نارضایتی ها ناشی از عملکرد دولت است/ریشه سکوت جامعه در آستانه انتخابات

رئیس شورای سیاسی حزب اسلامی کار گفت: بخشی از دلزدگی و نارضایتی های مردم به عملکرد دولت روحانی مربوط است، اما ریشه پنجاه درصد آن به خارج از دولت برمی گردد.

محمد نیشابوری تحلیلگرسیاسی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص آرایش سیاسی اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، اظهار داشت: انتخابات ریاست جمهوری در همه دوران وابسته به شرایط خاص خود بوده است، اگر انتخابات را به معنای تقابل کاندیداهای پر قدرت بخواهیم دسته بندی کنیم، رقابت و زور آزمایی انتخاباتی از بعد دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی شروع شده است.
 
عضو جبهه اصلاحات ایران افزود: بعد از اصلاح قانون اساسی و حذف نخست وزیر، انتخابات ریاست جمهوری و رقابت های آن شکل دیگری پیدا کرد. از بعد انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ نیز مفهوم جدیدی بین تحلیل گران سیاسی و مردم مطرح شد.

نیشابوری ادامه داد: رای هایی که مردم در انتخابات ریاست جمهوری به مرحوم هاشمی، آیت الله خامنه ای و شهید رجایی دادند رای های ایجابی بود. بدین معنا که مردم قانع شده بودند که بهترین کاندیدا در صحنه انتخابات حضور دارد پس می توانند گزینه موردنظر و سلیقه خود را از بین نامزدهای موجود انتخاب کنند.
 
وی تصریح کرد: از انتخابات سال ۷۶ مردم با این احساس که مجموعه ای از افراد ذی نفوذ و صاحب قدرت مقابلشان صف آرایی کرده اند و قصد دارند آقای ناطق نوری را به کرسی ریاست جمهوری بنشانند، واکنش سلبی از خود نشان دادند و گزینه دیگری که چندان شناختی از او نبود را برگزیدند. ادبیات جدید رئیس دولت اصلاحات در عرصه سیاسی و رای سلبی به آقای ناطق نوری موجب پیروزی جناح چپ دیروز و اصلاح طلبان امروز در سال ۷۶ شد.

این کارشناس مسائل سیاسی در خصوص ویژگی رای های سلبی بیان کرد: زمانی که انتخابات دو قطبی می شود مردم نیز تمایل به رای سلبی پیدا می کنند تا رای ایجابی. در انتخابات ۸۴ و ۹۲ و حتی ۹۶ نیز رای سلبی موجب پیروزی آقایان احمدی نژاد و روحانی شد، اما هم اکنون و در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ جامعه در سکوت عجیبی فرو رفته که برخی معتقدند این سکوت شبیه سال ۷۵ و ابتدای سال ۷۶ است اما برخی نیز به دلایلی مخالف این دیدگاه هستند و معتقدند سردی فضای کنونی ریشه در نارضایتی شدید جامعه از مسئولان دارد.

نیشابوری با اشاره به انتقادات وارده به عملکرد دولت روحانی اظهارداشت: قطعا ایرادات و اشکلاتی به دولت روحانی وارد است. حتما دولت مستقر در بوجود آمدن بخشی از وضعیت کنونی مقصر است، اما تمام قصور و مسائل ایجاد شده مربوط به روحانی و دولتش نیست.

وی گفت: عامل بخشی از مشکلات کشور تحمیل شرایط بین المللی از جمله تحریم های بسیار سخت و منحصر به فرد و بخشی هم داخلی و خارج از اراده دولت است. بخشی از دلزدگی، دلمردگی و نارضایتی ها نیز به عملکرد دولت روحانی مربوط است، اما حداقل ریشه پنجاه درصد آن به خارج از دولت روحانی برمی گردد. برخی به دلیل اطلاعات ناکافی و برخی هم عامدانه دولت را سیبل انتقاد خود قرار داده اند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به کمبود شور و اشتیاق مردم نسبت به انتخابات سال ۱۴۰۰ وپیش بینی پیروزی جناح های سیاسی افزود: فضای انتخابات ریاست جمهوری در عین حالی که سرد است؛ برای تحلیلگران و حتی کاندیداها هم گنگ است و نمی توان از هم اکنون پیش بینی کرد کدام جناح پیروز انتخابات خواهد بود؛ احتمالا بعد از تعیین تلکلیف صلاحیت ها و برگزاری چندمناظره در مورد شانس پیروزی جریان ها بهتر بتوان تحلیلی ارائه داد.

نیشابوری درپایان خاطر نشان کرد: با توجه به برگزار نشدن تجمعات انتخاباتی به دلیل شرایط کرونا که تاثیر زیادی در ایجاد شور و اشتیاق مردم داشت، رسانه های صوتی، تصویری و مجازی با رعایت نزاکت و آداب اسلامی و اخلاقی باید بتوانند فضای انتخاباتی را گرم کنند.

کد خبر: 1096765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =