چرا مطالبه دولت عاری از فساد، جدی است؟

دولت عاری از فساد اگر به مکانیزه کردن مناسبات و خدمات اقبال داشته باشد مفاسد زیادی را در بدو تولید حذف خواهد کرد.

به گزارش گروه سیاسی یکتا پرس، حجت الاسلام سیّد مهدی رفیعی راد: در اهمیت فساد اداری و اقتصادی، همین بس که دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ۵۷ در یک‌صدسال اخیر، بر اساس واکنش مردم به فساد دولتی اتفاق افتاده است. اخبار متوالی کشف مفاسد اعم از دستگیری مدیران و یا خبر فرار آنها که مشهورشان خاوری بود، باعث یک سرخوردگی عمومی شده است.

 آثار مخرب این اخبار در کنار تجربه‌های تلخ مردم از درخواست رشوه در ادارات، آنچنان بی‌اعتمادی را ایجاد می‌کند که اثر آن در صحنه‌های مشارکت عمومی آشکار می‌شود؛ یکی از صحنه‌های مهم انتخابات است و مهمترین انتخابات مربوط به ریاست جمهوری؛ موضوعی که اثر آن به طور مستقیم در اقتدار ملی و حفظ منافع ملی تعیین کننده است.

امروز در گام دوم انقلاب اسلامی چالش‌های اساسی در مدیریت دولت وجود دارد مانند برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، انتصابات و به طور کلی حکمرانی که در دولت آینده اگر فساد چاشنی آن شود، هر آشفتگی تشدید و به بحران نیل می‌کند.

برای دولت آینده مبارزه با فساد یک امر حیاتی محسوب می‌شود. در آرایش انتخاباتی می‌بایست این مهم آشکار شود. شبکه‌های فساد و سلاطین گوناگون سعی می‌کنند کاندیداهای مقبول و نزدیک به خودشان روی کار بیاید. شفافیت و آشکار سازی مناسبات اقتصادی و اعلام تصمیم گیری‌ها و رانت زدایی از اطلاعات از مهمترین اقدامات است که انتظار می‌رود کاندیداهای مطرح در این خصوص اعلام نظر کنند.

در دولتی که قصد فسادستیزی و فساد زدایی از خود را داشته باشد و شعار دولت عاری از فساد را برای خود هدف عالی بداند، می‌بایست انحصارهای موجود در انواع واردات تکرار نشود. انحصار واردات در کشور، رسوب گرفته و به امری عادی تبدیل شده است. کارکنان خدوم در بخش های مختلف کشور برای حفظ پست خدمت مجبور هستند نسبت به این انحصار گرایان تمکین کنند و این انحصار شکنی به نوعی احیای کرامت کارکنان پاکدست دولت به حساب خواهد آمد.

تعارض منافع از دیگر موضوعات فساد آفرین است. بررسی ابعاد مختلف تعارض منافع و تدوین راهکارهای کم هزینه برای برطرف کردن این مهم نیازمند عزم جدی دولت عاری از فساد خواهد بود.

دولت عاری از فساد اگر به مکانیزه کردن مناسبات و خدمات اقبال داشته باشد مفاسد زیادی را در بدو تولید حذف خواهد کرد. امیدواریم نامزدهایی که خود را انقلابی می دانند با شعار دولت عاری از فساد و عزم جدی در حذف این بیماری فراگیر اعتماد مردم به دولت را احیا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =