دیدار دکتر طهرانچی با مدیران گروه دانشگاه آزاد رشت

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید از واحد رشت با مدیران گروه و مسئولان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست مدیران گروه و مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی رشت با حضور دکتر محمد طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در این نشست استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رشت به بیان دیدگاه‌ها، مطالبات و انتقادات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

در ابتدای این نشست محمد دوستار رئیس واحد رشت با اشاره به افزایش تعداد دانشجویان این دانشگاه اظهارکرد: ما نسبت به سال 98 افزایش دانشجو داشته‌ایم که این روند صعودی ادامه خواهد داشت؛ تعداد اعضاب هیئت علمی نیز 818 نفر است که از این تعداد 11 نفر استاد تمام، 38 نفر دانشیار، 379 نفر استادیار و 380 نفر مربی هستند که همچنین از این 380 نفر، 228 نفر دانشجوی مقطع دکتری هستند.

وی افزود: در حوزه فعالیت‌های آموزشی، ساماندهی رشته‌های تحصیلی و اعضای هیئت علمی یکی از اولویت های ما محسوب می‌شود. همچنین ناحیه بندی دانشگاه آزاد اسلامی استان در 3 ناحیه، از دیگر اقدامات مهم در این مدت بوده است. در حوزه پژوهشی نیز 3 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در جشنواره فرهیختگان منتخب شدند و استان گیلان در رتبه بندی پژوهشی، توانسته رتبه ششم را به خود اختصاص دهد. 

دوستار ارتباط تنگاتنگ با صنعت را از دیگر اولویت‌های واحد رشت دانست و ادامه: تاکنون 15 تفاهم‌نامه همکاری با سازمان‎های صنعتی و 15 قرارداد پژوهشی امضا شده است و 15 قرارداد جدید دیگر نیز درحال تکمیل است. همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی واحد رشت برگزار خواهد شد که بخشی از این دستاوردها به زودی مجوز تولید انبوه را اخذ خواهند کرد.

رئیس واحد رشت تصریح کرد: مجوز سرای نوآوری صنایع غذایی و تغذیه نیز صادر شده است. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی نیز استان گیلان خوش درخشیده است و معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد چندین بار از دستاوردها و فعالیت‌های فرهنگی این استان بازدید کرده‌اند و امیدواریم که به زودی، شاهد فعالیت های بهتری در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه تاکنون 95 کرسی آزاد اندیشی در استان گیلان برگزار شده است، افزود: برگزاری این کرسی ها بازخورد بسیار خوبی را در بین اعضای هیئت علمی داشت و توانستیم برای اولین بار رتبه سوم را در کل کشور کسب کنیم. همچنین برگزاری کرسی آزاداندیشی با محوریت افزایش مشارکت عمومی در انتخابات ریاست جمهوری، از دیگر برنامه‌های ما در این زمینه خواهد بود.

دوستار توسعه صنایع خلاق و رشد کمی و کیفی فعالیت مدارس مهارتی و مدارس سما را از دیگر اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی گیلان دانست و تاکید کرد: درحال حاضر 29 مدرسه سما در استان گیلان وجود دارد که حدود 14هزار دانش آموز را تحت پوشش قرار داده‌اند. همچنین مجوز تاسیس 5 مدرسه جدید و 2 موسسه زبان صادر شده است که به زودی راه‌اندازی خواهند شد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رشت در پایان خاطرنشان کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد به ویژه در واحدهای کم برخوردار با تمام ظرفیت ها و توانمندی ها درحال فعالیت هستند. البته امیدواریم که در تدوین آیین‌نامه‌ها، ظرفیت‌های منطقه نیز ملاحظه شود و آیین‌نامه‌ها در واحدهای کم برخودار به صورت یکسان با واحدهای دیگر دیده شود.

در ادامه این نشست، محمدصادق اللهیاری مسئول دفتر جذب دانشجویان غیر ایرانی درباره فعالیت‌های این دفتر در 2 سال گذشته گفت: در طول این مدت توانسته‌ایم 260 دانشجوی غیرایرانی که بیشتر جزء دانشجویان افغان هستند را جذب کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی گیلان ظرفیت بسیار خوبی از جمله شرایط طبیعی و گردشگری، برای جذب دانشجویان غیرایرانی دارد.

وی افزود: خوشبختانه باتوجه به حسن نیت ریاست دانشگاه و همکاری کارکنان، توانسته ایم تعداد زیادی دانشجویان غیرایرانی جذب کنیم. اما وجود برخی موانع مانند شرایط بروکراتیک در روابط بین المللی با کشورهای همسایه، باعث شده این فرآیند به کندی انجام شود. برخی فعالیت‌های ابتکارانه و خلاقانه در سطح استان، به محض اینکه به سازمان مرکزی در تهران می‌رسد، دچار بروکراسی اداری می‌شود و یا انقدر با تاخیر به آن رسیدگی می‌شود که دیگر برای دانشجویان انگیزه‌ای باقی نمی‌ماند.

مسئول دفتر جذب دانشجویان غیر ایرانی ادامه داد: وقتی دانشگاه آزاد رشت دارای ظرفیت‌های متعدد در زمینه جذب دانشجویان خارجی است و می‌تواند همکاری‌های مختلفی را با کشورهای همسایه داشته باشد، باید برخی موانع نیز در این زمینه برطرف شود. بیشتر همکاری‌های ما می‌تواند منجر به درآمدزایی برای دانشگاه شود اما وجود موانع بروکراتیک، باعث شده تا این فرآیند به خوبی انجام نشود.

وی بازنگشتن شهریه دانشجویان غیرایرانی به واحد را از دیگر مشکلات این حوزه دانست و گفت: هنوز ریالی از بهره شهریه دانشجویان خارجی به واحد داده نشده است. انتظار ما این است که درصدی از مبلغ شهریه این دانشجویان در اختیار واحد قرار بگیرد تا صرف سرمایه گذاری و خدمت رسانی برای آن‌ها شود.

مسئول دفتر جذب دانشجویان غیر ایرانی مرکز بین الملل انزلی را یکی از ظرفیت‌های مهم استان گیلان دانست و افزود: این مرکز صرفا به صورت اسمی فعالیت می‌کند و مسائل و مشکلات بسیار زیادی دارد. این مرکز در منطقه آزاد انزلی گفته اما متاسفانه بسیاری از مشکلات آن دیده نمی‌شود. یکی از انتظارات ما این است که این مرکز به صورت استانی دیده شود و بتواند از پتانسیل‌های استان برای جذب دانشجو استفاده کند و رشته مستقل داشته باشد. همچنین باید به صورت مستقل دانشجو جذب کند و امتحانات خود را برگزار کند.

وی برگزاری دوره‌های کوتاه مدت برای برگزاری دانشجویان خارجی در حوزه رشته‌های پیراپزشکی را از دیگر ظرفیت‌های استان گیلان برای گسترش و توسعه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی دانست.

در بخش دیگر این نسشت، دکتر رضایی یکی استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، به دغدغه‌های اصلی استادان این واحد دانشگاهی در زمینه توسعه رشته‌ها ی جدید پرداخت و اظهارکرد: یکی از دغدغه‌های اصلی واحدهای دانشگاهی، توسعه رشته‌ها است و واحد رشت نیز به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کند. ما از مسئولان دانشگاه نیز انتظار داریم که این موضوع را به صورت جدی پیگیری کنند.

وی تاکید کرد: رشته هایی مراحل اولیه سازمان مرکزی را طی کرده‌اند و طرح درس آن به صورت کامل نوشته شده است؛ به عنوان مثال در رشته مدیریت برنج تمامی اقدامات لازم انجام شد اما در مراحل آخر به ما گفتند که این رشته در اولویت قرار ندارد. اینگونه مسائل موجب می شود تا انگیزه افرادی که دغدغه توسعه رشته‌های دانشگاهی را دارند کاهش پیدا کند. به همین دلیل از مسئولان دانشگاه خواستاریم که انگیزه و دغدغه لازم را در راستای توسعه رشته‌های دانشگاهی داشته باشند.

در ادامه این نشست، عباس کریم زاده ماسوله مدیر گروه رشته ادبیات فارسی واحد رشت با انتقاد از مشکلات معیشتی و اقتصادی کارکنان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری همواره بر اسلام عقلانیت و تدبیر و اسلام عدالت صحبت کرده‌اند. به طوری که اگر عدالت از عقلانیت جدا شود، دیگر عدالتی وجود نخواهد داشت. رسالت انبیای الهی نیز برای برپایی قسط و عدالت مبعوث شده‌اند. با این تفاسیر مسئله عدالت نیز باید در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

وی افزود: بنده نزدیک به 25 سال برای این دانشگاه زحمت کشیده‌ام اما درحال حاضر حقوق من تنها 8 میلیون و700 هزار تومان است که با کسورات نزدیک به 6 میلیون تومان می‌شود. بنده رئیس اداره امور شاهد و ایثارگران استان هم هستم اما بعد از گذشت 8 ماه هنوز چارت ایثارگری تغییر نکرده و بنده همچنان همانند سابق دریافت می‌کنم. این شرایط باعث شده تا نتوانم معیشت خود را به خوبی تامین کنم.

کریم زاده تصریح کرد: متاسفانه دستور جذب 1500 نیروی هیئت علمی جدید داده شده اما هنوز حق و حقوق نیروهای فعلی دانشگاه در برخی شهرستان‌ها داده نشده است. این موضوع خلاف ضوابط و مقررات دانشگاه است و از رئیس دانشگاه آزاد خواستاریم تا به این وضعیت رسیدگی کند. اینکه همکاران ما در برخی واحدها دریافت حداقلی دارند و حتی حقوق نگرفته‌اند، زیبنده دانشگاه آزاد اسلامی نیست. بسیاری از آن‌ها توانایی چرخاندن زندگی خود را ندارند و با مشکلات معیشتی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در بخش دیگر نشست، اکباتان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت بیان کرد: مشکلات پیرامون وضعیت معیشتی اعضای هیئت علمی را بنده تکرار نمی‌کنم چرا که سایر دوستان گفتند. استادان نباید درگیری مسائل مالی باشند تا نقش خود در موضوع آموزش و پرورش دانشجویان را به خوبی ایفا کنند. 

وی افزود: اعضای هیئت علمی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تنها افرادی نیستند که باید برای ارتقای این دانشگاه تلاش کنند، بلکه تمامی افراد باید در این راه کوشش داشته باشند.

اکباتان با اشاره به تقویت آموزش عالی در کشور بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان زیادی در مقطع‌های ارشد و دکتری در اختیار دارد که می‌تواند به بهترین نحو از علم و ظرفیت آنها استفاده کند.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر مهارت افزایی دانشجویان مطرح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی مبلغ اندکی از افراد برای شرکت در آزمون EPT می‍گیرد؛ اما این افراد در جای دیگری غیر از دانشگاه آزاد تعلیم می‌بینند. پیشنهاد می‌دهم دانشگاه به این حوزه وارد شود و آموزش این افراد نیز در دانشگاه و توسط استادان انجام شود.

وی ادامه داد: آموزش زبان انگلیسی فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که قصد ادامه تحصیل دارند باید توسط استادان واحدهای این دانشگاه تعلیم ببینند.

وی مطرح کرد: آموزش‌های علمی باید در فضای دانشگاه برای دانشجویان رقم بخورد نه اینکه آنها برای فراگیری زبان به موسسه‌های دیگر مراجعه کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: با درایت و تلاش دوستان در دوران کرونایی که شهر رشت نیز از شهرهای قرمز و پر خطر بود، کمیته‌ای با هدف برگزاری کلاس‌های زبان در واحد رشد تشکیل شد. 

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از مشکلات مالی و بودجه‌ای مدارس سما واحد رشت از طریق برگزاری آزمون‌های زبان انگلیسی تامین میشد؛ اما متاسفانه 3 سالی است که مجوز برگزاری این آزمون‌ها باطل شده است.

وی ادامه داد: ما از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی تقاضا داریم تا اجازه برگزاری آزمون آیلتس را به واحد رشد بدهد. همچنین برگزاری آزمون EPT در واحد رشد به داوطلبان مقطع دکتری کمک قابل مشاهده‌ای می‌کند.

وی در پایان با انتقاد از حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استاد این دانشگاه بین سه تا پنج میلیون ماهانه حقوق دریافت می‌کند که میزان دریافتی در شان یک استاد دانشگاه نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =