جزئیات برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی

معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت روند برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان علوم پزشکی را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، افسانه صادقی درباره برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی گفت: هدف از تشکیل شوراهای صنفی به عنوان جامع ترین نهاد دانشجویی ایجاد بستر مناسب برای مشارکت فعال دانشجویان در امور رفاهی ، آموزشی و پژوهشی مرتبط با این دانشجویان، پر رنگ نمودن نقش مشورتی دانشجویان در مراحل برنامه‌­ریزی و اجرای فعالیت‌­های مرتبط با امور صنفی دانشجویی، افزایش آگاهی دانشجویان با تکالیف و حقوق مرتبط با دانشجویان، بهره‌­ مندی دانشگاه از ظرفیت‌­های خلاق دانشجویی در راستای بهبود ارائه خدمات به دانشجویان، انعکاس و پیگیری مشکلات صنفی دانشجویان به مسئولین ذی ربط تا حصول به نتیجه و... است.

وی به برگزاری مستمر و سالانه انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان اشاره کرد و افزود:: از ابتدای سال ۹۷ با اصلاح و ابلاغ آیین‌نامه شورای صنفی، دانشگاه‌هایی که دانشجویان دوره دستیاری و دکترای تخصصی را پذیرش می‌کنند، موظف به برگزاری انتخابات برای این گروه از دانشجویان شدند. متاسفانه در سال ۱۳۹۹ به دلیل شیوع ویروس همه‌گیر کرونا وبه دنبال آن ممانعت از تجمع دانشجویان در فضای دانشگاه‌ها، تصمیم بر عدم برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان ph.D   گرفته شد و همان اعضا و دبیران سابق به فعالیت خود ادامه دادند.

معاون مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: با تداوم شرایط موجود و نیمه تعطیل بودن دانشگاه‌های علوم پزشکی به دلیل پایان نیذیرفتن شرایط پاندمی کرونا در کشور، تصمیم بر ایجاد زیرساخت‌ها و مقدمات لازم جهت برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان Ph.D. گرفته شد، که اولین قدم در این مسیر تهیه و تنظیم دستورالعمل اجرایی انتخابات بود که در اسفندماه سال ۹۹ تحت عنوان "دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی" دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور تدوین شد.

وی خاطر نشان کرد: در راستای برگزاری انتخابات، این دستورالعمل در شش ماده، ۳۷ بند و ۱۱ تبصره در تاریخ  ششم اسفندماه سال گذشته به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که به دنبال این اتفاق دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور موظف شدند،  با تشکیل "کمیته نظارت" و "کمیته اجرایی" انتخابات شوراهای صنفی را به صورت الکترونیکی برگزار کنند.

صادقی در ادامه به تشکیل کمیته نظارت جهت نظارت بر برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان دکترای تخصصی اشاره کرد و گفت: کمیته نظارت، وظیفه نظارت بر فرآیندها و مراحل اجرای انتخابات را دارا است که اعضای آن توسط رییس دانشگاه تعیین می شوند

معاون مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این‌که کمیته‌ای نیزتحت عنوان "کمیته اجرایی" انتخابات شوراهای صنفی وجود دارد، تصریح کرد: کمیته اجرایی همان‌گونه که از نامش مشخص است روند اجرایی انتخابات را بر عهده دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: امکان استفاده از دانشجویان غیر داوطلب برای کاندیداتوری،  نیز در کمیته اجرایی جهت برگزاری هر چه بهتر انتخابات وجود دارد، نکته این‌که در صورتی که این کمیته در روند انتخابات دچار مشکل شود می‌تواند درخواست تعویق ۱۰ روز انتخابات را تا ایجاد زمینه و شرایط مناسب جهت اجرا و برگزاری انتخابات، به کمیته نظارت بدهد.

معاون مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه به زمان ثبت‌نام و چگونگی انجام تبلیغات داوطلبان اشاره کرد و گفت: ثبت نام از داوطلبان در بستر الکترونیکی از ۲۰ روز قبل از تاریخ برگزاری انتخابات آغاز شد و ۷ روز ادامه داشت. در این میان بنا شد در صورتی که تعداد ثبت نام کنندگان به حد نصاب نرسد، ضمن اطلاع رسانی مجدد، مهلت ثبت نام به مدت ۵ روز ادامه پیدا کند.

وی در ادامه بیان کرد: دانشگاه‌ها موظف شدند درفضای فیزیکی از چهار روز قبل از برگزاری انتخابات، تبلیغات خود را آغاز کنند و ۱۲ ساعت قبل از برگزاری انتخابات باید این تبلیغات خاتمه یابد. شرکت در اولین دوره از انتخابات الکترونیکی شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان ph.D از ساعت ۹ صبح تا ۲۰ شب امکان پذیر بوده است و در صورت استقبال و مشارکت از انتخابات و نیاز به اختصاص زمان بیشتر، تا ۲ ساعت این زمان قابل تمدید بوده است.

این مقام مسئول در ادامه از انجام انتخابات تمامی واحدهای دانشگاهی( خوابگاه و دانشکده‌) در یک روز خبر داد و گفت: البته این اختیار به دانشگاه‌ها داده شده بود تا در صورت نیاز، انتخابات دانشجویان با دستیاران در دو روز متفاوت برگزار شود. جهت مشارکت دانشجویان و دستیارانی که در فضای بیمارستانی حضور دارند و فعالیت می‌کنند نیز، کمیته اجرایی موظف شده است اطلاع رسانی لازم در خصوص برگزاری این انتخابات را در فضای درمانی داشته باشد.

صادقی از برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در اغلب دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد و ابراز داشت: دانشگاه‌ها با توجه به بخش‌نامه اعلامی، انتخابات خود را از اول اردیبهشت ماه جاری به صورت الکترونیکی آغاز کرده‌اند.

معاون مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این‌که انتخاب سامانه برگزاری انتخابات بر عهده دانشگاه‌ها گذاشته شد تا از هر نظر بهترین سامانه دانشگاهی که دارای بالاترین ضریب امنیتی است را جهت برگزاری انتخابات مورد استفاده قرار دهند، بیان داشت: در حال حاضر تعداد زیادی از دانشگاه‌های علوم پزشکی علاوه بر برگزاری انتخابات، موفق به  معرفی دبیران خود شده‌اند و تا این لحظه اعتراضی در این خصوص وجود نداشته است.

صادقی با بیان این‌که هر کدام از شوراهای صنفی دانشجویان در دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها یک نفر را به عنوان دبیر خود انتخاب خواهند کرد، ابراز داشت: اداره کل دانشجویی وزارت  موظف است بعد از برگزاری انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان، دستیاران و دانشجویان ph.D، انتخابات "مجمع دبیران " را برگزار کند و مجمع دبیران نیز حداکثر تا پایان شهریور ماه جاری فرصت دارد تا اولین نشست خود را برگزار کند.

وی با بیان این‌که مشروع‌ترین نهاد دانشجویی را شوراهای صنفی تشکیل می‌دهد، بیان داشت: از دانشجویان عضو در شوراهای صنفی، خواهش داریم ارتباط خوبی با بدنه دانشجویی و مسؤولان دانشگاه در مسیر اهداف و حل مشکلات دانشجویی خود داشته باشند تا در سایه این ارتباط و تعامل دو طرفه بتوان مشکلات دانشجویان و دانشگاه را به بهترین نحو احصای و در مسیر رفع آن تلاش کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =