الگوهای مطالبه‌سازی باید ایجاد شوند

 جانشین بسیج دانشجویی سازمان بسیج دانشجویی گفت: باید الگوهای مطالبه‌سازی را ایجاد کرد تا افراد با مطالبه‌گری نقش خود را ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همزمان با روز ملی جمعیت، رویداد مثبت دو «رونمایی از دوره‌های توانمندسازی کنش‌گران حوزه جمعیت و خانواده» به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بسیج دانشجویی صبح امروز در سالن شهید مفتح وزارت علوم کار خود را آغاز کرد.

حمید بالایی جانشین سازمان بسیج دانشجویی کشور در این برنامه اظهار کرد: تحلیلی که از بیانات مقام معظم رهبری در ۴۰۰ دیداری که با خانواده دانشگاهیان داشته‌اند، ما را در بسیج دانشجویی به این جمع‌بندی رساند که مهمترین درخواست ایشان از دانشگاهیان حرکت به سمت حل مسائل کشور است.

 وی ادامه داد: مبتنی بر انتظار رهبر انقلاب، رویکرد مسئله محوری از سال ۹۸ در بسیج دانشجویی پایه‌گذاری شد که در آذر ماه همین سال در یکی از سخنرانی‌های رهبری، این رویکرد به نوعی توسط ایشان هم تایید شد و موجب دلگرمی ما در مجموعه بسیج دانشجویی شد.

 بالایی با اشاره به اینکه مسئله محوری در بسیج دانشجویی به صورت یک چرخه است که پنج گام اساسی دارد، گفت: شناخت درست مسائل و اولویت‌بندی آنها گام اول و دوم است. این کار باید توسط دانشگاهیان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در قالب پژوهش صورت گیرد.

 جانشین بسیج دانشجویی سازمان بسیج دانشجویی کشور ادامه داد: کشف و پاسخ و راهکار هم گام بعدی است که باید به صورت جدی روی آن کار کرد. یکی از بهترین الگوهای کشف پاسخ، حرکت به سمت الگوهای جمع‌سپاری کشف پاسخ است که می‌تواند ظرفیت های پنهان را آشکار کند.

بالایی افزود: بسیج دانشجویی برای مقابله با چالش کرونا از این الگوی جمع‌سپاری کشف پاسخ استفاده کردیم و بیش از ۱۸۰۰ ایده به دست ما رسید که بیش از ۱۰۰ پاسخ ظرفیت تجاری‌سازی داشت.

وی چهارمین گام چرخه مسئله‌محوری را تبدیل مسئله به یک دغدغه اجتماعی عنوان کرد و گفت: باید الگوهای مطالبه‌سازی را ایجاد کرد و افراد با مطالبه‌گری نقش خود را ایفا کنند. در زمینه حل مسئله جمعیت هم چنین پویش‌هایی باید ایجاد شود.

 بالایی با بیان اینکه پنجمین گام اساسی این چرخه انجام اقدامات اساسی یا میدانی است، بیان کرد: در این گام نهایی، دانشجویان نیز باید وارد میدان شوند. البته ما در کنار پرداختن به این پنج محور، تمرکز جدی بر آموزش های تخصصی هم داریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =