هنر مقاومت باید به نظریه‌ها و زبان علمی تبدیل شود/ گفتمان‌سازی حول هنر مقاومت در سطح جهان

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اگر هنر مقاومت تبدیل به نظریه‌ها و زبان علمی شود، گفتمان‌سازی حول هنر مقاومت در سطح جهان رقم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی هنر مقاومت به مناسبت روز دزفول و روز ملی مقاومت و پایداری در چهارم خرداد ماه به همت مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی و هنر معاونت علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجازی برگزار شد. در این نشست حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، محمد میرزمانی مدرس موسیقی و آهنگساز، کاظم نظری کارگردان تئاتر و رئیس دانشکده هنر دانشگاه سوره، حبیب‌الله صادقی نگارگر و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد و ولی‌الله شالی مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه ضمن گرامیداشت سوم و چهارم خرداد به عنوان سالروز آزادی خرمشهر و روز مقاومت و پایداری و روز دزفول گفت: در چنین روزی یاد امام خمینی(ره) و شهیدان عرصه هنر و فرهنگ و در صدر آنها شهید آوینی را گرامی می‌داریم.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: درباره پیوند هنر مقاومت با حکمت اسلامی باید گفت که هنر مقاومت دارای بنیان‌های حکمی است. قرآن می‌گوید کسانی گفتند پروردگار ما الله است اما فقط به گفتن بسنده نمی‌کنند بلکه ربُّنای آنها ریشه در استقامت در راه خدا دارد. ملائکه خطاب به این افراد می‌گویند نترسید و اندوهگین نباشید چرا که شما را به بهشتی که وعده داده‌اند رهنمون می‌کنیم. به‌واقع پشت سر ایمان آنها استقامت وجود دارد.

وی اظهار کرد: هنر مقاومت به لحاظ زیبایی‌شناسی جهاد انسان مقاوم را در برابر تهاجم دشمن تصویر می‌کند. در هر مقاومتی حتماً تهاجمی از سوی دشمن وجود دارد. خداوند در قرآن کریم سه دشمن برای انسان معرفی می‌کند. اولین دشمن انسان نفس اماره اوست که اگر انسان آن را مهار نکند دچار تهاجم دشمن درون می‌شود. دشمن دوم شیطان است. خدا شیطان را هم دشمن واقعی انسان معرفی می‌کند و هم از انسان می‌خواهد که او را دوست خود نگیرد. مهم‌ترین ابزار شیطان برای تهاجم به انسان، هنر است. اغوای شیطان از راه آلاییدن و زیبا جلوه دادن زشتی با استفاده از ابزار هنر انجام می‌شود تا انسان را فریب دهد.

حجت‌الاسلام خسروپناه گفت: سومین دشمن انسان طبق فرموده قرآن، یهود و مشرکین هستند. منظور از یهودیان آن دسته‌ای هستند که همیشه علیه اسلام کار کرده‌اند همچون صهیونیست‌ها و منظور همه یهودیان نیستند. صهیونیست‌ها غیر از ابزارهای نظامی و ۴۰۰ موشک هسته‌ای آماده به شلیک در منطقه، مهم‌ترین ابزارشان برای تهاجم ابزار هنر است و هالیوود و بالیوود از جمله آن ابزارها است. امروزه شیطان‌پرستی آنتوان رابین با موسیقی راک و هِوی متال منتقل می‌شود. رمان‌های خانواده‌ستیز، متون ادبی و سینمای مبتذل و ژانرهای درام، کمدی، اکشن، وسترن، ترسناک و حتی دینی را علیه ارزش‌های اخلاقی و دین به کار گرفته است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: به عنوان مثال فیلم نوح که ساخته هالیوود است و بازیگر مطرحی چون راسل کرو نقش حضرت نوح را بر عهده دارد، اگرچه ژانر فیلم حماسی دینی است اما تمام پیام آن تقابل انسان علیه خد ا است. در این فیلم می‌بینیم که برخلاف واقعیت، نوح، زن و پسر خلافکارش را وارد کشتی می‌کند و از سوار کردن مردم موافق با خود امتناع می‌ورزد و در کُنشی غیرقابل توجیه، خدا از نوح می‌خواهد که چنانچه نوه‌هایش دختر بودند، حتماً باید آنها را بکشد. زن مشرک نوح حاضر به کشتن بچه‌ها نمی‌شود و نوح هم در نهایت حرف خدا را پیاده نمی‌کند.

وی تصریح کرد: هنر مقاومت متضمن جهاد با دشمن است و انواع هنر باید ابزار مقاومت و جهاد باشد؛ ابزاری که می‌تواند حق و حقیقت را بیاراید. ما ایرانی‌ها از ابزارها و دستگاه‌های موسیقی آمیخته با حکمت برخورداریم و دستگاه‌هایی چون شور، چهار آواز، ابوعطا، همایون، ماهور، چهارگاه، سه‌گاه و ... دارای جاذبه و لطف خاصی هستند.

حجت‌الاسلام خسروپناه اظهار کرد: اما سخن اصلی حکمت چیست؟ انسان گاهی به حزن و گاهی به شادی نیاز دارد، اما باید با تعادل باشد و در حزن و شادی نباید افراط شود. دستگاه‌های موسیقی ما مطابق با روحیات انسان طراحی شده است. سینما، موسیقی و دیگر اشکال هنر در انقلاب اسلامی، جنگ، دفاع از حرم و دفاع از سلامت نقش مهمی داشته‌اند و اگر نگاه جامعه‌شناختی به آنها داشته باشیم متوجه وجود نگاه حکمی و عقلانیت در هنر مقاومت می‌شویم. 

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: نسل امروز ما که آن رشادت‌ها را ندیده نیازمند است تا با ساخت آثار هنری با آنها آشنا شود و نقش مهم آثار سینمایی و موسیقایی، عکاسی و ... هنرمندانی چون مرحوم سلحشور، مرحوم ملاقلی‌پور و حاتمی‌کیا را نباید دست‌کم بگیریم.

وی گفت: هنر دارای چهار ساحت حکمت، معرفت، صنعت و معیشت است. اگر هنری مبتنی بر حکمت باشد و از حکمت به معرفت و نظریه‌پردازی هنر، سپس به صنعت هنر وارد شود و بتواند در معیشت و بازاریابی هنر نقش بازی کند، هنر حکمی شمرده می‌شود. منظور از بازاریابی هنر صرفاً فروش اثر هنری نیست بلکه منظور حضور هنر حکمی و بومی در تک تک خانه‌ها و ارتباط خانواده‌های ایرانی با هنرهای ایرانی اسلامی است. در چنین صورتی است که می‌توانیم انتظار انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی را داشته باشیم. البته منظور این نیست که از دستاوردهای مثبت غرب استفاده نکنیم اما باید از خود بپرسیم چرا جوانان ما به سمت آثار منفی تمدن غرب جذب می‌شوند؟ که علت آن فعالیت هنر است. اگر هنر حکمی رشد کند و بازاریابی و معیشت آن رونق یابد، پیوند هنر حکمی و مقاومت محقق می‌شود.

حجت‌الاسلام خسروپناه عنوان کرد: در باب هنر مقاومت کارهای بزرگی در شاخه‌های مختلف هنر از جمله عکاسی، موسیقی، سینما، ‌ادبیات و شعر و مجسمه‌سازی انجام شده است اما تمام این تلاش‌های هنر مقاومت باید تبدیل به پژوهش‌ها و تحقیقات شود و به نگارش درآید تا قابل انتقال به نسل‌های بعدی باشد. همچنین محققانی بیایند که موضوع پژوهش آنها، آثار برجسته هنرمندان مقاومت باشد.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مرحله بعدی این دانش به تحریر درآمده باید به واحدهای آموزشی منتقل شود و واحدهایی به نام هنر مقاومت، نظریه‌ها و کتبه و پژوهش‌های نگارش شده را تدریس کنند.

وی افزود: در حوزه هنر مقاومت اگر هم پژوهش‌هایی داشته باشیم و به واحدهای آموزشی منتقل شده باشد، واجد نظریه‌پردازی نیستند. لذا دوستان ما در معاونت علوم انسانی و هنر لازم است برنامه‌ای برای کرسی‌های ترویجی و سپس کرسی‌های نظریه‌پردازی و نوآوری در حوزه هنر مقاومت تعریف کنند تا هنر مقاومت تبدیل به نظریه‌هایی شود که ظرفیت عرضه به جهان را داشته باشد و اگر بتوانیم این نظریه‌ها و پژوهش‌ها را با زبان علمی به دنیا منتقل کنیم، گفتمان‌سازی حول هنر مقاومت در سطح جهان رقم می‌خورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1096961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =