عزم جدی ایران و عراق برای گسترش همکاری‌ها/ تلاش بغداد جهت کاهش تنش‌های منطقه‌ای

سفیر پیشین ایران درعراق گفت: علی رغم خواست آمریکا امروز شاهدیم که عراق شریک اساسی ایران به حساب می آید و عزم جدی دو طرف بر تداوم و گسترش همکاری های دوجانبه است.

حسن دانایی فر سفیر پیشین ایران در عراق در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص موانع موجود در مسیر تحقق  حجم مبادلات سالیانه ۲۰ میلیارد دلاری میان ایران وعراق به عنوان دو کشور همسایه با اشتراکات زیادی که دارند، اظهارداشت: در حال حاضر بیشترین حجم مبادلات و صادرات جمهوری اسلامی ایران در بین همسایگان خود به کشور عراق اختصاص دارد و فاصله زیادی در حجم صادرات با مقصد اول که کشور چین باشد، وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این تفاوت که چین محصولات نهایی خود را به کشورعراق صادر می کند که بیشترین ارزش و اثر گذاری را در روند کار اقتصادی دارد.

 دانایی فر درباره هدف گذاری برای مبادلات ایران و عراق  بیان کرد: بی شک در این حوزه هدفگذاری صورت گرفته است، اما حتی این عدد هم برای مبادلات میان آنها کافی نیست.

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در عراق تصریح کرد: چند دلیل وجود دارد که با این عدد مطرح شده فاصله داریم، یک اینکه کشورعراق چیزی برای صادرات به ایران ندارد، بنابراین این هدفگذاری با حجم تراز تجاری دو طرف برنامه ریزی شده است. هم اکنون ایران هشت ونیم میلیارد صادرات به عراق دارد.

وی افزود: در حال حاضر بسیار اندک ضایعات فلزی، آهن و مس از کشورعراق وارد جمهوری اسلامی ایران می شود که این مبادلات سالیانه کمتر از ۶۰ میلیون دلار هست. به همین جهت یک سمت این مامعله خود عراق است که عراقی ها هم قبول دارند که باید حجم صادراتشان را افزایش دهند.

دانایی فر اضافه کرد: باید به این نکته هم توجه داشته باشیم این ظرفیت در ایران وجود دارد که در شرایط فعلی سالیانه بیشتر از ۱۱۰ میلیارد دلار صادرات داشته باشد. کل تولیدات فعلی ما به گونه ای است که اگر بخواهیم کالاهایی غیرنفتی به بازار خارجی برود بازهم با آن عدد مطرح شده فاصله زیادی داریم و باید در هر دو سمت کار کنیم و بی شک در هر دو طرف هم ظرفیت های گسترده ای وجود دارد.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: عراق شریک اساسی ایران هست و علی رغم تلاش آمریکا برای پایان دادن به این ارتباط هر دو طرف خواهان تداوم و گسترش همکاری ها و روابط خود هستند.

وی در خصوص میانجیگیری اخیرعراق میان ریاض و تهران گفت: عراقی ها همیشه دوست دارند که شرایطی به وجود بیاید که بتوانند بر مشکلات داخلی و منطقه ای فایق آیند.

دانایی فر ادامه داد: عراقی ها در گذشته هم میانجگری میکردند، به طور مثال در سال ۸۵ با موافقت رهبری مذاکراتی با آمریکایی ها در عراق انجام دادیم اما آمریکایی ها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکردند.

سفیر پیشین ایران در عراق افزود: اختلاف ایرانی ها با آمریکایی ها و سعودی ها اثر سوء بر سیاست های عراق دارد و جمع بندی آنها این است که اگر بین سعودی ها و ایرانی ها در منطقه و بین آمریکایی ها و ایرانی ها در مسایل فرامنطقه ای اختلافات کاهش پیدا کند می تواند اثر مثبتی در امنیت عراق داشته باشد.

 وی بیان کرد: موضوع مذاکره با سعودی ها از دوره مالکی و حیدرعبادی انجام گرفت و در این اواخرهم شهید سلیمانی با عادل عبدالمهدی مذاکراتی داشتند و این آمادگی از سوی ایران همواره وجود داشته، اما سعودی ها همیشه مذاکرات را پس می زدند. بعد از طرح ایده هرمز که ایران مطرح کرد، وزیر امور خارجه ما آماده بود به عربستان سفر کند اما مجدد سعودی ها موافقت نکردند.

دانایی فر تصریح کرد: در گذشته سعودی ها مدعی بودند که آمریکایی ها این اجازه را به آنها نمی دهند اما در دوران پسا ترامپ گویا شرایط برای مذاکره بهتر شده است و همچنین شکست بسیار سنگین انها در ماجرای یمن آنها را مجبور کرده که به مذاکره تن دهند.

سفیر پیشین ایران در عراق در پایان خاطرنشان کرد: ما امیدواریم این موضوع جدی باشد و آنها صادقانه پای تعهدات خود باشند و البته امیدواریم سعودی ها در حد توان خودشان خواسته هایشان را مطرح کنند.

کد خبر: 1096604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =