شیوع ویروس کرونا فعالیت سراهای نوآوری را کند کرده است

رئیس سرای نوآوری نوسازی تجهیزات گفت: برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، حضور بسیار کم اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشگاه و تعطیلی دانشگاه‌ها و سازمانها، تاثیر منفی بر فرآیندهای جذب هسته ها و واحدهای فناور داشته است.

حجت‌الله خواجه صالحانی رئیس سرای نوآوری نوسازی تجهیزات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در مورد اینکه چند استارتاپ و مجموعه دانش‌بنیان در سرای نوآوری شما فعالیت می‌کنند و در این مدت چه تعداد  همکاری مشترک با صنایع منطقه ایجاد شده است، گفت: در بدو شروع فعالیت سرای نوآوری تقریبا هیچ هسته و واحد فناوری نداشتیم که با فعالیت و همکاری مرکز رشد و سرای واحد این تعداد در حال حاضر به 6 هسته فناور و 3 واحد فناور رسیده است.

وی افزود: ارتباط خوب و موثری با اداره صنعت و معدن شهرستان و شهرک‌های صنعتی منطقه برقرار شده است که هم‌اکنون یکی از پروژه‌های در دست انجام توسط واحد فناور مستقر در واحد تولید قالب مخزن جهت آب شیرین‌ساز برای یکی از واحدهای فعال در شهرک صنعتی آیینه ورزان دماوند است. برای یکی از مشکلات این واحد نیز راهکار مناسبی ارائه شد. همچنین با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران نیز ارتباط برقرار شده و در نشست‌های تخصصی با کارشناسان این شرکت توانمندی واحدهای فناور و شرکتهای دانش بنیان مستقر در سرای نوآوری و مرکز رشد واحد معرفی شده که امیدواریم زمینه همکاری ایجاد شود.

خواجه صالحانی در ادامه با اشاره به درآمدزایی سرای نوآوری دماوند گفت: سرای نوآوری نوسازی تجهیزات واحد دماوند از اواسط خرداد 99 شروع به فعالیت کرده است و معمولا در سال اول راه اندازی بیشتر فعالیتها به راه اندازی و آماده سازی زیرساخت و مواردی از این دست مربوط می‌شود.

خواجه صالحانی ادامه داد: حتی طبق Bp اولیه برای سال اول درآمدی پیش بینی نشده بود ولی سرای نوآوری نوسازی تجهیزات در سال اول تقریبا 50 میلیون تومان درآمد خالص داشته است که با ادامه این شرایط ان شاءالله برای سال دوم درآمد قطعی 220 میلیون تومان را خواهیم داشت که ممکن است با افزایش جذب واحدهای فناور این عدد حتی تا 1.5 یا 2 برابر افزایش یابد.

رئیس سرای نوآوری نوسازی تجهیزات، شیوع ویروس کرونا در رشد سراها را موثر دانست و اذعان کرد: چون شروع فعالیت سرای نوآوری واحد از خرداد 99 بوده و کل بازه زمانی فعالیت آن در دوره شیوع ویروس کرونا است، نمی شود مقایسه ای با حالتی که این مشکل وجود نداشت انجام داد؛ اما بدیهی است که برگزاری کامل کلاسها به صورت مجازی و حضور بسیار کم اعضای هیات علمی و دانشجویان در دانشگاه، تعطیلی دانشگاهها و سازمانها در بعضی بازه های زمانی مختلف و کاهش حضور تا 50 درصد تاثیر منفی بر فرآیندهای جذب هسته ها و واحدهای فناور، انجام امور اداری، ارتباط با سازمانها و صنایع دارد که حداقل باعث تاخیر زمانی در انجام کارها می شود.

خواجه صالحانی در ادامه افزود: برای توسعه سوله های کارگاهی سرای نوآوری، با پیگیری‌های مدیر کل امور تجاری‌سازی پارک علم و فناوری با اختصاص بودجه 20 میلیارد ریالی از طرف معاونت علمی ریاست جمهوری برای سرای نوآوری این واحد موافقت شد که در حال پیگیری برای تامین بخشی دیگری از هزیته های خرید سوله از طریق دانشگاه و سایر انجام امور اداری هستیم. همچنین به واسطه ارتباط نزدیک سرای نوآوری این واحد و پارک علم و فناوری دانشگاه، همواره از مشاوره های فناوری و حمایت‌های اداری پارک بهره مند شدیم.

رئیس سرای نوآوری نوسازی تجهیزات، در مورد اینکه در طول مدت تاسیس سرای نوآوری چقدر توانستید در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت موفق باشید و به نظر شما مهم‌ترین چالش های ارتباط دانشگاه و صنعت چه چیزی است، اذعان کرد: ارتباط خوب و موثری با شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اداره صنعت و معدن شهرستان و شهرک‌ها و کارگاه‌های  صنعتی منطقه برقرار شده است. در خصوص چالش ارتباط دانشگاه و صنعت عوامل مختلفی وجود دارد که باعث شده است که هر کدام مسیر متفاوتی را طی کنند و نقطه اشتراکی نداشته باشند.

وی افزود: ماموریت گرا شدن دانشگاه‌ها، توسعه پارک‌ها و پردیس‌های تخصصی علم و فناروی و ایجاد مشوق‌های مختلف برای دانشگاهیان و صنعتگران ممکن است به ارتباط بیشتر این دو بخش به منظور توسعه فناوری و نوآوری در صنعت کمک کند.

خواجه صالحانی ادامه داد: با توجه به اینکه سرای نوآوری این واحد به عنوان پردیس تخصصی پارک علم و فناوری دانشگاه آزاد است، در توسعه سوله‌­های کارگاهی با پیگیرهای صدری مهر بودجه 20 میلیارد ریالی از طرف معاونت علمی برای این سرای نوآوری در نظر گرفته شده است که امیدواریم این حمایت‌ها در آینده نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096840

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =