محاکمه عاملان ترور شهید سلیمانی در دادگاه‌های ایران

۴۸۰۰ استاد دانشگاه‌ ومتخصصان حقوق در ایران در نامه‌ای خطاب به ملت آمریکا نوشتند: اطمینان می‎‌دهیم که عاملان ترور شهید سلیمانی، در دادگاه نظام ایران محاکمه‌ای  منصفانه و عادلانه خواهند بود.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، ۴۸۰۰ استاد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و پژوهشی و متخصصان حقوق در ایران در نامه‌ای خطاب به ملت آمریکا به این ملت اطمینان دادند که مسئول  ترور سپهبد شهید سلیمانی و دستیارانشان به زودی در دادگاه‌های ایران محاکمه خواهد شد.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: در بامداد روز جمعه سوم ژانویه دو هزار و بیست (3/1/2020)، مصادف با سیزدهم دی‏ ماه سال هزار و سیصد و نود و هشت، (13/10/ 1398) سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که نزد ایرانیان، عراقی‏‌ها، سوری‌‏ها، لبنانی‏‍‌ها، افغان‌ها، شبه قاره و بسیاری از ملل و دول آزادیخواه در دیگر نقاط جهان با عنوان «قهرمان مبارزه با تروریسم» شناخته می‌شد، در حالی که مهمان دولت عراق بود به همراه چهار نفر از دستیارانش به نام‌‏های حسین جعفری‌نیا، شهروز مظفری‌نیا، هادی طارمی و وحید زمانیان و همچنین «جمال جعفر محمدعلی» ملقب به «ابومهدی المهندس»، جانشین فرمانده نیروهای حشد الشعبی عراق و  نیز  همکاران ایشان در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به وسیله حمله موشکی پهپادهای دولت  کشور شما ترور و به شهادت رسیدند.

در این نامه مطرح شده است: متعاقب این اقدام تروریستی بین‌المللی  «رئیس جمهور» وقت  آمریکا «دونالد جان ترامپ» و «وزیر دفاع» این کشور «مارک توماس اسپر»، در مقابل چشم جهانیان اعتراف کردند که این عمل جنایت کارانه  با توطئه وزیر امور خارجه آن کشور «مایکل ریچارد پومپئو»، معروف به«مایک پومپئو»، از طریق نیروهای تحت فرماندهی ژنرال «کِنِت فرنکلین«فرنک» مکنزی جونیور»، معروف به «کِنِت. اف. مک‌کنزی»، فرمانده مرکزی نیروهای دولت شما در خاورمیانه و شمال آفریقا (سنتکام)و به دستور مستقیم وی صورت پذیرفته است. از آنجا که این جنایت تروریستی برخلاف تمامی کنوانسیون‎‌ها و اسناد حقوق بین‌‎الملل و همچنین در مغایرت صریح با تمامی اصول و قواعد کلی مشترک نظام‌های حقوقی بین‌الملل است افراد یاد شده فوق مستوجب شدیدترین مجازات‌ها  است.

در این نامه بیان شده است: با توجه به محورهای مهم فوق، ما استادان و مدرسان دانشگاهها و نیز جمعی از متخصصان حقوق و وکلای دادگستری ایران به استناد اصول حاکم بر صلاحیت‌ها به ویژه اصل صلاحیت شخصی (یعنی صلاحیت مبتنی بر تابعیت بزه دیده) و همچنین با تذکر در باره  اصول حاکم بر تئوری مسئولیت فرماندهی (مسئولیت مقامات مافوق و زیر دستان وقوع جرم دریک کشور) که در ردیف موازین پذیرفته شده در اسناد بین المللی متعدد از زمان جنگ جهانی اول تا کنون بوده است، خواستار تحویل آمرین ترور قهرمان ملی ملت کهن و متمدن ایران هستیم؛ قهرمانی که یکی از بزرگترین سرمایه‌ها و شخصیت‌های تاریخ مبارزه علیه تروریسم جهانی و از خدمت گزاران راستین صلح قاره آسیا و به نحوی  دیگر قاره ها جهان و حتی سبب آرامش خود ملت آمریکا بوده است؛ از این رو و بر اساس قاعده مسلم حقوق بین‏ الملل مبنی بر اینکه یا «محاکمه کن و یا مسترد نما»، از آزادیخواهان آمریکا انتظار دارد تمهیداتی فراهم کنند تا برای ارج نهادن به خط مبارزه علیه  جنایت کاران بین‌المللی، مرتکبین جنایت غیرقابل اغماض یادشده که اسامی آنها در بالا عنوان شد، جهت محاکمه و مجازات به کشور جمهوری اسلامی ایران مسترد شوند.

در بخش پایانی این نامه عنوان شده است: بدیهی است تحقق این خواسته علاوه بر فراهم نمودن زمینه مجازات ناقضین صلح و امنیت بین‏ المللی، پاسخ مثبتی به رسالت بشری در راستای تامین صلح و امنیت جهانی است. در هر حال اطمینان می‎‌دهیم که عاملان این جنایت هولناک  در دادگاه نظام مترقی جمهوری اسلامی ایران شاهد محاکمه‌ای  منصفانه و عادلانه خواهند بود. به امید روزی که با تعقیب، محاکمه و مجازات افراد مورد درخواست، جامعه بین‏‌المللی شاهد چنین جنایتی در سطح کره زمین نباشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =