اعتراف مکرون  به دست داشتن کشورش در نسل کشی ۱۹۹۴

امانوئل رئیس جمهور فرانسه در سخنانی به دست داشتن فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ اعتراف کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در سخنانی به دست داشتن کشورش در نسل کشی سال ۱۹۹۴ اذعان کرد.

مکرون که به کیگالی، پایتخت رواندا سفر کرده، در سخنانی گفت: فرانسه در (نسل کشی) روآندا نقش داشته، تاریخی را رقم زده است که در این زمینه مسئولیت دارد.

پیشتر نیز فرانسوا گرانر، مدیر مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) که سال‌هاست در مورد نقش پاریس در پرونده نسل کشی روندا فعالیت می‌کند، از نقش فرانسه در نسل کشی سال ۱۹۹۴ پرده برداشته بود.

او در سخنانی گفته بود حمایت فرانسه از دولت تحت رهبری قوم هوتو در نسل کشی رواندا، که در آن بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته شدند، را می‌توان همدستی در جرم توصیف کرد.

گرانر که با همکاری «رافائل دوریدانت» کتاب «دولت فرانسه و نسل کشی توتسی‌ها در رواندا» را منتشر کرده و عضو انجمن بقا (Survie) که در حوزه سیاست فرانسه در آفریقا فعالیت می‌کند، در این رابطه گفته بود: همه بایگانی‌ها، حمایت فرانسه از هوتوها را تایید می‌کند. به اطلاع مقامات فرانسوی رسانده شده بود که در حال آماده سازی برای نسل کشی هستند. فرانسه نه تنها در طول نسل کشی، بلکه قبل و بعد از نسل کشی از هوتوها حمایت کرد.

گفتنی است در سال ۱۹۹۴ به دنبال سقوط هواپیمای حامل جووینال هابیاریمانا، رئیس جمهور وقت روآندا در نزدیکی کیگالی پایتخت این کشور، «قوم هوتی» این اتفاق را به «قوم توتسی» نسبت داد. همین مساله منجر به آغاز درگیری‌های شدید میان دو قوم شد. پاسکال سیمبیکانگوا، رئیس سازمان اطلاعات روآندا نیز از آغازگران حمله به اقلیت توتسی در این کشور بود.

براساس گزارش‌های دولتی، درگیری‌ها و نسل کشی صد روز به طول انجامید و بیش از ۸۰۰ هزار نفر کشته شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =