دیدار طهرانچی با مدیران گروه دانشگاه آزاد قزوین

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید خود از دانشگاه آزاد قزوین دیداری با اساتید و مدیران گروه واحدهای این استان داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی  قزوین، دیداری با اساتید و مدیران گروه واحدهای استان داشت. در این دیدار برخی از مدیران گروه‌ها به نمایندگی سایرین مسائل و مشکلات خود را با طهرانچی مطرح کردند.

افزایش سطح رفاهی اساتید با بستن قراردادهای گروهی با سازمان‌ها

بیت‌الله اکبری‌مقدم رئیس دانشکده مدیریت و حسابداری و مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در این جلسه خطاب به طهرانچی گفت: شما تغییرات ساختاری خیلی خوبی در دانشگاه آزاد ایجاد کرده‌اید و این را همه افرادی که قضاوتی عادلانه داشته باشند، درک می‌کنند. تغییرات به وجود آمده هم در ساختار نیروی انسانی سازمان مرکزی و هم در آیین‌نامه‌های پژوهشی و آموزشی و ایجاد دو سیستم آموزشی و پژوهشی که در حال استفاده هستند  تغییرات مهمی هستند. البته این دو سامانه اشکالاتی دارند که باید رفع شوند ولی ایجاد این دو سامانه کار بزرگی است که در دانشگاه انجام شده است.

 اکبری‌مقدم در ادامه به بیان برخی مسائل و پیشنهادات خود برای رفع مشکلات دانشگاه و اعضای هیئت علمی پرداخت و بیان کرد: دانشگاه‌های دولتی با وجود اینکه بودجه زیادی دارند اما آنها هم دانشجویان خارجی را پذیرش می‌کنند. به طور مثال دانشگاه مازندران تعداد زیادی دانشجوی عراقی دارد.

 وی با اشاره به اختلاف زیاد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی با دانشگاه آزاد افزود: دانشگاه‌های دولتی قاعدتاً به لحاظ درآمدی نیازی به دانشجویان خارجی نداشتند اما از طرف دولت دانشجویان عراقی به آن سمت هدایت شده‌اند خواهش بنده این است که با توجه به نفوذ و قدرتی که شما در دولت و مجلس دارید کاری کنید که دانشجویان عراقی فقط در دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل شوند.

 این استاد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی قزوین ادامه داد: در حال حاضر خیلی از اعضای هیئت علمی دانشگاه مازندران می‌گویند که فقط به ما کلاس دانشجویان عراقی را بدهید؛ چرا که برای این کلاسها به آنها درآمد دلاری داده می‌شود. تسلط این اساتید بر زبان انگلیسی یا عربی در این کار موثر است اما ما هم اینجا اعضای هیئت علمی‌ای داریم که بر زبان انگلیسی یا عربی تسلط دارد.

 اکبری مقدم سپس به پیام طهرانچی که در روز معلم خطاب به معلمین و اساتید دانشگاه صادر شده بود اشاره کرد و گفت: ما از شما تشکر می کنیم که در این پیام به منزلت و معیشت معلمان و اعضای هیئت علمی اشاره کردید و گفتید که باید راهکارهایی برای آن اندیشیده شود. درست است که شرایط ما از نظر مالی نسبت به قبل بد شده است اما پیشنهاد ما این است که سازمان مرکزی با قراردادهای گروهی که در سطح کشور با دیگر سازمانها می‌بندد؛ سطح امکانات رفاهی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد را بالا ببرد.

 وی ادامه داد: به طور مثال میتوان با خودروسازان قراردادهای گروهی بست که به اعضای هیئت علمی و سایر همکاران خودرو تعلق بگیرد یا در زمینه گردشگری چنین قراردادهایی انعقاد شود تا از این طریق امکانات رفاهی بالا رود چرا که اختلاف سطح رفاهی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد و دولتی خیلی بالاست.

 اکبری مقدم در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به فساد زیادی که در پذیرش مقالات علمی در مجلات علمی پژوهشی وزارتین وجود دارد، گفت: این فساد آنقدر بزرگ است که در حال تبدیل شدن به یک مافیاست. دانشجویان تحصیلی تکمیلی ما به این فساد عادت کرده‌اند و با آن هم راستا شدند و برای آن پول هزینه می‌کنند.

وی افزود: این موضوع هم سطح علمی را پایین می‌آورد و هم اینکه شایسته سیستم‌ دانشگاه بزرگی مثل دانشگاه آزاد اسلامی نیست. خواهش بنده این است که مجلات دانشگاه آزاد که آنها هم مجلات علمی پژوهشی هستند؛ حداقل به عنوان ملاک دفاع اولیه مورد پذیرش قرار بگیرند تا دانشجویان ما بتوانند بدون این که درگیر این فساد شوند از پایان نامه ها و رساله های خود دفاع کنند.

بهبود کیفیت رساله‌های دکتری

احمد مختاریان مدیر گروه برق دانشگاه آزاد قزوین با تاکید بر پیش‌رو بودن دانشگاه آزاد در ارائه کلاس های مجازی به دانشجویان در دوران کرونا گفت: یکی از مشکلات ما برای امتحانات مجازی  و نحوه تحلیل پاسخنامه بود که هم دانشجو و هم استاد را با مشکل مواجه کرده بود.

 مختاریان در ادامه با اشاره به یکپارچه‌سازی پایگاه‌های داده در دانشگاه آزاد و ایجاد سامانه‌های آموزشیار، پژوهشیار، اظهار کرد: این سامانه‌ها هنوز با هم ارتباط ندارند و اگر بتوان این‌ها را به صورت متمرکز پیاده‌سازی کرد؛ کار برای اساتید و دانشجویان خیلی ساده‌تر خواهد شد.

 مدیر گروه برق دانشگاه آزاد قزوین افزود: سیستم متمرکز پیش دفاع توانسته یک تحول اساسی ایجاد کند و باعث بهبود کیفی رساله‌های دکتری شده است. پیش از این دیده می شد که برخی از جلسات دفاع کیفیت لازم را ندارد ولی این سیستم به افزایش کیفیت کمک کرده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود به امور معیشتی اساتید دانشگاه آزاد اشاره کرد و از طهرانچی درخواست کرد که تا حد امکان فاصله درآمدی بین استادان دانشگاه آزاد و دولتی کمتر شود.

تسهیل در راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی

جمال‌الدین سهیلی مدیر گروه معماری و هنر دانشگاه آزاد قزوین، تشکیل هیئت‌های اندیشه‌ورز را اتفاق بسیار خوبی دانست و گفت: تشکیل این هیئت‌ها ظرفیت‌های خوبی را از نظر توسعه ظرفیت آموزشی و پژوهشی ایجاد کرده است. دانشگاه آزاد قزوین هم طرح دانشکده کارآفرینی را تهیه کرد اما کار خیلی خوب پیش نرفته است و نیاز به حمایت بیشتری دارد.

سهیلی درباره تصویب و توسعه مراکز تحقیقاتی نیز وی اظهار کرد: ما در دانشکده معماری، مرکز تحقیقات معماری و شهرسازی را پیگیری کرده‌ایم. پیشنهاد ما این است ترتیبی اتخاذ شود که مجوز راه‌اندازی مراکز به صورت یکساله به هیئت‌های امنای استانی واگذار شود و اگر خوب عمل شد این کار بعداً در سازمان تایید شود؛ چرا که در حال حاضر راه‌اندازی این مراکز بسیار زمان‌بر شده است.

محدودیت‌های برنامه‌های پژوهشی

خانم پوردهقان عضو شورای پژوهشی دانشگاه آزاد قزوین در ابتدای صحبت‌های خود به بخشی از دستاوردهای این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دو تن از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد قزوین در لیست ۲ درصد پژوهشگران برتر دنیا قرار دارند.

وی ادامه داد: دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه رتبه ۷ را در بین واحدهای دانشگاهی کسب کرده است و باشگاه پژوهشگران دانشگاه نیز در بین چهار رتبه برتر بوده است.

پوردهقان در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به محدودیت‌هایی که در حوزه برنامه‌های پژوهشی وجود دارد، گفت: یکی از محدودیت‌های اصلی‌ موضوع راه‌اندازی مراکز تحقیقاتی هستند که سریع ترین و راحت‌ترین پل ارتباطی برای ایجاد ارتباط با صنعت هستند.

 وی افزود: ارتقاء کمی و کیفی قراردادهای برون دانشگاهی از نظر ثبت در سامانه‌های مختلف با محدودیت های مواجه هستند. موضوع تشویقی مقالات اساتید هم مدت زیادی است که فرایند صدور مجوز زشت مشمول زمان شده است.

عضو شورای پژوهشی دانشگاه آزاد قزوین اصلی‌ترین چالش را در حوزه پژوهش مربوط به سامانه پژوهشیار دانست و اظهار کرد: این سامانه به دنبال کیفی‌سازی و تمرکز است اما سامانه‌های پشتیبان آن هنوز اشکال دارد؛ باید این سامانه‌ برخی موارد را در اختیار واحدها قرار دهد. در این مدت نسبت به میزان مدت مشابه تعداد دفاع رساله های دکتری یک دهم شده است.

زمان‌بر شدن دفاع از پایان‌نامه‌ها

فرهاد اعتباری مدیر گروه صنایع دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه یکپارچه‌سازی در حوزه های آموزشی و پژوهشی کار بسیار بزرگی بوده است گفت: این پروژه های بزرگ به پشتیبانی های بزرگی هم نیاز دارند به خصوص برای سامانه‌پژوهشیار که دانشجوها از این بابت خیلی ناراضی هستند.

وی با بیان اینکه پروسه دفاع از رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها زمان‌بر شده است، اظهار کرد: تعداد پایان‌نامه‌های تصویب شده در این مدت نسبت به مدت مشابه کاهش یافته است و این سامانه باید خیلی چابک‌تر و سریع‌تر عمل کند.

 اعتباری در ادامه با بیان اینکه اگر نمی‌توان برای معیشت اساتید خوب عمل کرد، گفت: باید این اشکال را در بقیه حوزه‌ها جبران کرد به طور مثال باید به ارتقای اساتید توجه کرد. در دانشگاه های دولتی این فرآیند بین ۲ تا ۳ ماه زمان می‌برد؛ ولی در دانشگاه آزاد از شروع تا پایان آن بیشتر از یک سال طول می‌کشد.

وی با تاکید بر این که رشته‌های موجود را باید به‌روز کرد، عنوان کرد: اما در کنار آن باید رشته‌های جدید را که مورد نیاز کشور هست تعریف کنیم. در حال حاضر تعریف این رشته‌های جدید بسیار زمان‌بر است و فرآیند اداری آن خیلی طول می‌کشد.

 مدیر گروه صنایع دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در بخش پایانی صحبت‌های خود، گفت: در چند سال اخیر اتفاقات مهمی در دانشگاه آزاد رخ داده است. تشویق همکاران برای حرکت به سمت فناوری، تجاری‌سازی دانش و کسب درآمد، قدم بسیار ارزشمندی بوده اما هنوز آن اعتقادی که مدیران باید به این داشته باشند، وجود ندارد.

تامین اعتبار اولیه برای پروژه‌های درآمدزا

حسینی‌مهر معاونت علمی واحد تاکستان با تاکید بر اهمیت تامین اعتبار اولیه برای شروع کارهای درآمدزا در واحدهای دانشگاهی گفت: با فرض اینکه اعضای هیئت علمی تخصص و انگیزه لازم را هم داشته باشند اما راه‌اندازی بعضی مراکز تحقیقاتی و کارگروه های پژوهشی نیاز به یک سرمایه اولیه دارد که در حال حاضر برای خیلی از واحدها چنین چیزی مقدور نیست.

 وی در مورد یکی از مشکلاتی که در واحدهای مانند واحد تاکستان با آن مواجه هستند، اظهار کرد: هرم هیئت علمی برای ایجاد رشته‌ها در برخی واحدها متناسب نیست. مثلاً در یک گرایش نمی‌توان سه استاد را پیدا کرد که برای تاسیس یک رشته بتوان از آنها استفاده کرد.

 حسینی‌مهر درباره سامانه‌های یکپارچه‌ساز دانشگاه آزاد نیز گفت: این سامانه‌ها به یکپارچگی مسائل مالی و آموزش کمک می کند اما نواقص آن همچنان زیاد است. قبلاً بازخوردهایی که ارائه می‌شد؛ یکی دو روز جواب می‌گرفتیم اما الان بعضاً یک ماه از اعلام اشکال می‌گذرد ولی خبری نمی‌شود.

وی ادامه داد: امکان ثبت ماده ۴۷ هنوز در آموزشیار وجود ندارد. دانشجو هم نمی‌تواند منتظر بماند چرا که مشکل نظام وظیفه دارد و فقط به انجام کار خودش فکر می‌کند.

 معاونت علمی واحد تاکستان درباره تجمیع دو معاونت آموزشی و پژوهشی در برخی از واحدهای دانشگاه آزاد گفت: این تجمیع با هر ضابطه ای که انجام شده است به زیرساخت بعضی واحدها مانند واحدتاکستان توجه نکرده است واحدتاکستان ظرفیت پذیرش ۱۶ تا ۱۷ هزار دانشجو را دارد و از تعداد زیادی کارگاه، آزمایشگاه و مزرعه برخوردار است.

حسینی‌مهر افزود: این همه امکانات و فرصت‌ها به خاطر یک حق سرپرستی معاونت از دست رفته است. کار آموزشی چون روزمره است فرد را درگیر می‌کند اما کار پژوهشی در چنین شرایطی مورد غفلت واقع می‌شود.

وی در پایان با بیان اینکه برای بازنشستگی زودتر از موعد برخی اعضای هیئت علمی هم باید فکری شود، اظهار کرد: این کار خودش نوعی سرمایه‌گذاری برای دانشگاه آزاد است.

تبدیل به احسن سرمایه‌های راکد

کاظمی معاونت علمی واحد بویین‌زهرا با اشاره به بحث‌های دانش‌بنیان نرم‌افزاری و درآمدهای غیرشهریه‌ای پیشنهادی برای تبدیل برخی سرمایه‌های راکد مانده در  واحدها ارائه داد و گفت: در همه واحدها، کارگاه ها و تجهیزاتی داریم که در حال حاضر ممکن است کمتر استفاده شود. اگر فرآیندی ایجاد شود که این سرمایه‌ها تبدیل به احسن شوند؛ می‌توان از آنها بهره بیشتری برد.

وی با اشاره به اینکه این پروسه یک بروکراسی طولانی را طی می‌کند و حتی بعضاً نتیجه لازم هم گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: استنباط من این است که اگر این موضوع حل شود؛ واحدهای استان می‌توانند دچار یک تحول شوند.

معاونت علمی واحد تاکستان درباره تامین منابع مالی در زمان مناسب خود گفت: زمانی هست که موضوع را دنبال می‌کنیم و به نتیجه می‌رسانیم اما منابع مالی مورد نیاز مدت‌ها بعد مصوب شده و در اختیار ما قرار می گیرد. در چنین شرایطی استاد و پیشنهاددهنده‌ها از نظر انگیزشی دچار مشکل می‌شوند. بنابراین باید به این قسمت یک نگاه ویژه و جدی صورت گیرد.

 کاظمی در بخش پایانی صحبت‌های خود به درخواست برخی از اعضای هیات علمی برای انتقال به واحدهای دیگر اشاره کرد که واحد مقصد هم موافقت کرده است اما روند اجرایی این فرآیند طولانی و زمان‌بر است و باید آن را تسهیل کرد.

پروسه طولانی ارتقا اساتید

صادقی مدیر گروه زبان انگلیسی واحد تاکستان با بیان برخی از سوابق علمی و پژوهشی خود نسبت به فرایند ارتقاء خود به دانشیاری اعتراض کرد و گفت: امروز خدمت شما یک دردنامه را طرح می‌کنم. تقریباً ۶ سال است که ارتقای من به دانشیاری طول کشیده است.

 وی با اشاره به این که ۶ دوره پژوهشگر نمونه واحد تاکستان بوده و ۳ دوره هم به عنوان پژوهشگر نمونه استان قزوین انتخاب شده است، اظهار کرد: من ۳۰ سال پیش با حقوق ۳۶ هزار تومان کار خود را در دانشگاه آزاد شروع کردم و امروز دریافتی من چیزی در حدود ۶ تا ۷ میلیون تومان است. من به فکر پول نیستم اما خواهش من این است که هویت علمی من را به من بدهید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =