کارکنان دانشگاه‌ها حاضر به همکاری با کانون‌های فرهنگی نیستند

دبیر کانون فرهنگی هلال احمر واحد علوم‌وتحقیقات گفت: متاسفانه در چرخه بروکراسی ادرای برخی از کارکنان دانشگاه‌ نیز پیگیر انجام کار کانون‌های فرهنگی نبوده یا حاضر به همکاری با اعضای کانون‌ها نیستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان عضو کانون‌های فرهنگی-دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی نیازمند تشویق و حمایت از سوی مسئولان دانشگاه هستند. فعالیت دانشجویی به صورت داوطلبانه است. دانشجویان از روندهای اداری زمان‌بر برای برگزاری برنامه‌ها در برخی از دانشگاه‌‍ گلایه دارند و آن را عامل کندی فعالیت می‌دانند.

کیانا نیک‌نیا در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به فعالیت‍‌های کانون فرهنگی هلال احمر بیان کرد: این کانون دانشجویی زیر نظر سازمان جوانان هلال احمر کشور فعالیت دارد. تمامی کانون‌های هلال احمر اهداف هفت گانه این سازمان را دنبال می‌کنند.

وی با تاکید بر فعالیت‌های بشردوستانه و آموزش کمک‍‌های اولیه در کانون‌های فرهنگی هلال احمر عنوان کرد: تربیت امدادگر از اولویت‌ فعالیت‌های کانون‌های هلال احمر بوده چراکه ایران باتوجه به شرایط زیست بومی خود خاستگاه بلاهای طبیعی مانند سیل و زلزله است.

دبیر کانون فرهنگی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با اشاره به سیل سیستان‌ و بلوچستان و زلزله کرمانشاه مطرح کرد: کانون هلال احمر واحد علوم و تحقیقات از سوی سازمان هلال احمر وظیفه جمع آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردم و ارسال به شهرها و روستای مورد نظر را داشت.

وی درباره جذب دانشجویان برای عضویت در کانون فرهنگی مطرح کرد: دانشجویان واحد علوم و تحقیقات نسبت به سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی جمعیت بیشتری دارند به تبع اعضای کانون‌ها یا تشکل‌ها نیز بیشتر است. ما برای جذب دانشجویان و به حد نصاب رساندن اعضا مشکلی خاصی نداریم.

نیک‌نیا با بیان اینکه فعالیت‌های میدانی دانشجویان در دوران کرونایی نسبت به قبل کمتر شده است، گفت: جلسات شورای مرکزی کانون‌های فرهنگی در ایامی که دانشگاه‌ها تعطیل است به درستی برگزار نمی‌شود. در نتیجه دانشجویان در جریان بسیاری از فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها نیستند.

این دانشجوی واحد علوم و تحقیقات درباره مشکلات و چالش‌های فعالیت کانون‌های فرهنگی عنوان کرد: مکاتبات اداری و سپری کردن مراحل بروکراسی اداری برای صدور مجوز فعالیت یا برگزاری مراسم خاص، روند کار کانون‌ها را به شدت کُند می‌کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در چرخه بروکراسی اداری برخی از کارکنان دانشگاه نیز پیگیر انجام کار کانون‌های فرهنگی نبوده یا حاضر به همکاری با اعضای کانون‌ها نیستند.

نیک‌نیا یادآور شد: فعالیت دانشجویان در کانون‌های فرهنگی به نوعی داوطلبانه است و این روند اداری آنها را خسته یا دلزده از ادامه فعالیت می‌کند.

دبیر کانون فرهنگی هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی در دوران کرونایی و حضور نداشتن دانشجویان در دانشگاه‌ها عنوان کرد: رصد سایت و بارگزاری اخبار در سایت و کانال در این دوران اهمیت دوچندانی به خود گرفته است. متاسفانه مسئولان سایت خبررسانی واحد علوم و تحقیقات برای پوشش اخبار کانون‌های فرهنگی یا بردن این اخبار در صفحه نخست همکاری لازم را ندارند.

وی فعالیت بسیج دانشجویی را جدا از سایر تشکل‌ها در دانشگاه‌ها دانست و گفت: بسیج دانشجویی را از نظر بودجه، حمایت و ساختار باید از تمامی تشکل‌های دانشجویی، نشریات، انجمن‌های علمی  و کانون‌های فرهنگی جدا کرد.

به گفته نیک‌نیا، میزان حمایت و توجه مسئولان از تشکل‌ها، انجمن‌ها و کانون‌ها یکسان بوده و تنها بسیج دانشجویی از فعالیت سایر تشکل‌ها متفاوت است.

دانشجویان برای فعالیت فرهنگی نیاز به مشوق دارند

این فعال دانشجویی با تاکید بر انگیزه بخشی به فعالان فرهنگی دانشجویان خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان برای عضویت در تشکل‌ها یا انجام فعالیت‌های فرهنگی باید مشوق‌هایی مانند تخفیف شهریه یا برگزاری جشن‌هایی برای تقدیر از دانشجویان را در نظر بگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معاونان فرهنگی دانشگاه‌هایی مانند علامه طباطبایی، تهران، الزهرا(س) و امیرکبیر مرتبا برای جشن‌هایی برای تقدیر از فعالیت فرهنگی دانشجویان برگزار می‌کنند. کانون‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به کانون‌های فرهنگی سایر دانشگاه‌ها فعال‌تر هستند؛ اما از سوی مسئولان این دانشگاه مورد تقدیر قرار نمی‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096838

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =