اعتراض بسیج دانشجویی ۱۴ دانشگاه علوم پزشکی به آیین‌نامه امتحانات

۱۴ دفتر بسیج دانشجویی در نامه‌ای به معاون آموزشی وزیر بهداشت، نسبت به آیین نامه جدید امتحانات و تعیین زمان برای پاسخ به هر سوال اعتراض کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران(ایسکانیوز)، ۱۴ دفتر بسیج دانشجویی سراسر کشور  در اعتراض به آیین نامه جدید امتحانات به علی اکبر حق دوست معاون آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه‌ای نوشتند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: با توجه به انتشار شیوه نامه برگزاری آزمون های آنلاین از سوی معاونت آموزشی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به شماره ۸۷۸/۵۰۰ /د مورخه ۲۸/۲/۱۴۰۰ که متاسفانه به دلیل عدم تطابق با فضای آموزش فعلی دانشجویان، باعث نگرانی و اضطراب دانشجویان گشته است. کاملا مشخص و مبرهن است که در طول یک سال و نیم آموزش مجازی سطح و کیفیت آموزش بسیار افت کرده و متاسفانه نظارتی بر سطح محتوا های ارائه شده از اساتید در اکثر دانشگاه های کشور انجام نمی شود. نکته‌ای که قابل انتظار است کاهش سطح دشواری سوالات در آزمون های برخط متناسب با سطح آموزش ارائه شده است؛ اما متاسفانه سطح دشواری سوالات نسبت به آزمون‌های حضوری بسیار افزایش یافته و زمان ارائه شده به دانشجویان نیز کمتر از زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات است! سوالی که اینجا مطرح می شود این است که هدف از این حجم از سخت گیری در امر برگزاری آزمون های برخط، سنجش وضعیت فعلی آموزشی دانشجویان است و یا ایجاد فشار روانی و اضطراب برای آنها؟

در این نامه مطرح شده است: با این که یکی از اصلی ترین وظایف معاونت آموزش کاهش احتمال تخلفات امتحانی است، اما شیوه نامه مذکور بیشتر از آن که احتمال تخلفات را کاهش دهد، باعث افزایش اضطراب و استرس در دانشجویان فعال و درسخوان و همچنین موجب ضایع شدن حق این افراد خواهد شد. متاسفانه به دلایلی در اکثر دانشگاه های کشور مدت زمان طول ترم نسبت به حالت عادی قریب به دو ماه کاهش یافته است و این یعنی مدت زمان لازم برای آموزش و یادگیری مطالب بارگذاری شده برای دانشجویان فراهم نبوده است؛ در این شرایط انتظار می‌رود که معاونت آموزش وزارت به جای اتخاذ شرایط دشوار تر مانند تخصیص زمان مستقل برای هر سوال تلاش در تسهیل فرایند برگزاری امتحانات برخط و یا کاهش بودجه بندی مطالب داشته باشد.

دانشجویان عنوان کردند: نکته اصلی و قابل توجه شیوه نامه ارائه شده تخصیص زمان مستقل ۵۰ ثانیه برای هر سوال (جامپی بودن سوالات) است! همانطور که مستحضرید حتی حداقل زمان ارائه شده در شیوه نامه ترم قبلی نیز اعتراضاتی را همراه داشت چه برسد به آنکه برای هر سوال زمان مجزایی تعیین شود. همان طور که مستحضر هستید در اکثر نقاط کشور شاهد مشکل قطع و وصل اینترنت هستیم؛ در صورت اجرای این آیین نامه جدید و قطع برق در حین آزمون وقتی دانشجو مجددا به سیستم متصل شود تعداد بالایی از سوالات را از دست خواهد داد. آیا رسالت آموزش دغدغه برای آموزش صحیح دانشجویان است با تنگ تر کردن شرایط بر دانشجو؟

در بخش دیگری از این نامه خاطرنشان شده است: واقعا جای بسی تعجب است که مسئولان ذی ربط با علم به شرایط موجود به جای تلاش برای بهبود و ارتقای سطح آموزش مجازی بیشتر به دنبال ارائه و اتخاذ روشهای سختگیرانه و غیر منطقی در آزمون های برخط هستند که متاسفانه نه تنها مانع تخلف در آزمون ها نمی‌شود بلکه زمینه فکری تقلب در آزمون ها را در بین دانشجویان به راه می اندازد. نکته ای که در شیوه نامه تعجب دانشجویان را برانگیخته است این است که با توجه به وضعیت نامناسب اینترنت دانشگاه و کشور آیا صحبت از ارتباط صوتی یا تصویری دانشجویان حین برگزاری آزمون برخط منطقی است؟ در حالی که حتی در آزمون های برخط معمولی با محتوای عادی نیز تعدادی از دانشجویان از مشکلات سامانه و نبود توانایی آن در کارکرد صحیح گلایه دارند.

در بخش پایانی این نامه آمده است: بر فرض حتی اگر این مشکل نیز حل شده و بستر مناسب برای ارتباط صوتی و تصویری هم فراهم شود، آیا دیگر تعیین زمان مستقل برای هر سوال و ممنوعیت به بازگشت به سوالات قبلی ضروری است؟ امید است با توجه حضرتعالی و مسئولین محترم به نامه ارسالی و تلاش برای حل مشکلات موجود بالاخص « تعیین نکردن زمان مستقل برای هر سوال و واگذاری کنترل زمان به خود دانشجویان» اندکی از این بار فشار روانی شدید و دانشجویان کاسته شده تا دانشجویان همانند ترم های قبلی با آرامش به امتحانات خود بپردازند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =