اساس بخشنامه «الف» و «ب» افزایش حقوق است/ بورسیه‌ها تنها نقطه ضعف بخشنامه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت: اساس بخشنامه نوع همکاری اعضای هیأت علمی، افزایش حقوق اساتید بوده و در نوع همکاری «الف» افزایش حقوق برای همه سطوح استادی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ پیش از این و در اسفند سال گذشته، جزئیات نحوه همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای اعلام شده بود. طبق این بخشنامه اساتید این اختیار را دارند یکی از 2 صورت «الف» یا «ب» را برای همکاری خود با دانشگاه انتخاب کنند. این بخشنامه از همان زمان اعلام، مورد اعتراض برخی از اساتید قرار گرفت و در حال حاضر با توجه به اجرایی شدن آن بیشتر مورد نقد اساتید قرار گرفته است. ایسکانیوز برای بررسی نقاط قوت و ضعف این بخشنامه با حسین کرمانیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران گفت‌وگو کرده است.

کرمانیان در توضیح کارکرد این بخشنامه اظهار کرد: اساس این طرح، افزایش حقوق اساتید بوده و در نوع همکاری «الف» افزایش حقوق برای همه سطوح استادی در نظر گرفته شده است. کسانی هم که نوع همکاری «ب» را انتخاب کرده‌اند؛ حداقل در استان مازندران که من در جریان کار هستم به صورت اختیاری بوده است.

وی ادامه داد: نزدیک به 1500 عضو هیأت علمی در استان مازندران داریم که کمتر از 10 درصد آنها همکاری نوع «ب» را انتخاب کرده‌اند. در استان مازندران هیچ محدودیتی برای گروه‌های علمی‌ وجود نداشته است و همه اساتید گروه‌های مختلف می‌توانستند نوع «الف» را انتخاب کنند.

کرمانیان با بیان اینکه اگر کسی خودش نوع همکاری را انتخاب نمی‌کرد به صورت پیش‌فرض در گروه «ب» قرار می‌گرفت، گفت: برخی اساتید به خاطر اعتراضی که داشتند؛ انتخاب نکرده بودند و در گروه «ب» قرار گرفته بودند اما آنهایی که پشیمان شدند ما کمکشان کردیم که بتوانند دوباره انتخاب کنند و در گروه «الف» قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه این بخشنامه تعریف کرده که چطور از اعضای هیأت علمی استفاده شود، گفت: این بخشنامه تعریف کار کرده است و این چیز بدی نیست. در این 32 ساعت(گروه الف) و 16 ساعت(گروه ب) که مشخش شده است به غیر از موظفی آموزشی و موظفی پژوهشی، اساتید یک موظفی حضور هم دارند که باید در دانشگاه حضور داشته باشند و دانشگاه به او برنامه می‌دهد تا بلاتکلیف نباشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران افزود: برای موظفی حضور هم خود اساتید می‌توانند برنامه بدهند مثل برگزاری کرسی آزاداندیشی یا برنامه‌های فرهنگی که امتیاز دارد و جایگزین موظفی حضور می‌شود و هم خود دانشگاه برای این حضور برنامه تعریف می‌کند. ایفای نقش در شتابدهنده‌ها، سراهای نوآوری و یا طرح‌های برون سازمانی از برنامه‌هایی است که برای این حضور در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از مزیت‌های پژوهشی برای همه اساتید هست یا نه، بیان کرد: در استان مازندران همه واحدها در مقطع ارشد پذیرش دانشجو دارند و نیمی از واحدها هم دانشجوی دکتری می‌پذیرند؛ در چنین شرایطی همه اساتید می‌توانند موظفی پژوهشی خود را بگیرند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران افزود: بخشی از کار عضو هیأت علمی تدریس و بخشی هم کارهای تحقیق و پژوهش و امور مربوط به آن است. طبق این بخشنامه اگر استادی دانشجوی تحصیلات تکمیلی نداشته باشد و موظفی پژوهشی وی پر نشود در زمینه امور فرهنگی یا حضور در مراکز رشد، برای او کار تعریف می‌شود.

کرمانیان ادامه داد: مشکلی که ممکن است برای برخی رشته‌ها مانند علوم پایه ایجاد شود این است که ظرفیت مقطع کارشناسی این رشته‌ها خالی بماند اما بر اساس طرح تعاون، اساتید علوم پایه حتی یک ساعت هم کسر موظفی نخورده‌اند؛ پس موظفی آموزشی و پژوهشی آنها پر است و فقط موظفی حضور آنها می‌ماند.

وی با بیان اینکه هر بخشنامه‌ای در نحوه اجرا ممکن است اشکالاتی هم داشته باشد، گفت: این بخشنامه از نظر من نقاظ قوت زیادی دارد و تنها نقطه ضعف آن مربوط به مربی‌های بورسیه شده است؛ چرا که قرارداد این افراد پیش از صدور این بخشنامه امضا شده است و هر اتفاقی بعد از این منوط به لغو قرارداد است و این یک قاعده حقوقی است؛ به نظر باید این قسمت را لحاظ کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران افزود: عوامل بیرونی در جوسازی و هجمه علیه دانشگاه آزاد نقش دارند. دانشگاه آزاد در دوره مدیریت جدید برنامه‌های خوبی دارد اما در شرایط تنگنای مالی اجرای این برنامه‌ها خیلی سخت شده است. وقتی هم مشکلی در اجرای برنامه‌ها ایجاد می‌شود؛ این بهانه برای کسانی که از بیرون به دنبال ایجاد حاشیه برای دانشگاه هستند به وجود می‌آید.

وی همچنین خاطر نشان کرد: برای تغییر از «ب» به «الف» و با بالعکس، طبق بخشنامه اساتید می‌توانند درخواست خود را ارائه دهند و بعد از آن حکمشان تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      اصلا هم اختیاری نیست در خیلی از واحدها انتخاب نوع همکاری اجباری بوده شعار نده