همزیستی برادرانه اهل سنت و شیعه در اردبیل مثال‌زدنی است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: به جرأت می‌توان گفت که همزیستی برادرانه اهل سنت و تشیع در استان اردبیل می‌تواند برای کشور الگو باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ در بازدید محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از واحدهای دانشگاهی استان اردبیل، دفتر تقریب مذاهب واحد اردبیل صبح امروز با حضور مسئولان استانی در این شهر افتتاح شد.

محمد سیمزاری مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل در این مراسم اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت که همزیستی برادرانه اهل سنت و تشیع در استان اردبیل می‌تواند برای کشور الگو باشد.

نماینده آیت‌الله عاملی، امام جمعه اردبیل در دبیرخانه نمایندگان ولی فقیه در امور اهل سنت ادامه داد: این همزیستی برادرانه به برکت وجود علمای آگاه، ولایی و بابصیرت در هر دو مذهب و ولایت‌پذیری آنهاست.

وی افزود: به طور مثال در ایام محرم صدای «حسین وای» از مناطق اهل سنت ما قطع نمی‌شود و حتی در ایام کرونا هم با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی عزاداری‌ها برگزارشد. در شهری مثل عنبران که همگی اهل سنت هستند؛ مراسمی برای عزاداری اباعبدالله برگزار می‌شود که شاید خیلی از شیعیان دوست داشته باشند در این مراسم حاضر شوند.

سیمزاری با بیان این که بارها از سوی آیت‌الله آملی اعلام آمادگی شده که ما آماده‌ایم مراسم بزرگداشت امام شافعی را در اردبیل برگزار کنیم، گفت: این موضوع از این نظر جالب است که اردبیل پایتخت تشیع در ایران نامیده می‌شود چرا که شاه اسماعیل صفوی در این شهر تشیع را مذهب رسمی و فارسی را زبان رسمی کشور اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه دشمنان باید بدانند که دین، کتاب و رسول ما مشترک است و همگی در این استان برادرانه زندگی می‌کنیم، خطاب به طهرانچی عنوان کرد: این حرکت، حرکت بسیار مبارکی است و باید از بابت آن از شما تشکر کنم.

سیمزاری ادامه داد: آن چیزی که بتواند برای دشمنان ذره‌ای امید ایجاد کند که وحدت بین شیعه و اهل سنت  را در استان اردبیل خدشه‌دار کند؛ در این استان وجود ندارد. ممکن است در برخی محافل عوام، حرف و حدیثی پیش آید اما در محافل خواص و در بین علما و محیط آکادمیک هیچ وقت مشکل ضد تقریب وجود نداشته است.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری اردبیل تصریح کرد: ما یک امکان‌سنجی برای ایجاد مدرسه علوم دینی برای آموزش فقه شافعی در استان انجام داده‌ایم و این یکی از دغدغه‌ها و معضلات اهل تسنن در این استان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در این استان حتی حرکت‌هایی وجود دارد در جهت تبعیض مثبت برای اهل تسنن که کوچکترین ذهنیتی برای آنها ایجاد نشود که به فلان منطقه شیعه‌نشین رسیدگی شده اما به فلان منطقه سنی‌نشین رسیدگی نمی‌شود. در زمینه اشتغال، گردشگری و بهداشت اتفاقات بسیار زیاد و مبارکی در سال‌های اخیر در استان افتاده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096309

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =