به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)؛ صبح امروز جلسه شورای دانشگاه فنی و حرفه ای با حضور حسن میرزا بزرگ رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه کشور، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای و دیگر اعضای این شورا به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
صالحی عمران در ابتدای این مراسم ضمن تبریک مجدد عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات به حاضرین و اعضای شورای دانشگاه، روسای استانی و روسای دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفه ای سراسر کشور که به صورت ویدئو کنفرانس این مراسم را دنبال می کردند، اظهار کرد: ارائه برنامه عملیاتی و توسعهای معاونتهای آموزشی، پژوهش و فناوری، دانشجویی و فرهنگی و اداری، مالی و مدیریت منابع از محورهای اصلی و دستور این جلسه میباشد.
وی با عنوان اینکه دانشگاه فنی و حرفهای با مأموریت تربیت تکنسین بازار کار و صنعت، یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور با 181 دانشکده و آموزشکده فنی و حرفهای و جمعیت دانشجویی بالغ بر 160 هزار نفر در سراسر کشور است، بیان کرد: بحمداله آقای میرزا بزرگ با سابقه درخشان در بدنه مدیریتی آموزش عالی و سازمان برنامه و بودجه، از نزدیک، شناخت خوبی از آموزش های مهارتی و ماهیت فعالیت این دانشگاه دارد.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای خطاب به حاضرین در نشست بیان کرد: آموزش عالی مهارتی، مسیری است که آموزش عالی در دنیا دنبال میکند چرا که در این نوع از آموزشها ارتباط تنگاتنگی با رشد اقتصادی و توسعهای کشورها دارد و اگر به آموزش مهارتی برخی کشورهایی از جمله فنلاند، سوئیس، آلمان و اتریش نگاه کنیم درمییابیم میانگین بیش از 50 درصد دانشگاهها و دانشجویان در این کشورها مهارتی هستند و گرایش عجیبی در این کشورها به سمت آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی است.
وی گفت: اخیراً برنامه های راهبردی در کشورهای توسعه یافته در مبحث سرمایه گذاری، به سمت آموزشهای مهارتی سوق پیدا کرده و مطالعات نشان داده اگر بخواهیم در آینده سرمایهای را بدست بیاوریم هم اکنون باید برای این امر توجه ویژه، سرمایه گذاری و هزینه کنیم و اگر اعتقاد داریم آموزش های مهارتی اثری دارد بنابراین بایستی سرمایه گذاری متناسب با آن در دولت، مجلس و بخش خصوصی برای تجهیز کارگاهها و آزمایشگاهها، جذب مربی و استاد، مطالعه بازار کار و ارائه برنامه آموزشی روز دنیا صورت پذیرد.
صالحی عمران افزود: جهت گیری دانشگاه فنی و حرفهای به سمت مسوولیت اجتماعی ویژه و اصلی آن یعنی اشتغال فارغ التحصیلان و ارتباط آموزش و پژوهش با صنعت و بازار کار خواهد بود.
وی با اشاره بر اینکه اشتغال یکی از شاخصهای مهم اقتصاد کلان است که برای دولت، بنگاه های اقتصادی و جامعه به عنوان یک عامل اقتصادی حائز اهمیت فراوان است تصریح کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته، دانشجویان پس از پایان تحصیل راه های زیادی برای ورود به بازار کار و یادگیری شغل مورد نظر خود دارند. یکی از این روش های مدرن و کارآمد، آموزش شغلی در سیستم دوگانه یا دوآل است تا از این روش با همکاری صنایع کوچک و بزرگ امکان پرورش استعداد و پیشرفت آینده شغلی مورد علاقه خود را فراهم آورند.
رییس دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: معتقدیم اگر موقعیتهای عینی و بیرونی بالاخص شرایط بازار کار دانشجویان را شناسایی کنیم با عنایت به اینکه ماهیت آموزشی در این دانشگاه تا 70 درصد عملی است بخشی از مشکل و معضل اشتغال جوانان مرتفع خواهد شد لذا این امر مستلزم توجه جدی توسط دولت به دانشگاه فنی و حرفه ای است.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه دولت آمریکا به دنبال تصویب قانون رایگان کردن آموزشهای مهارتی در پارلمان این کشور برای رقابت با پیشرفت اقتصادی کشور چین است، خاطر نشان کرد: در توجه به آموزش های عالی فنی و حرفهای متاسفانه هم اکنون در کشور، مرحله آگاهی سازی به جامعه و خانواده ها را سپری میکنیم این در شرایطی است که کشورهای پیشگام در مرحله تصمیم سازی و اقدام عملیاتی هستند و این امر مستقیماً در توسعه این کشورها تأثیر بالقوه ای داشته است.
وی گفت: خوشبختانه طی دو سال اخیر اصلاحات زیربنایی خوبی در برنامه ریزی درسی، توانمندی و جذب اعضای هیأت علمی و تجاری سازی آموزش در دانشگاه صورت گرفته، لذا امیدواریم با بحث هایی که مطرح شد حمایت ها در بدنه دولت و مجلس از مأموریت و فعالیت های دانشگاه فنی و حرفه ای افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/
نظر شما