سیگار، سوغاتی‌ ارزان قیمت که صف ندارد

رئیسی گفت: تنها محصولی که در ایران تولید می‌شود و ارزان است و صف ندارد، سیگار است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته مبارزه دخانیات در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد:کرونا تویوتا یکی از خودروهای با کیفیت است اما سهم ما از ژاپن در صنعت شرکت جی تی‌ای است که سیگار تولید می‌کند. ما به جای استفاده از تکنولوژی ژاپن برای رفاه، از تولید سیگار این کشور استفاده می‌کنیم و باید این موارد را مدنظر قرار داد و آمریکا ما را تحریم کرده است، اما شرکت انگلیسی آمریکایی در ایران توتون و تنباکو درست می‌کند و سیگار کنت در ایران برای این شرکت است.

او ادامه داد: کره جنوبی به دنبال تحریم‌های آمریکا، سامسونگ و ال جی را از ایران خارج کرد اما شرکت جی اند جی سیگار و تنباکو در ایران تولید می‌کند و مردم از این موضوعات بی خبر هستند و چطور است که ما در همه چیز به جز سیگار و تنباکو تحریم هستیم؛ باید روی این موضوع کار کرد.

رئیسی بیان کرد: تا پایان سال ٩٩ سایانه ۵٩ میلیارد سیگار در ایران تولید شد، اکنون ۵۵ میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود و تنها محصولی که در ایران تولید می‌شود و ارزان است و صف ندارد، سیگار است.

او افزود: این محصول را با بسته بندی شیک و تمیز در بازار می‌فروشند. در صنعت و معدن ابلاغ شد که همه بسته بندی‌های سیگار یک شکل باشد، چراکه بسته بندی شیک موجب جذب جوانان می‌شود و این از دستورالعمل‌هایی جهانی است و ابتکار نیست.

رئیسی با بیان اینکه یکی از سوغاتی‌های ارزان در ایران سیگار است، گفت: هنوز شاهد سیگار کشیدن قهرمان‌های سریال‌ها هستیم. در سریال‌ها سیگار نشان دهنده هوش و استعداد است و متاسفانه صدا و سیما در این زمینه کم کاری می‌کند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت بیان کرد: باوجود همکاری مجلس هنوز قانون مالیات بر سیگار به درستی اجرایی نشده است.هدف این است که مالیات را روی خرده فروشی و قیمت مصرفی بگذارند. سیگار وینستون ۶۶٠ تومان قیمت درب کارخانه است و قیمت روی جلد ١٢ هزار تومان و قیمت خرده فروشی ١٨ هزار تومان است، سیگار بهمن درب کارخانه ٣۵٠ ، روی جلد ۴۵٠ و خرده فروشی ۵۵٠ تومان است، بسته ۵٠ گرمی قلیان درب کارخانه ١۶٠ تومان روی جلد ٩٠٠ خرده ١٨٠٠ است.

رئیسی تصریح کرد: ۶ هزار میلیارد تومان عدد مالیات از درب کارخانه دخانیات است؛ اگر از خرده فروشی مالیات بگیرند، این عدد به ١٨ هزار میلیارد تومان می‌رسد، این در حالی است که یک سوم عدد مورد انتظار، مالیات اخذ می‌شود. از سال ٩٧ تا کنون به حوزه سلامت و ورزش و جوانان پرداختی از مالیات صورت نگرفته است در حالی که این رقم باید به وزارت بهداشت و وزارت ورزش و جوانان پرداخت می‌شد.

او بیان کرد: یکی از مشکلات ما فروش نخی سیگار است. اکنون جلوی هر دبیرستان دکه روزنامه فروشی برای فروش سیگار وجود دارد. خوشبختانه دادستان کشور دستور خوب و حمایتی برای جمع آوری قلیان سراها داد و در کرونا بسیار کمک کرد چرا که دود قلیان و خشکی که در گلو ایجاد می‌کند خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و از طرفی استفاده چند نفر از قلیان، یکی دیگر از معضلات است و می‌تواند ویروس را به ریه بفرستد و افراد مستقیم به کرونا مبتلا شوند.

رئیسی یادآوری کرد: ٢٢ هزار واحد صنفی عرضه قلیان تا پایان سال ٩٨ داشتیم که اکنون این تعداد واحدهای صنفی به ٢ هزار و ٩٠٠ رسیده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: ما سال ٩۴ در حوزه دخانیات ٧ تولیدکننده داشتیم و در سال ٩٩ به ٢٣ تولیدکننده رسیدیم ولی قیمت افزایش پیدا نکرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =