یک تدبیر ناامیدکننده دیگر؛ برق رفت تغییر محل دهید!

دیوار ترک خورده تحریم روی معیشت مردم آوار شده اما تدابیر دولت حتی در صد روز پایانی کارش هم ادامه دارد؛ آخرین تدبیر هم این است: «برای جا نماندن از امتحان مجازی، اگر برق رفت تغییر محل دهید».

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ گرمای خرداد و انتخابات ریاست جمهوری با هم از راه رسیده‌اند. کرونا همچنان همه‌گیری‌اش ادامه دارد و در حالی که قرار بود از شنبه موعود، مدارس و دانشگاه‌ها باز شوند؛ اما برای سومین نیمسال متوالی، هنوز آموزش‌ها مجازیست.

آموزش مجازی، امتحانات را هم مجازی کرده است. اگر تا دیروز مشکل این شیوه آموزش، اینترنت ضعیف برخی مناطق محروم و یا دسترسی نداشتن عده‌ای به دستگاه مناسب بود؛ قطعی مکرر برق در این روزهای گرم سال، بخش بیشتری از دانشجویان را با دردسر مواجه کرده است.

«ادیسون» مخترع برق باشد یا «نیکلا تسلا»، فرقی به حال آن دانشجویی که زحمت یک ترمش ممکن با یک قطعی برق از بین برود، ندارد. احتمالاً به مخیله این دانشمندان هم در آن روزگار نرسیده باشد که در قرن ۲۱ اینقدر همه چیز وابسته به برق شود.

شکست شطرنج‌بازان ایرانی در مسابقات قهرمانی آسیا به خاطر قطع برق فدراسیون؛ تذکر مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت در مورد جان بیماران کرونایی که در خانه خود به دستگاه تنفسی وصلند و پیام یک ببیننده تلویزیون در مورد غیرقابل کنترل شدن پدر جانباز اعصاب و روانش که تحمل گرما را ندارد و آنها مجبور می‌شوند دستهایش را ببندند؛ بخشی از عوارض گاه و بی‌گاه خاموشی این چند روزه بوده که رسانه‌ای شده است.

مردود شدن در یکی از امتحانات دانشگاه نسبت به حفظ جان یک انسان یا غمی که به خاطر شرایط آن جانباز از جان گذشته بر دل آدم می‌نشیند؛ شاید چندان به چشم نیاید؛ ولی اگر تعداد دانشجویان و دانش‌آموزانی را که احتمال دارد این اتفاق برایشان رخ دهد در نظر بگیریم؛ متوجه خواهیم شد که مسأله کوچکی نیست.

راهکارهای غیرمنطقی

شنیدن برخی حرف‌ها برق از سر آدم می‌پراند؛ مثل راهکاری که مصطفی رجبی‌مشهدی سخنگوی صنعت برق کشور برای امتحانات مجازی در زمان قطعی برق داده است. وی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی و در پاسخ به مجری درباره اینکه وقتی برق قطع می‌شود و نداشتن دسترسی به اینترنت یا رایانه و اینکه امکان حضور در امتحان آنلاین از بین می‌رود؛ چه باید کرد، می‌گوید: «بیشترین تمرکز ما بر این است که با اقدامات مدیریت مصرف بتوانیم میزان محدودیت‌ها و خاموشی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم ولی قطعا این کاری دشوار و اجتناب ناپذیر است»

رجبی‌مشهدی ادامه می‌دهد: «ما از ۲ طریق اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا عزیزانی که برای امتحان باید آمادگی لازم را داشته باشند؛ مطلع شوند و یا از شارژها استفاده کنند یا تغییر محل دهند تا به امتحاناتشان لطمه نخورد».

اینکه چند درصد دانش‌آموزان و دانشجویان امکان استفاده از دستگاه‌های قابل شارژ را دارند یک موضوع است و اینکه چقدر نحوه اطلاع‌رسانی شرکت برق در مورد زمان خاموشی دقیق است هم موضوعی دیگر. در واقع «تغییر محل» حتی با فرض امکان‌پذیر بودن برای فرد، ارتباط تنگاتنگی با اطلاع‌رسانی دقیق شرکت برق دارد. سخنگوی صنعت برق نحوه اطلاع‌رسانی زمان خاموشی را استفاده از برنامه «برق من» و سایت شرکت‌های برق اعلام کرده است.

«هیچ اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد»؛ این پیامی است که وقتی از برنامه «برق من» استفاده می‌شود؛ برای محله‌ای در نزدیکی میدان انقلاب تهران نشان می‌دهد. اطلاع‌رسانی از طریق سایت هم از طریق یک فایل متنی فشرده صورت می‌گیرد. گذشته از اینکه پیدا کردن محل زندگی در این فایل کار زمان‌بری است؛ آنچه در این فایل بیان شده با آنچه در واقعیت رخ می‌دهد، تفاوت زیادی دارد.

به طور مثال برای همین محله در اطراف میدان انقلاب و برای روز دوم خرداد ساعت ۹ تا ۱۱ به عنوان زمان خاموشی اعلام شده است در حالی که برق این محله در این روز سه مرتبه برق قطع شده است؛ یکبار پیش از ظهر، یکبار حوالی ساعت ۱۴ و یکبار هم ساعت ۱۹.

خسته نباشید!

دانشجویان هم درباره این راهکار ارائه شده نظرات خود را در شبکه‌های اجتماعی و زیر پست مربوط به گفته‌های رجبی‌مشهدی بیان کرده‌اند. برخی از این نظرات به گونه‌ایست که امکان انتشار آنها وجود ندارد. آنهایی هم که ادبیات مناسب‌تری دارند؛ عموما با لحنی طنزآمیز به این راهکار نگاه کرده‌اند.

خانم «زری» نوشته است: «مرسی! واقعا داشتم گمراه می‌شدم اصلا نمی‌دونستم باید چیکار کنم؛ ممنون از مسئول عزیز». فرد دیگری به نام «کوثر» هم نوشته «ما پارو نداریم و ایده‌ای که دارین اینه که برین بخرین؛ مرسی از ایده‌هاتون!».

«بخندیم به این راهکار یا گریه کنیم»؛ «خسته نباشی، نمی‌دونستیم»؛ «یعنی چی تغییر محل بدیم؟ مگه از قبل میگن؟ یدفعه قطع می‌کنن»؛ « ترم پیش سر قطعی برق نزدیک بود بیوفتم»؛ «واقعا انسان‌های زیادی رو از ظلمت و تاریکی و جهل نجات دادن ایشون»؛ این جملات هم بخش دیگری از پیام‌های دانشجویان درباره این راهکار است.

واکنش وزارت علوم

یکی از مدیران وزارت علوم هم درباره این راهکار ارائه شده نظری داده که اگر از خود راهکار بیشتر باعث تعجب نباشد؛ کمتر نیست. علی‌اکبر صفوی، رئیس تحقیقات و فناوری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم در این باره گفته است: «با توجه به اظهار نظر سخنگوی صنعت برق در خصوص اینکه قبل از قطعی برق، دانشجویان تغییر محل دهند تا به امتحانات شان لطمه وارد نشود؛ باید گفت تمامی آن‌ها، حرف‌هایی منطقی است».

صفوی در حالی که این راهکار را منطقی می‌داند که به زمینه‌های تحقق آن اصلا توجهی نمی‌کند. در واقع این مدیر وزارت علوم به جای اینکه به دنبال رفع مشکل دانشجویان باشد به دفاع از عملکرد همکاران خود در یک سازمان دولتی پرداخته است. وی در ادامه گفت‌وگوی خود گفته است: «به دلیل بخش دیگری از سوء مدیریت‌ها در کشور دچار بحران‌های تحریمی و مشکلات اقتصادی هستیم. با وجود تمامی این موارد باید گفت که فعالان صنعت برق گزینه دیگری جز اظهار نظرات مبتنی بر تغیر مکان در زمان قطعی برق و امتحانات ندارند»

این مدیر وزارت علوم همچنین بیان کرده است: «توصیه می‌کنیم که استادان امتحانات دانشجویان را در چند مرحله برگزار کنند تا قطعی برق و اینترنت منجر به صدمه در میان محصلان نشود. امیدوارم با برگزاری آزمون‌های چند مرحله‌ای بتوانیم از این معضل بزرگ جلوگیری کنیم».

ساده‌انگاری مسائل و بی‌توجهی به مشکلات مردم از سوی مسئولان دولتی در این سال‌ها، بیشتر از خود آن مسائل مردم را رنج داده است. همین ساده‌انگاری‌ها هم باعث اتخاذ تدابیری شده که روح ناامیدی را در جامعه پراکنده کرده است. در مورد همین مسأله، اگر وزارت علوم به جای اینکه از تصمیم یک سازمان دولتی دیگر دفاع کند و یا نقش خود را به یک توصیه‌کننده به استادان کاهش دهند؛ به صورت جدی وارد کار می‌شد و بخشنامه‌ای برای برگزاری امتحانات در چند نوبت صادر می‌کرد یا با شرکت برق توافق می‌کرد که در ساعات مشخصی برق هیچ منطقه‌ای قطع نشود و امتحانات فقط در همان ساعات برگزار می‌شد؛ این مشکل تا حد زیادی رفع می‌شد. انجام چنین کارهای ساده‌ای از سازمانی در سطح وزارتخانه در حق ارباب رجوعش، انتظار بزرگی نیست اما گویا چنین انتظاراتی خیلی بیش از ظرفیت مسئولان فعلی‌ست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =