توافق با آژانس را تمدید نمی‌کردیم؛ مذاکرات وین با مشکل روبرو می‌شد

سفیر پیشین ایران در فرانسه گفت: با پایان یافتن مهلت سه ماهه مجلس، اگر این زمان تمدید نمی شد مذاکرات وین با نقص فنی روبرو می شد؛ بنابراین علت اصلی این تمدید، تداوم مذاکرات وین بود تا دو طرف به نتیجه نهایی برسند.

ابوالقاسم دلفی سفیر پیشین ایران در فرانسه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص تمدید یک ماهه توافق میان ایران و آژانس و تاثیر آن بر نتیجه مذاکرات وین، اظهار داشت: با توجه به تمام پیچیدگی هایی که مذاکرات وین تاکنون داشته، کماکان دو طرف برای ادامه مذاکرات تمایل نشان می دهند اما چیزی که مشخص است اینکه مذاکرات طولانی خواهد بود.

وی گفت: نکته فنی که به وجود آمده بود بحث ادامه اجرای پروتکل الحاقی بود که ایران طبق برجام داوطلبانه آن را پذیرفته بود و براساس فرصت سه ماهه مجلس مهلت برای ادامه آن پایان یافت و اگر تمدید نمی شد طبیعتاً مذاکرات وین دچار نقص فنی می شد، بنابراین علت اصلی تمدید، تداوم مذاکرات وین بود تا دو طرف بتوانند به نتیجه نهایی برسند.

دلفی تصریح کرد: مذاکرات وین از ابتدا شامل فضای فنی و غیر فنی می شد در فضای فنی هیئت ها بر اساس درخواست ایران مبنی بر لغو کامل تحریم ها و صحت سنجی آنها و بازگشت آمریکا به برجام مذاکره می کردند و در فضای غیرفنی شامل تحولات حاشیه ای می‌شد که وضعیت داخلی آمریکا، وضعیت داخلی ایران و وضعیت منطقه به عنوان سه عنصر بر مذاکرات اثر گذار بودند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه افزود: در بُعد مسائل داخلی آمریکا، برخلاف وعده‌های انتخاباتی بایدن مبنی بر بازگشت به برجام، ثابت شد که بایدن برای بازگشت کار راحتی ندارد، اولویت بایدن اوضاع داخلی آمریکا است بنابراین برجام تحت‌الشعاع مسائل داخلی و در سایه قرار میگیرد.

وی ادامه داد: بُعد دیگر مسائل داخلی ایران است، ما در ایران  در آستانه انتخابات قرار داریم دولت بعدی سیاست های خودش را دارد اگر چه مسائل هسته‌ای و مذاکرات وین بر اساس یک اجماع داخلی در حال انجام شدن است و دولت مدعی است که این مذاکرات نظام است و نظام هم حمایت خواهد کرد، اما آمریکایی‌ها میدانند که با شرایط خاصی روبرو هستند.

دلفی بیان داشت: بُعد سوم مسائل منطقه ای است کشورهای منطقه متوجه تغییر راهبرد آمریکا مبنی بر ترک منطقه شده اند، بنابراین سعودی ها تشخیص داده اند که با این شرایط تنش ها را کاهش دهند و دولت های عربی منطقه خواستار حضور در مذاکرات برجام جدید هستند.

سفیر پیشین ایران در فرانسه در پایان خاطرنشان کرد: در مجموع مذاکرات وین علی رغم تحت تأثیر بودن این سه عنصر در حد متعالی در حال جلو رفتن است و ظاهراً مسائل فنی تا حدودی حل شده است و آنچه که در حال حاضر مورد بحث است تصمیم آمریکا و بایدن برای نوع بازگشت به برجام و هزینه ای است که برای بازگشت به برجام در صحنه داخلی آمریکا و اوضاع منطقه خواهد پرداخت است.

کد خبر: 1097446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =