وزارت خارجه تسهیل کننده روابط تجاری خارجی باشد/ لزوم ایجاد زیرساخت لازم جهت توسعه صادرات

سفیر پیشین ایران در چین گفت: اگر به دنبال صادرات و توسعه روابط تجارت خارجی هستیم باید بخش اقتصادی سفارت خانه ها را تقویت کنیم و وزارت امور خارجه نقش تسهیل گری خود در در روابط اقتصادی خارجی را ایفا کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین، در ارزیابی نقش معاونت دیپلماسی اقتصادی وزرات امورخارجه در توسعه تعاملات تجاری ایران با کشورهای مختلف در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: در دستگاه های دولتی و غیر دولتی این تصور بوجود آمده که وزارت خارجه تمامی روابط خارجی کشور را باید اداره کند در حالیکه نقش وزارت خارجه هدایت و هماهنگی است.
 
وی با یادآوری نقش وزارت امور خارجه در این خصوص گفت: نقش وزارت امور خارجه به نوعی مشورت دادن است، در واقع مجری وعامل بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی نبوده بلکه وزارت خارجه مسئول زمینه سازی و هدایت روابط است و بر این اساس بخش های متخلف، باید  فعالیت خود را رونق دهند.
 
منصوری با اشاره به ایجاد بخش بین الملل در وزارت کشاورزی ادامه داد: به عنوان مثال وزارت کشاورزی باید بخش بین الملل خود را فعال کند و یک متصدی کارآمد و فعال داشته باشد. برخلاف تصور عموم، وزارت خارجه مسئولیت و توان انجام بخش بین الملل وزارت کشاورزی را ندارد چرا که در وزارت خارجه کارشناس اقتصادی حضور ندارد.
 
سفیر پیشین ایران در چین  بیان داشت: چین در ابعاد مختلف یکی از مراکز فعال بین المللی است و سفارت ایران در چین توان اطلاع رسانی موضوعات اقتصادی را ندارد. لذا با پیگیری و جدیدت دفتر صدا و سیما در پکن و با همکاری  آنها، ما اطلاع رسانی را انجام میدادیم. اکنون این دفتر با همکاری بخش فنی در ارتباط با رسانه ما انجام وظیفه میکند که بخش های دیگر نیز باید این روند را در پیش بگیرند.
 
وی با اشاره به تعداد اندک کارشناسان اقتصادی در وزارت خارجه تصریح کرد: در حال حاضر ما معاونت اقتصادی  وزارت خارجه داریم، اما اگر تعداد کارشناسان اقتصادی افزایش پیدا نکند در پیشبرد فعالیت های اقتصادی خارجی با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
منصوری با اشاره به نقش معاونت اقتصادی وزارت خارجه افزود: معاونت اقتصادی وزارت خارجه نقش هماهنگی و راهنمایی کننده کارها را دارد؛ وزارت خارجه نمی تواند کار یک دستگاه را به نمایندگی از آن در خارج از کشور انجام دهد چرا که در هر بخشی، متخصص آن کار نیاز است.
 
این دیپلمات پیشین کشورمان با تاکید بر نقش معاونت اقتصادی ادامه داد: کار این معاونت ایجاد هماهنگی بین ایران و دیگر کشور ها است. در واقع نوعی مشورت، اطلاع رسانی، کمک به رایزنی های اقتصادی، فراهم کردن زمینه دیدارها و قرار دادهای اقتصادی برای ایران است. مانند کارکرد سفیر در گرفتن مجوز از دولت های مربوطه برای صدا و سیما که بتواند در کشور مربوطه دفتر راه اندازی کند.  
 
وی با تکیه بر اهمیت دفاتر تجاری گفت: ایران اکنون  به 50 دفتر تجاری در دنیا نیاز دارد در غیر این صورت وزارت صنعت معدن و تجارت نمیتواند صادرات مطلوبی داشته باشد. با ادامه داشتن وضعیت فعلی تا بیست سال دیگر اقتصاد کشور فعال نخواهد شد.
 
منصوری در تایید نیاز به فعالیت گسترده بخش اقتصادی در سفارت خانه های کشورمان در خارج از کشور، گفت: اگر به سفارت خانه های دیگر کشور های مقیم تهران توجه کنیم هرکدام از سفارت خانه ها بخش اقتصادی دارند که دارای دفتر، کارشناس و ارتباطات است و رایزن های اقتصادی آنها بعضا ساختمان مجزا دارند.
 
سفیر پیشین ایران در چین افزود: برخلاف دیگر کشور ها ما حتی یک کارشناس اقتصادی در نمایندگی نداریم. اگر قرار است روابط خارجی در بُعد اقتصادی صادرات و دیپلماسی اقتصادی توسعه بازارها اتفاق بیاتفاد باید ما  دفاتر تخصصی اقتصادی در وزارت امور خارجه و سفارت خانه های خود داشته باشیم.
 
وی در خصوص وجود ظرفیت های اقتصادی در کشور های همسایه گفت: ایران حتی در ترکیه  و پاکستان بازار های بسیار مناسبی دارد، اما از طرف  صادر کنندگان و دستگاه اجرایی کشور اقدامی انجام نمیشود.

منصوری بیان کرد: حتی در داخل کشور مسئولین باید دائم با دیگر سفارت خانه ها در ارتباط باشند و رایزنی های اقتصادی داشته باشند، در این خصوص اید از  وزارت صمت و کشاورزی پرسیده شود که چه اندازه نشست کاری با دیگر سفارت خانه ها دارند و این روند مدام از آنها پیگیری شود.
 
سفیر پیشین ایران در چین با تاکید بر توان ایجاد بازار صادراتی مناسب در کشور های همسایه  به دلیل نیاز به تولیدات ایران، گفت: ما اکنون در کشور های همسایه ظرفیت صادرات 300 میلیون دلاری داریم، اما مشروط براین که تمام زیرساخت های لازم را برای این موضوع فراهم کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنها به تولیدات ما  خصوصا به داروهای ما احتیاج دارند، چراکه سالم و مطمئن تر است و به تولید ایران اعتماد دارند؛ همچنین ارزان قیمت بودن داروهای ما نسبت به دارو های اروپایی علت دیگر نیاز آنها به ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =