سازمان ملل: غزه بزرگترین زندان جهان است

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل طی گزارشی درباره جنگ اخیر رژیم صهیونیستی با نوار غزه، تاکید کرد که هیچ مدرکی دال بر استفاده از تأسیاست غیرنظامی در غزه توسط گروه‌های مقاومت پیدا نکرده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «میشل باشلت» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل امروز (پنجشنبه) گزارشی درباره جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی با گروه‌های مقاومت فلسطینی و حملات جنایتکارانه به نوار غزه منتشر کرد.

باشلت طی سخنرانی در آغاز جلسه فوق‌العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل که به درخواست کشورهای اسلامی برگزار شد، گفت: «ما شاهد افزایش خصومت‌ها در سرزمین‌های [اشغالی] فلسطین هستیم. اخراج قریب‌الوقوع فلسطینیان از محله شیخ جراح و استقرار نظامیان اسرائیلی در مسجدالاقصی به تنش‌های اخیر دامن زد».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی درباره حملات رژیم صهیونیستی به مکان‌های غیرنظامی در نوار غزه تصریح کرد: « اسرائیل ادعا می‌کند که گروه‌های مسلح را در غزه بمباران کرده، اما حملات آن منجر به کشته و زخمی شدن غیرنظامیان شد. ما هیچ مدرکی دال بر استفاده از تأسیسات غیرنظامی تخریب‌شده در غزه توسط هر گروه شبه‌نظامی ندیده‌ایم».

این مقام سازمان ملل ادامه داد: «شهروندان اسرائیلی از [سامانه پدافندی] گنبد آهنین سود می‌برند اما فلسطینیان ساکن غزه از هیچگونه پوششی برخوردار نیستند. حملات اسرائیل به غزه، کشته‌شدن غیرنظامیان و هدف قرار دادن تأسیسات غیرنظامی، می‌تواند به مثابه جنایت جنگی باشد».

بر اساس این گزارش، باشلت درباره طرح‌های رژیم اشغالگر قدس برای اخراج فلسطینیان از منازلشان نیز هاطر نشان کرد: « من از مقامات اسرائیلی می‌خواهم که فوراً اخراج ساکنان شیخ جراح و سایر محله‌ها را متوقف کنند. اسرائیل طبق قوانین بین‌المللی موظف است از ساکنان کرانه باختری، قدس شرقی و غزه محافظت نماید».

به نوشته وبگاه «یورونیوز»، وی با بیان اینکه غزه بزرگترین زندان فضای باز جهان است، گفت: «ما خواستار حفظ ارزش‌های عدالت و رأی‌دادن به تصویب قطعنامه ارائه شده به شورا هستیم».

منظور او، قطعنامه‌ای است که خواستار اعمال محدودیت‌های تسلیحاتی بر رژیم صهیونیستی و تشکیل کمیته تحقیقاتی درخصوص جنایات جنگی علیه فلسطینیان است که امروز در شورای حقوق بشر سازمان ملل به رأی گذاشته می‌شود.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل با درخواست برای اقدام جهانی علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی، تاکید کرد: «همه گزارش‌های [شورای] حقوق بشر در مورد فلسطین، نقض فاحش [قوانین بین‌المللی] توسط مقامات اشغالگر را نشان می‌دهد. اسرائیل بدون اقدام موثر بین‌المللی، به اشغالگری خود پایان نخواهد داد».

به نوشته روزنامه «جروزالم‌ پست»، باشلت البته فقط به تل‌آویو حمله نکرد و درباره عملیات‌های گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه نیز مدعی شد: «شلیک راکت‌های [حماس]، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است. هرچند اقدامات یک طرف، نمی‌تواند بهانه‌ای برای عدم پایبندی طرف دیگر (اسرائیل) به قوانین بین‌المللی باشد».

وی همچنین افزود: «هیچ شکی نیست که اسرائیل حق دفاع از شهروندان و ساکنانش را دارد. با این حال، فلسطینی‌ها نیز حقوقی دارند».

در درگیری‌های یازده روزه میان گروه‌های مقاومت و رژیم صهیونیستی بیش از چهار هزار موشک و راکت به سمت فلسطنین اشغالی شلیک شد و ضعف گنبد آهنین در رهگیری و انهدام راکت‌های مقاومت فلسطین  باعث خسارات مالی و جانی زیادی در شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین شد.

«گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم کودک‌کش اسرائیل اما روز سه‌شنبه در تماس با وزرای خارجه آمریکا، مصر، امارات عربی متحده و بحرین، از جامعه جهانی خواست برای تضعیف گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله حماس تلاش کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097193

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =