به دنبال تحول در سند نقشه جامع علمی کشور هستیم

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحول در سند نقشه جامع علمی کشور هستیم و نگرانی هم از تغییر ساختار نداریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز)، سعید رضا عاملی در جلسه ۱۴۸ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور که در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار کرد: توجه‌مان به اصل جمهوری اسلامی باید دقیق و عمیق باشد و ظرفیت‌های علم و فناوری کشور را به سمت استقرار و قوت و قدرت بیشتر و «ایران قوی» پیش ببریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با یادکردی از مرحوم آیت‌الله‌العظمی بهجت گفت ایشان می‌فرمودند: انسان وقتی عضوی از بدنش دچار درد می‌شود توجهش فقط به این عضو است و به سایر اعضا کمتر توجه می‌کند و قدرت توجه به سایر ظرفیت‌های خودش را ندارد؛ در جمهوری اسلامی نیز گاهی دردهایی داریم و ذهنمان بیشتر متوجه این دردها می‌شود و توجه به برکات نعمت عظیم انقلاب اسلامی که میراث امام خمینی (ره) و خون شهیدان است کم می‌شود.

وی گفت: توجه‌مان به اصل جمهوری اسلامی باید دقیق و عمیق باشد و ظرفیت‌های علم و فناوری کشور را به سمت استقرار و قوت و قدرت بیشتر و ایران قوی پیش ببریم.

این استاد دانشگاه تهران توضیح داد: رهبر معظم انقلاب ۱۴ خرداد سال قبل موضوع تحول را مطرح کردند و امام را امام تحول دانستند و فرمودند تحول خواهی امام باعث پیروزی انقلاب شد. این انقلاب در افکار عمومی ایران و جهان نشدنی بود ولی امام خمینی (ره) آن را محقق کرد و هم‌اکنون بعد از ۴۲ سال نیز نیازمند تحول هستیم. البته نه تحول غرب‌زده‌ها و لیبرال‌هایی که تحول را منوط به دور شدن از اسلام می‌دانند، بلکه تحولی که منجر به استقرار و تقویت اقتدار جمهوری اسلامی شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نیاز به تازه‌سازی داریم تا اختلالات را مرتفع کرده و مسیر را به سمت تحول ببریم خاطر نشان کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحول در سند نقشه جامع علمی کشور هستیم و نگرانی هم از تغییر ساختار نداریم.

عاملی ادامه داد: مناسب است فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی در ۱۴ خرداد سال گذشته و نیز ملاقات ایشان با دانشجویان در رمضان امسال که موضوع تحول را مطرح کردند در اختیار اعضای ستاد نقشه قرار بگیرد تا با شناخت عمیق نقشه جامع علمی را روزآمدسازی کنیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: علم و فناوری‌های جدیدی به وجود آمده، تجمیع ظرفیت‌های دانشی در سطح بین‌المللی شکل گرفته، انتقال به هم‌افزایی‌شدن بین رشته‌ها، چندرشته‌ای شدن، بین‌رشته‌ای شدن، فرارشته‌ای شدن دانش‌ها، شکل گیری حوزه علوم‌شناختی، هوش مصنوعی و … از جمله مسائل شکل گرفته جدید و تغییر مفاهیم است که در روزآمد سازی نقشه جامع علمی کشور مورد توجه قرار گیرد.

عاملی گفت: منظومه ماهواره‌ای که برخی کشورها تلاش‌هایی برای آن داشته‌اند و رقابتی در سطح جهانی برای آن شکل گرفته، موضوعی مهم است و لذا باید به سمت توانمند کردن ایران در این فضا که رابطه مستقیم با قدرت سایبری دارد، برویم.

وی افزود: برخی به این محیط نگاه سطحی دارند و تصور می‌کنند که آمریکا خدماتی در اختیار مردم قرار می‌دهد در حالی که بسیاری از مشکلات از جمله تهدید امنیت ملی و علم و فناوری وجود دارد و راهکار مقابله با آن نیز تقویت قدرت سایبری ایران است. اگر در این فضا مصرف کننده صرفاً باشیم قطعاً خسارت‌های زیادی را خواهیم دید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: برخی نگرانی دارند که با تغییر دولت‌ها، برخی کارهای اساسی بر زمین بماند که تضمین عدم تغییر در امور بنیادی علم و فناوری، وجود شورای عالی انقلاب فرهنگی است که منشأ ثبات تصمیم گیری‌هاست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: متوازن سازی ظرفیت‌های حوزه آموزشی موضوع مهم و اساسی در برنامه‌ریزی و عدالت آموزشی است و با تصویب آن در شورای عالی، وزرات بهداشت می‌تواند در مقابل برخی فشارهای غیرکارشناسی برای گسترش بی‌رویه آموزش پزشکی ایستادگی بر اساس قانون داشته باشد، البته نقش شورای گسترش وزارت بهداشت بسیار مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =