فروشگاه‌های صحرایی بدون فروشنده

فروشگاه‌های مواد غذایی در مناطق روستایی سوئد یکی پس از دیگری تعطیل می‌شوند و روستاییان مجبورند که برای خرید مواد غذایی کیلومترها فاصله را طی کنند، اما به تازگی نوع جدیدی از فروشگاه‌ها به وجود آمده‌اند؛ سوپرمارکت‌های متحرک بدون فروشنده.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در وکهولم،‌ روستایی با جمعیت چند صد نفر در ۸۰ کیلومتری استکهلم، تا جایی که چشم کار می‌کند، فقط مزرعه و خانه است و هیچ اثری از فروشگاه یا سوپرمارکت وجود ندارد. در واقع، آخرین سوپرمارکتی که در این روستا وجود داشت، بیش از ۱۰ سال پیش کرکره‌هایش را پایین کشید و حدود یک سال و نیم پیش تنها خواربارفروشی داخل پمپ بنزین هم درهایش را برای همیشه بست و تعطیل کرد. روستاییان چاره‌ای نداشتند جز اینکه نیم ساعت با ماشین برانند تا به نزدیک‌ترین سوپرمارکت برسند. اما به تازگی یک فروشگاه مواد غذایی دست به ابتکار جالبی زده و یک فروشگاه اتوماتیک و بدون فروشنده را در این شهر دایر کرده است.

این فروشگاه یک کانتینر متحرک در ابعاد ۲۰ در ۲۰ متر است که ۲۴ ساعته به روی روستاییان باز است و صندوقداری نیز در آن وجود ندارد. مشتریان با استفاده از اپلیکیشنی که روی تلفن هوشمند خود نصب کرده‌اند، قفل در سوپرمارکت را باز می‌کنند. سپس وارد آنجا می‌شوند و وسایل مورد نیاز خود را از روی همان اپلکیشن انتخاب می‌کنند. این اپلیکیشن به حساب بانکی و سیستم شناسایی ملی متصل است و بعد از انتخاب مواد غذایی مورد نیاز مشتری، مبلغ مربوطه از حساب آنها کم می‌شود. سپس همان مواد غذایی را از قفسه‌ها برمی‌دارند و خارج می‌شوند. فروشگاه حتی به سیستم امنیتی ضدسرقت مجهز است و یک دوربین امنیتی تمام مشتریان را زیر نظر می‌گیرد.

شهروندان این روستا می‌گویند: چند وقتی است که در این منطقه فروشگاهی وجود نداشت و کم کم حس خرید را از دست داده بودیم، ولی هم‌اکنون دوباره می‌توانیم مواد مورد نیازمان را به راحتی خریداری کنیم.

دانیل لبوند، بنیانگذار این فروشگاه‌های صحرایی با نام Lifvs، می‌گوید: طی دو سال گذشته حدود ۳۰ فروشگاه بدون فرشنده در روستاهای سوئد و مناطق شهری‌ای دایر کرده‌ایم که چند سالی است فروشگاهی در آنها وجود ندارد.

وی می‌افزاید: برای اینکه بتوانیم قیمت کالاها را برای مشتریان کاهش دهیم، هزینه‌های عملیاتی‌مان را کاهش داده‌ایم و به همین دلیل سوپرمارکت‌ها بسیار کوچک هستند. علاوه براین، چون صندوقدار یا فروشنده‌ای در آنها وجود ندارد، هزینه نیروی انسانی کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر: 1096907

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =