ارتباط سیگار با ریزش مو چیست؟

بسیاری از افراد از تاثیر مخرب استعمال سیگار و دخانیات بر سلامت ریه ها، خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر بیماریهای تنفسی آگاهی دارند اما تاثیر منفی مواد دخانی بر سلامتی، تنها به ریه ها محدود نمی شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طبق مطالعات انجام گرفته در گذشته، دود سیگار حاوی بیش از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی است که حداقل ۶۹ مورد آنها سرطانزا هستند. زمانیکه این مواد شیمیایی از طریق تنفس وارد بدن شوند از راه ریه ها به جریان خون راه پیدا می کنند. این مواد شیمیایی با جریان خون به دیگر اندامهای بدن نیز می رسند و بر بسیاری از جنبه های سلامتی تاثیر می گذارند.

یکی از عوارض جانبی کمتر شناخته شده ی استعمال سیگار، افزایش احتمال ریزش مو است. به طور دقیق مشخص نیست چرا مصرف سیگار با ریزش مو مرتبط است اما این باور وجود دارد که فاکتورهای بسیاری در این رابطه نقش دارند.

- سیگار کشیدن چگونه باعث ریزش مو می شود؟

استعمال سیگار می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و خطر ابتلا به ریزش مو را افزایش دهد. در مطالعه ای که سال گذشته انجام گرفت شیوع زود هنگام آلوپسی آندروژنتیک (ریزش مو) در مردان سیگاری و غیر سیگاری ۲۰ تا ۳۵ سال مقایسه شد.

محققان دریافتند که ۴۲۵ نفر از ۵۰۰ فرد سیگاری، میزانی از ریزش مو داشتند در حالیکه از هر ۵۰۰ فرد غیرسیگاری فقط در ۲۰۰ نفر علائمی از ریزش مو مشاهده شد. آنان بر این باورند که نیکوتین و مواد شیمیایی مرتبط، ممکن است در تسریع ریزش مو نقش داشته باشند اما لازم است تحقیقات بیشتری برای اثبات این فرضیه انجام شود.

همچنین ممکن است استعمال سیگار، موجب استرس اکسیداتیو و کاهش جریان خون در فولیکول های مو شود که می تواند در ریزش مو نقش داشته باشد.

- استرس اکسیداتیو

استعمال سیگار، تولید رادیکالهای آزاد در بدن را افزایش می دهد. رادیکال های آزاد مولکول هایی هستند که به راحتی در برابر سایر مولکول های بدن واکنش نشان می دهند و به طور بالقوه می تواند به DNA سلول ها آسیب برسانند. استرس اکسیداتیو زمانی ایجاد می شود که در بدن، فعالیت بیش از حد رادیکال های آزاد وجود داشته باشد.

قرار گرفتن در معرض موارد زیر به طور بالقوه می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود:

٭استعمال دخانیات

٭آلودگی

٭تشعشعات

٭پرتوهای فرابنفش

همچنین در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۳ انجام گرفت محققان اظهار داشتند مواد شیمیایی سمی موجود در دود دخانیات ممکن است به آسیب DNA در فولیکول مو منجر شود. آسیب DNA در این سلولها می تواند در رشد مو اختلال ایجاد کند.

- کاهش جریان خون به فولیکول مو

مواد شیمیایی موجود در تنباکو می تواند بر گردش خون و سلامت قلب و عروق تاثیر منفی بگذارد. همچنین استعمال سیگار موجب ایجاد پلاک در عروق خونی شده که می تواند خطر ابتلا به برخی عارضه ها از جمله موارد زیر را افزایش دهد:

٭لختگی خون

٭حمله قلبی

٭سکته مغزی

عروق خونی، فولیکول های مو را تغذیه و شرایط انتقال مواد مغذی و دفع مواد زائد را فراهم می کنند. اختلال در جریان خون در پوست سر می تواند منجر به ریزش یا آسیب مو شود.

- شرایط دیگری که استعمال سیگار به ریزش مو کمک می کند:

به گزارش ایسنا به نقل از هلث لاین، سیگار کشیدن ممکن است منجر به تغییرات دیگری در بدن شود که به ریزش مو کمک می کنند.

برخی از این فاکتورها شامل موارد زیر است:

٭انتشار سیتوکین های پیش التهابی که التهاب را تقویت می کنند

٭آسیب فولیکول های مو ناشی از افزایش سطح سیتوکین ها

٭تغییر سطح آنزیمهای کنترل کننده بازسازی بافت در چرخه رشد مو

انتهای پیام/

کد خبر: 1097583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =