امروز درباره ادامه تمدید همکاری با بازرسان آژانس تصمیم گیری می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پایان مهلت سه ماهه ایران به آژانس برای ادامه همکاری گفت: امروز نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز دوشنبه (۳ خرداد ماه) با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر و روز ایثار و مقاومت، اظهار کرد: یاد و نام رزمندگان غیور و فرزندان این خاک و میهن را گرامی می‌داریم، حماسه خرمشهر نماد خواست و اراده ملی مردم ایران بود که نشان داد هرگاه اراده کنند و زر و زور و قدرت با هم جمع شوند، در دفاع از کیان اسلامی و خاک این مرز پرگهر تردیدی وجود ندارد تا ایران هست یاد و خاطرات سوم خرداد سال ۱۳۶۱ هم زنده است.

وی افزود: ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان برای یک سفر کوتاه به جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواهد رفت.

خطیب زاده همچنین درباره تمدید همکاری با بازرسان آژانس، گفت: گفت‌وگو درباره این موضوع در شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته است و در پروسه گفت‌وگوهای نهایی است و به محض رسیدن به نتیجه دبیرخانه اعلام می‌کند.

وی ادامه داد: توجه به این نکته ضروری است که دسترسی فراپادمانی به بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی نمی‌دهد. بعد از این هم اگر توافقی صورت بگیرد باز هم دسترسی نمی‌دهد اگر در مذاکرات وین به نتیجه‌ای برسیم فیلم‌های ضبط شده در اختیار آژانس قرار داده می‌شود، تصمیم درباره این موضوع نهایتا امروز اعلام می‌شود.

خطیب زاده درباره مذاکرات وین صریح کرد: آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام را از بین ببرد و با بی عملی تمامی امکانات و ظرفیت‌های بالقوه برای انتفاع ایران از برجام را از بین برد. این ایران بود که اقدامات موثر داشت. آمریکا باید از این پنجره فرصت استفاده لازم را ببرد چراکه این فرصت برای همیشه نخواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره روابط تهران و ریاض گفت: عربستان باید تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد رفتار خود را عوض نکند یا اینکه می‌خواهد در کنار کشورهای منطقه باشد و از اقدامات جنگ طلبانه فاصله بگیرد، لذا منتظر تغییر رفتار ریاض هستیم.

وی افزود: از حضور سعودی‌ها استقبال می‌کنیم و عربستان می‌تواند طرف سازنده‌ای باشد اگر از موضع قبل خود فاصله بگیرد.

خطیب زاده درباره موضع آمریکا در مذاکرات وین، اظهار کرد: دولت ایالات متحده آمریکا نه تنها از برجام خارج شده است، بلکه نقض کننده قطعنامه ۲۲۳۱ است، لذا در موضعی است که جز بازگشت خود به تعهداتش برگردد، توصیه می‌کنیم به جای لفاظی‌ها به اقدام عملی فکر کنند، اراده و برداشتن تحریم‌ها از سوی واشنگتن راستی آزمایی خواهیم کرد و اگر اراده و راست آزمایی را ببینیم ما اقدامات جبرانی خود را انجام خواهیم داد.

وی درباره سفر ظریف به ایرلند، گفت: برای انجام سفر وزیر خارجه ایرلند به ایران و هم سفر وزیر خارجه ما به این کشور، گفت‌وگوهایی شروع شده و باید به نقشه راهی برسند چراکه تصمیماتی در خصوص روابط و توافق‌ها گرفته شده است.

خطیب زاده درباره اینکه آیا مذاکرات وین قفل شده است، گفت: تنها وقتی به توافق خواهیم رسید که همه آنچه مد نظر ایران است برآورده شود، فرقی نمی‌کند یک هفته، دو هفته یا یک ماه طول بکشد، گفت‌وگوها قفل نشده است و پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. پرانتزها و براکت‌ها در بحث رفع تحریم تا حد بسیار زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده که درباره آن گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رفع تحریم‌های بخش اقتصادی توافقاتی صورت گرفته چند موضوع باقی مانده که همچنان گفت‌وگوها را ادامه خواهیم داد، جز معدودی از موارد سایر موضوعات حل شده است. درباره راستی آزمایی پیشرفت‌های خوبی داشته و یک تصمیم و اراده سیاسی در آمریکا باید باشد که به جای استفاده از وقت و انرژی وین برای دفاع از میراث شکست خورده ترامپ مسیر را عوض و به بازگشت تمام و کمال به برجام فکر کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: این دور از مذاکرات برجام می‌تواند دور نهایی باشد، کما اینکه دورهای قبل هم می‌توانست نهایی باشد، البته اگر مسائل قابل توجه باقی مانده که وابسته به تصمیم سیاسی واشنگتن است، حل شود، می‌تواند دور آخر مذاکرات باشد.

وی درباره گفت‌وگو تخت روانچی نماینده کشورمان در سازمان ملل با یکی از سناتورهای آمریکایی گفت: نمایندگان و سفرای ما در نیویورک در چارچوب وظایف خود این گفت‌وگوها را داشته اند و این رایزنی که به صورت آنلاین انجام شده مواضع ما هم گفته شده است، در خصوص تحولات فلسطین هم صحبت شده، همچنین درباره تبادل زندانیان ایرانی در ایالات متحده مورد صحبت  شد و آزادی آن‌ها مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =