قربانیان بزرگ احکام عجیب فوتبال ایران!

بدون شک از پیام صادقیان میتوان به عنوان بزرگترین قربانی احکام عجیب کمیته انضباطی فدارسیون فوتبال نام برد.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدمعین ملکی؛ در شرایطی که این روزها فوتبال کشورمان تحت تاثیر حواشی مختلف و احکام کمیته انضباطی قرار گرفته است، نباید از آسیب جدی احکام بدون منطق و بی اساس کمیته انضباطی به فوتبال کشورمان به راحتی گذشت.

شل کن سفت کن

تا دلتان بخواهد در این سالها شاهد احکام مصلحتی و متضاد کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بوده ایم‌. در این سالها بارها اتفاق افتاده است که کمیته انضباطی با حواشی مهم فوتبال ایران مماشات کرده و رویه ی مصلحت را پیش گرفته و بارها شاهد بودیم که به تندترین حالت ممکن به حواشی کوچک واکنش نشان داده است. حقیقت این است در سالیان اخیر تکلیف کمیته انضباطی نه با خود و نه با هیچ یک از باشگاه ها مشخص نبوده است.

الکلاسیکوی ایران

در روزهای گذشته کمیته انضباطی احکامی را برای متخلفان بازی پرسپولیس و سپاهان صادر کرده است که اگر هر کدام از این احکام را بتوان منطقی تلقی کرد، بی شک برگزاری الکلاسیکوی ایران در زمین بی طرف را نمیتوان معقول دانست. حقیقت این است که اگر بنا به برگزاری این دیدار در زمین بی طرف بود، سالها پیش و در جریان دیدار دو تیم در لیگ هفتم که منجر به از دست رفتن بینایی سرباز محمود احمدی شد باید چنین تصمیمی اتخاذ میشد. در آن زمان چنان کمیته انضباطی با جانب مصلحت و مراعات به پرونده رسیدگی کرد که گویا اصلا اتفاقی برای سرباز عزیز کشورمان نیفتاده بود و انگار اصلا کمیته انضباطی وجود نداشت. در سالیان اخیر شاهد انواع اتفاقات در اصفهان، اعم از درگیری طرفداران، شکستن شیشه ماشین ها، حمله به خبرنگاران و حاضر نشدن سپاهان در زمین مسابقه بوده ایم که هیچ کدام از این بازی ها مجازات چندانی برای طلائی پوشان سپاهان به همراه نداشت. اکنون کمیته انضباطی پس از اتفاقات بازی دو تیم در اصفهان که در برابر حواشی دیدارهای پیشین این دو تیم چندان جدی به نظر نمیرسید حکم به برگزاری بازی دو تیم در زمین بی طرف داده است و نکته جالب ماجرا این است که کمیته انضباطی به علت اتفاقات پیش آمده در اصفهان، میزبانی پرسپولیس در فصل آینده را هم سلب کرده است.

نیکبخت‌ها و خانزاده‌ها

افراط و تفریط های کمیته انضباطی در سالیان اخیر تنها مختص دیدار پرسپولیس و سپاهان نبوده و در مورد حواشی ایجاد شده توسط بازیکنان نیز بارها این برخوردها و احکام متضاد را شاهد بوده ایم. علیرضا نیکبخت واحدی در زمان حضور در پرسپولیس، با سابقه بیش از ۹۰ بازی ملی به دلیل عدم حضور در اردوی تیم ملی به یکباره برای همیشه از تیم ملی کنار گذاشته شد و حتی مجبور شد پاداش هایی را که در زمان حضور در تیم ملی دریافت کرده بود عودت دهد. اتفاقی که برای چند بازیکن دیگر نیز اتفاق افتاد و هرگز با این بازیکنان برخورد جدی صورت نگرفت. در نمونه ای دیگر محمدرضا خانزاده در زمان حضور در پرسپولیس به دلیل درگیری بعد از بازی با هواداران پس از دیدار با لخویا به سرعت ۹ ماه از فوتبال محروم شد، اما در اتفاقی مشابه برای منشا و چند بازیکن دیگر حکم خاصی صادر نشد.

نابغه ای به نام مجاهد خذیراوی

سال ۸۰ در حکمی عجیب و شوکه کننده یکی از بهترین های فوتبال کشورمان به مدت ۸ سال از فوتبال محروم شد و این دقیقا به معنای پایان فوتبال مجاهد خذیراوی بازیکن استقلال بود. خذیراوی جوان که با آن تکنیک ناب و چشم نواز مد نظر تیم دوم بارسلونا قرار گرفته بود به دلیل حضور در یک تولد به مدت ۸ سال از حضور در فوتبال محروم شد تا فوتبال ایران یکی از نابغه های خود را زنده به گور کرده باشد. اتفاقی که بعدها شاید به صورت علنی تر و آشکارتر برای برخی از بازیکنان کشورمان اتفاق افتاد و آب از آب تکان نخورد.

حیف از پیام

بدون شک میتوان گفت که یکی از با استعدادترین بازیکنان کشورمان در سالیان اخیر پیام صادقیان بوده است. بازیکنی که خیلی زود پله های ترقی را طی کرد و به پرسپولیس پیوست و چنان عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشت که حتی مسئولان باشگاه دورتمند نیز او را زیر نظر گرفتند و قصد جذب او را داشتند. اما در لیگ چهاردهم و در دقیقه ۸۵ دیدار پرسپولیس و فولاد خوزستان، در جریان صحنه مشکوک به پنالتی در محوطه جریمه فولاد، اعتراض های شدید صادقیان به محمدرضا اکبریان داور مسابقه باعث شد که کمیته انضباطی صادقیان را در اوج دوران فوتبال خود ۳ ماه محروم کند و به یکباره مسیر زندگی این پدیده جوان را تغییر دهد.

با نگاهی به چند نمونه بالا میبینیم که یا کمیته انضباطی به نام پرسپولیس حساسیت دارد و یا تکلیفش را با خودش نمیداند. بی شک اگر کمیته انضباطی قصد داشت همواره به مانند پرونده صادقیان افراط در حکم دادن را پیشه کند در همین شهرآورد اخیر میتوانست چند بازیکن سرخابی را چند ماه محروم کند. البته با نگاهی به احکام صادر شده در مورد شهراورد به نظر میرسد که پیام صادقیان به گوش کمیته انضباطی و مسئولین فوتبال ایران رسیده و به درس عبرتی برای آنها تبدیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =