تداوم مذاکرات برجامی تا حصول نتیجه موفقیت‌آمیز

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین تصریح کرد که گفت‌وگوها برای احیای برجام تا زمان حصول نتیجه موفقیت‌آمیز ادامه خواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در «وین» پایتخت اتریش با توجه به عدم دستیابی طرف‌های برجام به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل ۲۱ می (جمعه ۳۱ اردیبهشت ماه)، تصریح کرد که مذاکرات در خصوص احیای برجام تا حصول نتیجه موفقیت آمیز ادامه خواهد داشت.

وی در پیامی که در صفحه توییتر خود با اشاره به نشست روز گذشته (چهارشنبه) کمیسیون مشترک برجام در «وین» که طرف‌ها موفق به حصول توافق نهایی نشدند، نوشت: «هم‌اکنون روشن شده است که مذاکرات وین درباره برجام آن طور که طرف‌ها امید داشتند تا ۲۱ می تکمیل نخواهد شد. جای تأسف است اما تعجب‌برانگیز و چشمگیر نیست».

اولیانوف سپس با تأکید بر ادامه مذاکرات درباره احیای برجام تا زمان حصول نتیجه موفقیت‌آمیز گفت: «تاریخ ۲۱ می یک ضرب‌الاجل نبود بلکه تاریخ هدف بود. به ما کمک کرد که فشار زمان را فراموش نکنیم. گفت‌وگوها تا حصول نتیجه موفقیت‌آمیز ادامه خواهد داشت».

نشست کمیسیون مشترک‌ برجام روز گذشته (چهارشنبه) با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) و «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در گرند هتل شهر وین برگزار شد و پس از حدود یک ساعت پایان یافت.

در نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، روسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در خصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تاکید کردند.

طبق این گزارش، در نتیجه رایزنی‌ها در روزهای اخیر، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریبا آماده است.

مقرر شد دور بعدی مذاکرات هفته آینده از سر گرفته شود و هیأت‌ها بعد از نشست امروز به پایتخت‌ها بازگردند.

پیش از این، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله «سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در گفت‌وگوهای برجامی وین و مقام‌های آمریکایی همچون «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا در خصوص احتمال تمدید توافق ماه فوریه ایران و آژانس بعد از تاریخ ۲۱ می خبر داده بودند.

طبق توافق ایران و آژانس، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن این توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین کرده، دسترسی بازرسان به سایت‌های مهم هسته‌ای را قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.

عراقچی روز گذشته درباره احتمال تمدید توافق ایران و آژانس به شبکه «ان اچ کی» ژاپن گفته بود که دولت ایران بعداً در این خصوص تصمیم‌گیری خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =