرسپولیس شد و سرخ ها در مقابل مس رفسنجان در آزادی نیز، کار سخت و دشواری داشتند. بنابراین نمیتوان منکر این قضیه شد که لیگ برتر ایران تمایل چندانی به تکرار قهرمانی پرسپولیس ندارد.

تفاضل گل به سود سپاهان

سپاهان با کسب این برد ۴۸ امتیازی شد و با یک بازی بیشتر نسبت به پرسپولیس ۴۵ امتیازی، صدر جدول را تصاحب کرد. پیش از این بازی سپاهان با ۴۵ امتیاز و تفاضل گل کمتر نسبت به پرسپولیس در جایگاه دوم جدول قرار داشت و اکنون با این پیروزی پرگل موفق شد با تفاضل گل ۲۱+، از پرسپولیس با تفاضل ۱۸+، پیش بیوفتد. این در حالیست که در روز پایانی و در صورتیکه دو تیم هم امتیاز شوند، تفاضل گل حکم امتیاز قهرمانی را دارد و هیچ بعید نیست که با وجود این رقابت تنگاتنگ، در روز پایانی این رقابتها کار به تفاضل گل بکشد. آخرین بار در فصل پانزدهم و در حالیکه پرسپولیس برانکو و استقلال خوزستان ویسی با ۵۷ امتیاز لیگ را به اتمام رساندند، این آبی های خوزستانی بودند که با تفاضل گل بهتر قهرمان لیگ برتر شدند. بنابراین پرسپولیس در ادامه رقابتها برای جلوگیری از تکرار این اتفاق، نیاز به بردهای پرگل و تفاضل بهتر خواهد داشت.

دیدارهای سخت در انتظار پرسپولیس

پرسپولیس از ۲۲ مسابقه ۴۵ امتیاز کسب کرده است و ۸ بازی دیگر تا پایان فصل خواهد داشت. در طرف مقابل سپاهان از ۲۳ بازی ۴۸ امتیاز دارد و ۷ بازی باقیمانده تا پایان فصل خواهد داشت. با نگاهی به برنامه دیدارهای باقیمانده دو تیم، به نظر میرسد که سرخ ها کار دشوارتری پیش رو خواهند داشت. پرسپولیس از ۸ دیدار باقیمانده خود تنها در سه بازی مقابل تراکتور،گل گهر و آلومینیوم میزبان است که از قضا همگی تیم های بالانشین محسوب میشوند و در پنج مسابقه برابر، ذوب آهن،مس رفسنجان،فولاد،ماشین سازی و پیکان مهمان خواهد بود. در سوی مقابل سپاهان از ۷ دیدار باقیمانده خود مقابل فولاد،پیکان،پدیده و استقلال مهمان خواهد بود و در برابر ماشین سازی،صنعت نفت و ذوب آهن در ورزشگاه نقش جهان به میدان خواهد رفت. با نگاهی به برنامه بازی های سپاهان میتوان گفت، شاید تنها فولاد از انگیزه ی بالایی برای پیروزی مقابل سپاهان برخوردار باشد و با توجه به اینکه ذوب آهن و استقلال در دو هفته پایانی به مصاف سپاهان میروند شاید انگیزه لازم را برای بردن سپاهان نداشته باشند. ضمن اینکه ممکن است از آنجا که استقلال تمام عزم خود را برای فتح جام حذفی جزم کرده است در روز پایانی لیگ، مقابل سپاهان به بازیکنان اصلی خود استراحت دهد.

پرسپولیس خسته‌تر از سپاهان

دو تیم در شرایطی این رقابت نزدیک را پیش میبرند که سرخ ها در این فصل ۷ بازی بیشتر نسبت به سپاهان انجام داده اند. پرسپولیس در ابتدای فصل در فینال لیگ قهرمانان آسیا به مصاف اولسان کره رفت و از اواخر فروردین ماه با حضور در هند، شش بازی مرحله گروهی خود در لیگ قهرمانان فصل جاری را برگزار کرد. این خستگی در دو دیدار اخیر پرسپولیس برابر سپاهان و استقلال، از دقیقه ۷۰ مسابقه به وضوح در میان بازیکنان پرسپولیس مشخص بود و حتی در دیدار مقابل سپاهان، سرخ ها در دقایق پایانی سه امتیاز را از دست دادند.

آماری که حکم به قهرمانی سپاهان می‌دهد

در تمام ادواری که لیگ برتر با ۱۶ تیم برگزار شده، تیمی که در پایان هفته بیست و سوم بیش از ۴۶ امتیاز کسب کرده است موفق به کسب قهرمانی در پایان فصل شده است. اینک سپاهان موفق شده در پایان هفته بیست و سوم از مرز ۴۶ امتیاز گذر کند و مشخص نیست که پرسپولیس در دیدار بیست و سوم خود مقابل ذوب آهن در اصفهان بتواند از مرز ۴۶ امتیاز عبور کند. اگرچه تمام آمارها و رکوردها روزی جابجا میشوند، اما در حال حاضر و بر اساس این آمار میتوان سپاهان را مدعی اول قهرمانی تلقی کرد.

با این تفاسیر اینک می‌توان شانس قهرمانی سپاهان را اندکی بیش از پرسپولیس دانست. در انتها باید منتظر ماند و دید کدام تیم با پیروزی در این رقابت نزدیک، فاتح لیگ بیستم خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =