تاکید بر پاسخگویی دانشگاه‌ها به نیازهای کشور

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم،در هجدهمین نشست مدیران ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور بر اهمیت توجه به ماموریت‌گرایی و پاسخ‌گویی دانشگاه‌ها به نیازهای کشور تاکید کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، غلامحسین رحیمی با بیان اینکه بحث ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت بحث دیرینه‌ای است، اظهار کرد: در چند سال اخیر به همت دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این راستا خوشبختانه اقدامات بسیار خوب و موثری صورت گرفته او دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه حاصل شده است. تمام آمارهای حوزه ارتباط دانشگاه و صنعت بیانگر رشد قابل توجه در این حوزه می‌باشد.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه حجم مبالغ قراردادهای بیرونی دانشگاه‌ها هر سال رو به افزایش است. در همین زمینه دو شاخص بسیار مهم در ارزیابی فعالیت دانشگاه‌ها یعنی سرانه تعداد طرح‌ها به نسبت تعداد هیئت علمی دانشگاه و همچنین مبلغ قراردادهای بیرونی دانشگاه باید مورد توجه قرار گیرد و دانشگاه‌ها نیز باید توجه بیشتری به انجام تحقیقات بیرونی داشته باشند.

رحیمی در ادامه گفت: خوشبختانه ما امروز شاهد این هستیم که برخی دانشگاه‌ها در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام داده‌اند، برای مثال دانشگاهی داریم که سرانه عقد قرارداد آن ۸۰۰ میلیون تومان بوده و یا پژوهشگاهی داریم که سرانه قراردادهای بیرونی آن نزدیک به یک میلیارد تومان می‌باشد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: همچنین دانشگاه‌ها باید بر روی طرح‌های کلان درازمدت توجه ویژه‌ای داشته باشند. خوشبختانه در این زمینه هم فعالیت‌هایی آغاز شده است. یکی از مهم‌ترین قراردادها در این زمینه طی سال جاری قرارداد بین وزارت نفت و ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه برای احیاء چاه‌های نفتی بوده است که اقدام بسیار بزرگ و بی‌سابقه به شمار می‌آید. خوشبختانه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در این زمینه مسیر خوبی را طی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این دانشگاه‌ها با تاسیس مراکز مهارت‌آموزی و برگزاری دوره‌های مهارتی، تاسیس مراکز نوآوری و خلاقیت، تاسیس مراکز رشد واحدهای فناور و با مشارکت در تاسیس و گسترش پارک‌های علم و فناوری نقش بسیار مهمی در توسعه و تقویت زیست بوم توسعه فناوری کشور ایفا می‌کنند. از تمامی جامعه دانشگاهی به خصوص دفاتر ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم این برنامه‌ها در سال ۱۴۰۰ با قدرت و قوت بیشتری ادامه پیدا کند.

رحیمی درخصوص ماموریت گرایی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تاکید کرد: توجه به ماموریت‌های تخصصی از سوی دانشگاه‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی وزارت علوم در سال‌های اخیر بوده است. دانشگاه‌ها در هر استان باید ماموریت‌های اصلی و تخصصی خود را تقویت کنند. مقدمه ماموریت‌گرایی تنظیم ساماندهی رشته‌ها و گروه‌های علمی است ولی اصل ماموریت گرایی تمرکز بر قوت‌های خاص در جهت پاسخگویی به نیازهای مشخص دانشگاهی است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در پایان عنوان کرد: توجه به مزیت‌های استانی از سوی دانشگاه‌ها از موضوعات مهم دیگری است که در وزارت علوم صورت پذیرفته است. دانشگاه‌های ما در مناطق مختلف کشور واقع شده‌اند لذا مزیت‌های مناطق مختلف کشور باید شناسایی شوند و دانشگاه‌ها در هر استان باید این مزیت‌ها را در برنامه‌های تحقیقاتی، توسعه فناوری و ارتباط با صنایع در نظر داشته باشد. فعالیت‌های دانشگاه‌ها باید به سمت تقویت و بهره‌گیری از این مزیت‌ها سوق پیدا کند تا در نهایت شاهد توسعه اقتصادی کشور باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =