با وجود افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا، بازار خودرو با سردی همراه است و مشتری چندانی برای خرید وجود ندارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، با وجود اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا طی دیروز و امروز، بازار خودرو برعکس بسیاری از دفعات قبل که با رشد قیمت کارخانه‌ای دچار شوک قیمت می‌شد، این بار واکنش خاصی نسبت به نرخ‌های جدید نداشته و رکود همچنان بر معاملات این بازار حاکم است.

در حال حاضر هر دستگاه سمند LX معادل 177 میلیون تومان، پژو 405 جی ال ایکس 189 میلیون تومان، پژو پارس 218 میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲  معادل 198 میلیون تومان، پژو ۲۰۶تیپ 5 معادل 253 میلیون تومان و پژو ۲۰۶ صندوق دار مدل وی8 معادل 258 میلیون تومان در بازار عرضه می شود.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۷ دنده اتوماتیک 388 میلیون تومان، دنا  معمولی 267 میلیون تومان و هایما اس7 توربو 660 میلیون تومان معامله می‌شود.

در عین حال، هر دستگاه سایپا ۱۱۱ در بازار 128 میلیون تومان، سایپا ۱۳۱ معادل 112 میلیون تومان، سایپا ۱۳۲ معادل 117 میلیون تومان، ساینا 143 میلیون تومان، تیبا 125 میلیون تومان، تیبا2 معادل 133 میلیون تومان عرضه می‌شود.

این قیمت ها تغییر چندانی را نسبت به روزهای گذشته نداشته و در واقع به دلیل نبود مشتری، اعلام نرخ‌های جدید خودروسازان تاثیری در نرخ های بازار نداشته است. هم اکنون بسیاری از متقاضیان برای خرید خودرو دست نگه داشته اند و منتظرند تا در صورت رفع بخشی از تحریم ها و کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز کاهش یابد.

* جزئیات قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا

اواسط اردیبهشت امسال، مصوبه شورای رقابت برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر شد که بر این اساس، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و محصولات سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش یافت.

در این راستا، روز گذشته قیمت جدید محصولات ایران خودرو برای فروش اردیبهشت و خردادماه اعلام شد که بر این اساس، قیمت پژو 206 تیپ 2  از 110 میلیون و 980 هزار تومان به 127 میلیون و 122 هزار تومان رسید و قیمت پژو پارس مدل ال ایکس نیز از 127 میلیون و 220 هزار تومان به 145 میلیون و 795 تومان افزایش یافت.

همچنین قیمت سورن پلاس از 189 میلیون و 367 هزار تومان به 204 میلیون و 257 هزار تومان و دنا پلاس توربوشارژ دنده اتوماتیک از 371 میلیون و 676 هزار تومان به 390 میلیون و 89 هزار تومان افزایش یافت.

در عین حال، به دنبال مصوبه شورای رقابت برای افزایش 8.9 درصدی قیمت محصولات سایپا، قیمت جدید 7 محصول این خودروساز نیز اعلام شد که بر این اساس قیمت ساینا دنده‌ای از 92 میلیون و 928 هزار تومان به 104 میلیون و 649 هزار تومان و قیمت شاهین از 267 میلیون و 400 هزار تومان به 291 میلیون و 871 تومان افزایش یافت.

* درخواست خودروسازان برای آزادسازی قیمت خودرو

پس از مصوبه شورای رقابت، خودروسازان افزایش قیمت محصولاتشان را با تاخیر اعمال کردند و در این مدت به دنبال رایزنی برای گرفتن مجوز دیگری بودند، تا اینکه یا قیمت محصولاتشان آزاد شود و یا رشد قیمت 20 تا 30 درصدی را داشته باشند.

در این راستا اخیراً خودروسازان و قطعه سازان در جلسه‌ای با حضور رئیس کمیسیون صنایع مجلس به بررسی مشکلات صنعت خودروسازی و قیمت‌گذاری تولیدات این صنعت پرداختند و مقرر شد، پیشنهادی از سوی تولیدکنندگان برای بهبود شرایط خودروسازی به مجلس ارائه شود.

پیرو این اتفاق، در جلسه‌ای دیگر که در کمیسیون صنایع مجلس با حضور رئیس سازمان گسترش، رئیس شورای رقابت، مدیران عامل شرکت های خودروساز و رئیس انجمن قطعه سازان برگزار شد، نامه ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودروها در قالب خودروهای عمومی و اختصاصی مطرح شده است.

در این پیشنهاد خواسته شده تا خودروهای عمومی یعنی خودروهایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود 5 درصدی با تایید و نظارت وزارت صنعت قیمت گذاری شوند. اما در مورد خودروهای اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت‌گذاری با پیشنهاد هیات مدیره شرکت‌ها و تایید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار صورت گیرد.

هنوز در مورد پذیرش یا عدم پذیرش این پیشنهاد اتفاقی نیفتاده، اما رایزنی خودروسازان برای تغییر دوباره قیمت محصولاتشان ادامه دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =