۱۷ پروژه مشترک علمی ایران و اتریش بررسی شد

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری از ارزیابی ۱۷ پروژه همکاری مشترک با اتریش، با نگاهی بر همکاری‌های آتی در سومین نشست کارگروه همکاری‌های آکادمیک ایران و اتریش خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز) و به نقل از به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، سومین نشست کارگروه همکاری‌های آکادمیک، تحقیقات و آموزش عالی بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال اتریش با حضور حسین سالارآملی رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم و همتای اتریشی وی باربارا ویتگروبر، مدیرکل تحقیقات علمی و روابط بین المللی وزارت آموزش، علوم و تحقیقات فدرال اتریش، به عنوان روسای دو هیئت ایرانی و اتریشی، رئیس و نمایندگان دانشگاه خوارزمی به عنوان مرجع ملی همکاری‌های علمی و تعاملات بین‌المللی با فدرال اتریش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعدادی از مشاوران و متخصصان نهادهای ذیربط و تنی چند از محققان دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های دو کشور برگزار شد.

سالار آملی در این نشست گفت: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان بر اساس نقشه راه همکاری‌های دو کشور، متناسب با راهبردهای توسعه علوم و پژوهش در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و ادامه همکاری‌های پژوهشی با کشور اتریش به شیوه‌ای پویا و آینده‌نگر تبیین می‌شود.

وی افزود: با حضور آقای کالیچه، مدیرکل اجرایی آژانس بین المللی آموزش و بین المللی‌سازی فدرال اتریش (OeAD) در این نشست؛ ۱۷ پروژه پژوهشی مشترک که توسط محققان و پژوهشگران دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در قالب برنامه IMPULSE ایران و اتریش از سال ۲۰۱۶ تا کنون در حال اجراست، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی وزارت علوم  ادامه داد: در نشست تخصصی تجاری‌سازی و انتقال دانش که به عنوان یکی از محورهای کلیدی و مهم‌ترین ابعاد همکاری های مشترک بین دو کشور در نشست کارگروه مطرح شده است، موقعیت‌های جدید همکاری در حوزه های پژوهشی، بر ایجاد فرصت‌های جدید همکاری شرکتهای صنعتی، تجاری و فناور، شرکت‌ها و صنایع دانش بنیان با همتایان اتریشی به ویژه، فعالیت اقتصادی این شرکت ها مراکز رشد و فناوری، شرکت های نوپا، مورد بررسی قرار گرفته است.

سالار آملی تصریح کرد: آمادگی کشورمان در مورد برگزاری یک کارگاه مجازی در زمینه تجاری‌سازی پژوهش و انتقال دانش به عنوان بستری برای تبادل اطلاعات و ارتباط بین متخصصان ایرانی و اتریشی تا قبل از پایان سال ۲۰۲۲ به طرف اتریشی اعلام شد.

رئیس مرکز همکاری‌های بین‌المللی وزارت علوم افزود: در این نشست دو تن از پژوهشگران موفق طرح‌های پژوهشی دو کشور از دانشگاه اینسبروگ با موضوع: مطالعه عملکرد کاتالیزورهای پروسکایت در کاهش همزمان NO ، CO و VOC - رویکرد کاتالیزور اگزوز " و پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با موضوع جنبه‌های کوانتمی فیزیک سیاه چاله ها، گزارشی از وضعیت همکاری و اجرای پروژه‌های خود ارائه دادند.

وی ادامه داد: همچنین، گزارشی از شیوه‌ها و فرآیندهایی که در اجرای برنامه موفق همکاری‌های پژوهشی IMPULSE از سوی دو کشور به کار گرفته شده است، توسط نمایندگان ایرانی و اتریشی شرکت کننده در نشست ارائه شد تا بر همین اساس، تداوم و اجرای مرحله آتی همکاری‌های پژوهشی مورد ارزیابی قرار گرفته و طرح مدیریت و اجرای آن در همکاری‌های بین‌المللی پژوهشی از سوی ایران و اتریش ترسیم شود.

سالارآملی اظهار داشت: بر اساس برنامه جدید همکاری مشترک ایران و اتریش: IMPULSE Iran-Austria که از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و آژانس بین المللی اتریش در زمینه همکاری ها برای آموزش و پژوهش (OeAD)، زمینه همکاری‌های مشترک پژوهشی بین دو کشور و آغاز انجام پروژه‌های مشترک، تعیین شد. IMPULSE سندی است که بر اساس آن، علاقه‌مندی و تمایل مشترک و متقابل دو کشور، در زمینه بهبود تبادل دانش در سطح بین المللی و تقویت وجه بین المللی موسسات تحقیقاتی همکار ایران و اتریش برای انجام پژوهش‌های مشترک و تشویق فعالیت‌های مشترک تحقیقاتی؛ همکاری مستقیم میان دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات تحقیقاتی دو کشور با تامین اعتبارات از سوی دو کشور، برنامه ریزی شد.

وی همچنین بیان داشت: در قالب این برنامه پژوهشی مشترک، فراخوان حمایت از پروژه‌های مشترک تحقیقاتی بین دو کشور، در چارچوب برنامه نقشه راه همکاری ایران و اتریش، با تعیین اولویت‌های مشخص شده در ۸ زمینه پژوهشی منتشر شد که پس از دریافت طرح‌های پژوهشی محققان دو کشور، به صورت همزمان ارزیابی، بررسی و در طول سفر هیات اعزامی از سوی کشورمان در وین ۱۷ پروژه مشترک در کمیته انتخاب با حضور هیات عالی رتبه ایرانی و با مسئولیت آقای دکتر هاینزفیشر، رئیس جمهور سابق جمهوری اتریش در وین، به تصویب رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097039

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =