نقش رئیس جمهور آینده در اقتصاد ایران

اکثر کاندیداها درباره گشایش اقتصادی برنامه های بلند مدتی را ارائه داده اند، اما مهم ترین نکته در این زمینه است که آیا رییس جمهور آینده می تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند؟.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، مشکلات اقتصادی در چند سال اخیر توان خرید مردم را کاهش داده است و به دلیل رشد تورم و کاهش نقدینگی شرایط به گونه ای شد تا کاندیداهای ریاست جمهوری سیزدهمین دوره انتخابات به دنبال راهی برای گشایش اقتصادی و رفع مشکلات معیشت  مردم را در برنامه های خود قرار دهند.

اکثر کاندیداها درباره گشایش اقتصادی برنامه های بلند مدتی را برنامه ریزی کرده اند اما مهم ترین نکته در این زمینه است که آیا رییس جمهمور آینده می تواند مشکلات اقتصادی را برطرف کند؟. روحانی رییس جمهور فعلی ایران معتقد است که رییس جمهور به تنهایی نمی تواند مشکلات اقتصادی را  برطرف کند و تنها راه نجات اقتصاد ایران مذاکرات و رفع تحریم ها است. اما برخی از کارشناسان معتقدند که تحریم ها از ابتدای انقلاب اسلامی و قبل انقلاب هم در ایران بوده است اما این مدیریت مناسب است که می تواند اقتصاد ایران را بر اساس تولیدات داخلی و شفافیت مالی ادارای سرپا نگه دارد.

نکته مهمی که اکنون باید به آن توجه کرد در این مورد است که آیا رییس جمهور می تواند به اقتصاد فعلی ایران کمک کند؟ سوالی که ذهن همه مردم ایران را به آن درگیر کرده است. برخی از کارشناسان معتقدند، نظارت دولت در فعالیت های اقتصادی نقشی تعیین کننده در تعادل و رونق اقتصادی دارد.

نقش مهم دولت در اقتصاد

 امروزه  دولت  یکی  از  مهمترین بخش های  اقتصادی  هر  کشوری  به  حساب  می آید.  در  ادبیات  اقتصادی  مطالعات زیادی  در  باره  نقش  دولت  در  اقتصاد  صورت  گرفته  است.  مطالعات  تجربی  نشان می دهد که اندازه دولت در کشورهای مختلف متفاوت است.از این رو بررسی رابطه اندازه   دولت   و   رشد   اقتصادی   یکی   از   مباحث   مورد   علاقه   اقتصاددانان   و سیاستگذاران  اقتصادی  بوده است.

دکتر عباس علوی راد  در آخرین یادداشت خود درباره نقش دولت در اقتصاد ایران نوشت:  برخی از خطاهای سیستماتیک اقتصادی که در سایه مدیریت اقتصادی دولت های مستقر پس از جنگ تحمیلی به وقوع پیوسته  اعم از؛ بی انضباطی مالی و کسری بودجه دائمی در دولت ها، هفت برابر بودن میانگین رشد نقدینگی نسبت به میانگین رشد اقتصادی در بلند مدت ، کاهش شدید ارزش پول ملی در سایه تکانه های ارزی در دولت ها، پول پاشی برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری تحت عناوین طرح‌های مختلف در دولت ها است.

او معتقد است، اگر رئیس جمهور آینده بخواهد در تاریخ اقتصاد ایران جاودانه شود، سه شرط دارد: اول اینکه رئیس جمهور آینده و تیم اقتصادی دولت ایشان خیلی صریح خطاهای سیستماتیک رخ داده در اقتصاد ایران را بپذیرند. دوم اینکه رئیس جمهور آینده بخواهد و بتواند سایر قوا و نهادهای حاکمیتی نظام را برای توقف خطاهای سیستماتیک در اقتصاد ایران یکپارچه و همراه نماید،  نهایتاً اینکه طبق یک جدول زمانی از همان ابتدای شروع دولت خود در نیمه دوم سال 1400، برای توقف خطاهای سیستماتیک در اقتصاد ایران گام های عملی و مستمر تا پایان دوره چهار ساله بر دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =