بعید است تا مشخص شدن دولت جدید، توافقی با غرب صورت گیرد

کارشناس مسائل بین الملل گفت: در شرایط فعلی انجام مذاکرات لغو نخواهد شد اما آمریکا و اروپا منتظر هستند که دولت جدید در ایران روی کار آید و بعید است غرب تا پیش از مشخص شدن نتیجه انتخابات به توافقی با ایران برسند.

میر قاسم مومنی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص توافق یک ماهه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و نتیجه مذاکرات در حال انجام میان طرفین، اظهار داشت: باتوجه به اتمام ضرب العجلی که ایران اعلام کرده بود و طولانی شدن مذاکرات وین برای رسیدن به نتیجه مطلوب، جمهوری اسلامی ایران برای اعلام حُسن نیت خود و جلوگیری از بوجود آمدن خلل در روند مذاکرات اجازه داد یک ماه دوربین های نظارتی ضبط خود را ادامه داده و بایگانی کنند.

وی گفت: این توافق یک ماهه قدمی بود که جمهوری اسلامی ایران در جهت ابراز حسن نیت خود اعلام کرده تا در این یک ماه بتوانند مذاکرات را بدون حاشیه ادامه بدهند و به نتیجه مطلوب برسند. باید منتظر بود که در روند مذاکراتی که در حال انجام است آیا آمریکا و اروپا نیز حُسن نیتی از خود نشان خواهند داد یا خیر.

مومنی تصریح کرد: اما ایران غنی سازی ۶۰ درصد را که حق خود است تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داد. این اقدام جمهوری اسلامی ایران علی رغم اصرار بر مواضع و خواسته های خود یک قدم مثبت در روند مذاکرات بود که انجام داد تا آمریکا بار دیگر بهانه جویی نکند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به لغو کلیه تحریم های اعمال شده علیه ایران افزود: آمریکا و اروپا تمام تحریم ها را لغو نخواهند کرد چرا که بخشی از آن مربوط به حقوق بشر، انرژی هسته ای، قسمتی به دلیل حضور ایران در منطقه و بخشی به دلیل توان موشکی ایران است.

وی با اشاره به لغو برخی تحریم ها گفت: آمریکا مجموعه ای از تحریم ها را به بهانه های مختلف در ۴۲ سال اخیر علیه ایران اعمال کرده است، اما اکنون در بخش هسته ای تحریم هایی را لغو میکند که تاثیری در مسائل فعلی ما ندارد.

مومنی ضمن توجه به انتخابات ریاست جمهوری در ایران بیان داشت: آمریکایی ها گام به گام به جلو می آیند و با ما مذاکره میکنند که تعهد جدیدی از ما بگیرند. در شرایط فعلی انجام مذاکرات لغو نخواهد شد اما آمریکا و اروپا منتظر هستند که دولت جدیدی در ایران به روی کار بیاید. گمان نمیرود در دولت فعلی آمریکایی ها برجام یا قرارداد جدیدی امضا کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با خواسته های آمریکا از ایران گفت: در مذارکرات با ایران آمریکایی ها مواردی از جمله عدم حمایت ایران از گروه های اسلامی مانند حزب الله، حشد الشعبی عراق، یمن و سوریه را میخواهند که چنین چیزی امکان ندارد. اینها می گویند تکنولوژی و توانمندی های موشکی خود را به ۵۰ سال قبل برگردانید.

وی ادامه داد: ما این خواسته های غیر اصولی آمریکا را انجام نخواهیم داد چرا که اینها جزو سامانه دفاعی ما است و ایران در منطقه ای قرار گرفته که بحران زاست و هر روز اتفاقی می افتد که نیاز است از خود دفاع کنیم.

مومنی بیان داشت: برخی بازیگران مانند عربستان و رژیم صهیونیستی قصد دارند در برجام دخالت کنند و آمریکا و اروپا از اینها به عنوان شرکای خود استقبال کردند، اما باید بدانند که ایران این موضوع را قبول نمیکند و خود این مساله بهانه ای برای طولانی شدن مذاکرات است.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر غیر اصولی بودن خواسته آمریکایی ها افزود: آمریکایی ها در حقوق بشر آیتم هایی آورده اند که اگر بنابر اجرای آنها بود که مردم ایران در سال ۵۷ نباید انقلاب نمیکردند. با تامل و بررسی تمام این موضوعات متوجه میشویم که ایران به این موارد عمل نخواهد کرد.

وی در پایان ضمن اشاره به تحت فشار قرار دادن ایران از سوی آمریکا برای سازش و انجام خواسته آنها خاطر نشان کرد: آمریکایی ها و اروپایی ها به دنبال این هستند که ما را در شرایطی قرار بدهند که ما به اجبار با آنها صلح کنیم. مانند تحریم هایی که ترامپ علیه ایران اعمال کرد تا ایران امتیازاتی بدهد و برجام در هر صورتی قبول کنیم؛ اما پیش بینی میشود که ایران در این مذاکرات نیز به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

کد خبر: 1097025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =