امنیت کشور در گرو استمرار نسل است

 معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم گفت: حفظ امنیت کشور در گرو استمرار نسل است و  برخی مکانیزم‌های موثر در حل این مسئله به زمینه‌های مادی و تسهیلات بر می‌گردد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همزمان با روز ملی جمعیت، رویداد مثبت دو؛ «رونمایی از دوره‌های توانمندسازی کنش‌گران حوزه جمعیت و خانواده» به همت بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و با همکاری وزارت علوم و بسیج دانشجویی صبح امروز در سالن شهید مفتح وزارت علوم کار خود را آغاز کرد.

غلامرضا غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم در این برنامه با اشاره به اینکه مسئله بحران جمعیت مختص جامعه ما نیست و یک مسئله جهانی است، اظهار کرد: این مسئله با توجه به نگاهی که جامعه ما به آینده دارد و شکل گیری تمدن اسلامی اهمیت مضاعفی پیدا می کند.

 وی با تاکید بر اینکه این توجه به آینده کشور را باید به صورت برجسته دید، گفت: برای همه کسانی که نوعی آینده‌اندیشی دارند و نسبت به آینده ایران اهتمام و توجه دارند؛ مسئله جمعیت یک مسئله بنیادی و کلیدی است.

 معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: هر گاه کشور یا تمدنی بخواهد شکل بگیرد؛ یکی از پایه‌های کلیدی آن بحث جمعیت است. موضوع جمعیت هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی اهمیت دارد و این دو گفتمان را باید به صورت ترکیبی و در کنار هم دید.

 وی با اشاره به اینکه این دو گفتمان در این رویداد به قوت دیده شده است، گفت: نکته بسیار مهم دیگر موضوع امنیت است چراکه امنیت از کمیت جامعه تاثیر می‌گیرد.

 غفاری ادامه داد: وقتی صحبت از پیشرفت و توسعه را هم مطرح می‌کنیم؛ مسئله جمعیت هم باید مدنظر قرار گیرد و باید بدانیم که به لحاظ توزیع و ترکیب جمعیت در چه وضعیتی قرار داریم.

 معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر نقش رشد مثبت جمعیت بر پایداری و تاب آوری جامعه، گفت: پویایی جمعیت به این بستگی دارد که از رشد برخوردار باشد؛ چیزی که به پایداری و تاب آوری خانواده و جامعه کمک می‌کند.

وی ادامه داد: در کنار این مسائل باید به مسئله مهاجرت هم توجه کرد چرا که مهاجرت جوان‌گزین است و این سن محصول‌دهی افراد به حساب می‌آید. باید در سیاست‌های جمعیتی به این مسئله توجه اساسی کرد. ایجاد حس تعلق و توجه به هویت ملی و دینی می تواند یک چسبندگی ایجاد کند که در پایداری و تاب‌آوری جامعه نیز موثر است.

غفاری با تاکید بر اینکه امنیت در گرو استمرار نسل است، گفت: برخی مکانیزم‌های موثر در حل این مسئله به زمینه‌های مادی و تسهیلات بر می‌گردد ولی همه می‌دانیم که این شرط کافی نیست.

 معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم منظومه ذهنی فکر افراد را تعیین کننده کنش و رفتار افراد دانست و بیان کرد: ازدواج یک کنش اجتماعی است؛ این اتفاق بیش از هر چیزی به آن منظومه ذهنی برمی‌گردد و اینجاست که حوزه آموزش و رسانه، مهم و تاثیرگذار می شوند.

وی ادامه داد: اینکه آموزش و پرورش یا محصولات سینمای ما تا چه حد خانواده مدار است و یا حتی تولیدات علمی و آن چه نمادهای شهر در دید ما قرار می‌دهند چه میزان خانواده‌مداری را مد نظر قرار می‌دهد؛ همگی از آن بسترهایی است که در حل این مسئله موثر است. اینجاست که می‌گوییم برای این کار نیاز به یک عزم ملی وجود دارد  هم‌افزایی شرط کلیدی و مهم برای حل این مسئله است.

غفاری در پایان با اشاره به تبلیغات سوئی که هراسی را برای ازدواج و فرزندآوری ایجاد کرده است، گفت: برای حل این مسئله هم باید با دادن اطلاعات درست و بهره‌گیری از یک نگاه منطقی و عالمانه این حرکت‌ها را خنثی کرد. مسئله بحران جمعیت یک مسئله برای کل کشور است و مسئله یک گروه یا قشر نیست و نیاز به یک عزم جدی دارد؛ باید یک اهتمام فراگیر برای حل این مسئله ایجاد شود.
انتهای پیام/

کد خبر: 1096156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =