موج مهاجرت سرمایه گذاران ایرانی به ترکیه

بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی در چند سال اخیر برای رسیدن به سود مورد نظر راهی کشور ترکیه شدند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در این چند سال اخیر تعداد بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی برای رسیدن به سود مناسب ترجیح دادند به کشور همسایه مهاجرت کنند. عمده سرمایه گذاری اخیر ایرانی ها در ترکیه در بخش خرید خانه است که تعداد بسیاری از انبوه سازان و سرمایه گذاران ایرانی به دلیل افزایش تورم و گرانی ساخت و ساز ترجیح دادند به ترکیه مسافرت کنند و سرمایه های خود را در آنجا به اشتراک بگذارند.

البته این ساخت و سازها با تبلیغات گسترده در ایران همراه بود و بسیاری از مردم کشورمان برای مهاجرت ترجیح داده اند خانه های سازندگان ایرانی و ترکی را خریداری کنند و به دلیل اوضاع اقتصادی و پذیرش کشور ترکیه سیل مهاجرت ایرانی ها هم به این کشور افزایش یافت. در این میان تعداد زیادی از مردم ایران فقط خانه های مورد نظر را برای سرمایه گذاری خریداری کردند تا با فروش یا اجاره آن بتوانند توان مالی خود را در ایران افزایش دهند.

  رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم در این راستا، گفت: در سالهای اخیر نزدیک به 16 هزار سرمایه‌گذار ایرانی به ترکیه مهاجرت کرده اند.                                           

 رئیس اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به مهاجرت 15 هزار و 900 سرمایه‌گذار ایرانی به ترکیه در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: وخامت فضای کسب و کار کشور به جایی رسیده است که اجازه نمی‌دهند حساب بانکی شهروندان ایرانی در بانک های خارجی باز باشد.

مهاجرت قشر متوسط جامعه به ترکیه

به دلیل مشکلات متعدد اقتصادی و گرانی کم‌سابقه‌، طبقۀ متوسط در ایران بیش از هر زمانی به ترکیه پناه برده است؛ همسایه‌ای که ایرانی‌ها برای ورود به آن نیاز به ویزا ندارند. در سال 2019 میلادی 30 هزار ایرانی به این کشور همسایه سفر کردند. بخش عمده‌ای از این گروه مهاجران تحصیل کرده و کارآفرینان بوده‌اند که ترکیه را مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری می‌دیدند.

بسیاری از ایرانی‌ها، از یکی از مقررات دولت ترکیه که می‌گوید با 200 هزار پوند سرمایه‌گذاری می‌توان شهروندی این کشور را به دست آورد، استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند بسیار راحت‌تر از دیگر کشورها، تابعیت ترکیه را به دست آورند. آنها تنها در هشت ماهه نخست سال جاری میلادی 3 هزار خانه در ترکیه خریده‌اند که تقریبا دو برابر میزان خرید خانه توسط آنها در سال 2018 میلادی بوده است.

در سال 2018 میلادی سه هزار و 652 ملک از سوی ایرانی‌ها در ترکیه خریداری شده است. این رقم در سال 2019 به 5 هزار و 423 واحد مسکونی افزایش یافت و در سال 2020 با افزایشی 25 درصدی، حجم خرید ملک از سوی ایرانی‌ها برابر با 7 هزار و 189 مورد گزارش شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =