احتیاج استقلال به دگردیسی

برای استقلال مهمتر از جام گرفتن که البته بدست آوردن آن می تواند سرمنشا همه اتفاقات خوب باشد ایجاد یک انقلاب درونی است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امیر کریمی(کارشناس فوتبال)؛ برای تیمی که قابلیت بردن و قهرمان شدن و در نهایت گرفتن جام را داشته باشد مولفه های فنی و غیر فنی بسیاری در فوتبال تعریف شده که باید لحاظ شود اما نکته ای که باید همه تیم ها به آن برای رسیدن به این دو منظور استفاده کنند این است که قرار نیست همه این معیارها در آن واحد در یک مجال رخ دهد بلکه با داشتن ابزار متفاوت می توان بعضی از نقصان ها را پوشش داد و برخی دیگر را هم در دل آن کمبودها ساخت. ضمن اینکه برای ساختن یک تیم با صلابت باید مرحله به مرحله پیش رفت تا به سرمنزل مقصود رسید.

بازگشت به عقب

در مورد استقلال این روزها البته کار کمی سخت تر به نظر می رسد. چرا که در انتهای اذهان افکار عمومی هواداران این تیم عطش رسیدن به یک جام کاملا خودنمایی می کند که این خود یک چالش اساسی هست و امکان دارد برای یک مربی که در حال ایجاد شرایط هست کار را سخت تر کند. اتفاقی که سال پیش در جام حذفی فرهاد مجیدی در یک قدمی آن بود و عدم مدیریت داستان های آن روزهای این باشگاه از راس تا ذیل و حتی خود مجیدی و دوستانش باعث عدم دستیابی به این مهم شد تا بتوان بنای موفقیت های این تیم را از فصل قبل گذاشت. حالا که استقلال تقریبا باز هم تقریبا بعد از یک فصل بازگشت به عقب داشته و راهی برای جام گرفتن به غیر از حذفی ندارد نمود. کمبود آن جام بیشتر پیدا شده، چرا که می‌شد با بدست آوردن آن خیلی راحت تر دست به انقلابی در تفکرات و ذهنیت های ارکان این باشگاه و حتی سبک بازی و بعد فنی تیم ایجاد کرد. آن جام شاید حکم آبی روی آتش برانگیخته هواداران این تیم داشت و اتفاقا جلب اعتماد بیشتر برای خود مجیدی.

مجیدی

فرهاد مجیدی که در سومین حضور خود در این تیم انصافا پخته تر عمل کرده بود حالا دچار چالش شده. چالشی از جنس باختن در زمانی که حداقل هواداران این تیم بسیار به آن امیدوار شده بودند. این خود می تواند برای هواداران  از او سلب اعتماد کند اما در واقع شاید اگر اتفاق بدی برای این استقلال در جام حذفی بیفتد سرخوردگی عمومی این خیل از هوادارن بیشتر خواهد شد و کار مجیدی برای حتی فصل بعد و آسیا سخت تر، بنابر این در ابتدا مجیدی باید حداقل برای رسیدن به ساحل آرامش توام با اعتماد جام حذفی را حداقل راحت از دست ندهد.

چالش متوسط‌ها

برای استقلال مهمتر از جام گرفتن که البته بدست آوردن آن می تواند سرمنشا همه اتفاقات خوب باشد ایجاد یک انقلاب درونی است. باید قبول کنیم حالا استقلال پر شده از متوسط ها، بخصوص در داخل مستطیل سبز. مجیدی یا هر مربی دیگری که امیدواریم مجیدی ماندنی باشد و این ثبات در نیمکت استقلال دیده شود، باید اول به وضعیت بازیکنان چه از بعد توانایی فنی و چه فکری و ذهنیتی بپردازد، و براساس تفکرات خود بازیکن بگیرد تا بر اساس آن دیگر به آزمون و خطا و تغییرات پیاپی در طول بازی ها نزند. چراکه وجود این حد اشتباه فردی و ناتوانی در این تیم نشان از عدم درک بازیکنان از حضور در باشگاه دارد که همین مورد اولین معضل و شاید بزرگترین چالش استقلال در این دوران است، مجیدی یا هر مربی دیگری اگر می خواهد موفق شود ابتدا باید از لحاظ ذهنیت بازیکنان را کاملا توجیه کند که چه انتظاراتی از آنها در این تیم وجود دارد. استقلال انصافا جای متوسط ها نیست و یا حداقل اگر بازیکنی با سطح متوسط فنی در ایم باشگاه وارد می شود باید سعی در رشد خود داشته باشد و نه صرفا بازی کردن و گذراندن روزگار، صد البته که برای صیقل دادن این بازیکنان نقش کادر فنی هم اهیمت وافری دارد.

فلسفه فوتبالی

برای ایجاد فلسفه بازی مجیدی ابتدا بید از نیمکت خود شروع کند. خارج از مستطیل سبز هم باید مجیدی اول نیمکتی قوی برای آینده ایجاد کند، با این تذکر که صرف خارجی بودن کمک مربی شاید نتواند به او و تیمش کمک شایانی کند. دانستن شرایط استقلال، آشنایی با قوانین و فرهنگ حاکم بر فوتبال داخلی و امثال چنین شناخت هایی حتی به او برای ایجاد فلسفه فوتبالی این تیم در آینده کمک خواهد کرد. دستیاران و استراتژیست هایی که حداقل این استقلال روی نیمکت و حتی روزهای تمرین کم دارد. مجیدی احتیاج به ایجاد یک فلسفه فوتبالی در تیم خودی و ثبات ذهنیت بردن در بین بازیکنان و داشتن ابزارهایی کارآمد برای تیم خود دارد تا بتواند با خشت روی خشت گذاشتن ین تیم را بازسازی کند. باز هم تاکید بر اینکه قرار نیست در یک زمان همه این آیتم‌ها در یک تیم وجود داشته باشند. مجیدی اگر می‌خواهد ماندگار باشد باید پله پله این موارد را جلو برده و جابیندازد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =