خطیب‌زاده: نباید در مورد مذاکرات وین و روند آن تعجیل کرد

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به برگزاری دور پنجم مذاکرات وین گفت: این مذاکرات از هفته گذشته آغاز شده است. همچنان هم ادامه دارد و در سطح کارشناسی پی‌گیری می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در محل وزارت خارجه برگزار شده بود در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و آخرین اخبار در این ارتباط گفت: مرسوم نیست که گفت وگوها در فضای عمومی ادامه پیدا کند و من در پاسخ به سوال شما می‌توانم بگویم که گفت‌وگوها بین ایران و عربستان همچنان ادامه دارد و این گفت‌وگوها در فضای مناسبی ادامه داشته است و امید است که این گفت‌وگوها به یک فهم مشترک برسد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع حج و مذاکره با دولت ریاض جهت حضور اتباع ایرانی در مراسم حج امسال خاطر نشان کرد: در خصوص حج رایزنی‌های گسترده ای صورت گرفته برای اینکه امسال این موضوع انجام شود و توافقات اولیه در این زمینه توافقات مثبتی است.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در مورد دستگیری یک گردشگری فرانسوی در ایران و اظهارنظر وزارت خارجه فرانسه در این زمینه گفت: من جزئیات موضوع مورد اشاره را ندارم و باید بپرسم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر خرید نفت ایران از سوی آمریکا طی ماه های اخیر گفت: من جزئیاتی در این زمینه ندارم و می توانم به شما بگویم که از زمان رئیس جمهور اسبق آمریکا یعنی کلینتون به خاطر قوانینی که وضع کردند نفتی از ایران از سوی آمریکا خریداری نشده و شاید در مورد آنچه که گفته شده موضوع دیگری است که الان جزئیاتی در مورد آن ندارم و اظهارنظر خاصی نمی توانم بکنم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر حرکت ناوهای ایرانی به سمت ونزوئلا و اظهارنظر مقامات آمریکایی در این ارتباط گفت: جمهوری اسلامی ایران مانند هر کشور دیگری در نظام بین الملل این حق را دارد که از تمام حقوق بین الملل استفاده کند و در آب های بین المللی حضور داشته باشد و هیچ کشور نمی تواند به این حق تعدی کند.

وی ادامه داد: هشدار می دهیم که هیچ کسی در این زمینه مرتکب اشتباه محاسباتی نشود و کسانی که در خانه های شیشه ای نشسته اند سنگی را پرتاب نکنند.

خطیب زاده در پاسخ به خبرنگار پرسش کننده مبنی بر اینکه شما این موضوع را تأیید می کنید، گفت: همان طور که تأکید کردم ما حق داریم که در آب های بین المللی حضور داشته باشیم ولی جزئیات در مورد این مسائل را باید از منابع ذیربط بپرسید.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به پرسشی دیگر در ارتباط با اقدامات وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور و ایجاد زمینه برای مشارکت شهروندان ایرانی در کشورهای مختلف جهت حضور در این انتخابات تصریح کرد: در وزارت امور خارجه مانند دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری ستاد برگزاری انتخابات تشکیل شده است چرا که برگزاری انتخابات در خارج از ایران بر عهده وزارت خارجه است. یادداشت های رسمی در این زمینه به کلیه پایتخت ها ارسال شده و نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور دستورالعمل های لازم را در این زمینه دریافت کرده اند.

وی تأکید کرد: با تمهیدات اندیشیده شده و اقدامات گسترده ای که انجام شده وزارت امور خارجه مانند همیشه امیدوار است که در این انتخابات نیز شاهد حضور گسترده هموطنان در کشورهای مختلف باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات اخیر نماینده روسیه در سازمان های بین‌المللی مبنی بر اینکه برای دور ششم مذاکرات وین برنامه ریزی نشده است و این احتمال وجود دارد که این دور از گفت‌وگوها دور پایانی باشد، گفت: همان طور که پیش از این گفته‌ام مذاکرات و گفت‌وگوهایی که در وین انجام می دهیم را با دقت و وسواسی که لازم است پیگیری می کنیم. هر دوری از این مذاکرات می توانسته دور آخر باشد ولی به دلیل اینکه برخی از موضوعات باقی مانده به دور بعدی کشیده شده است و اگر موضوعات کلیدی باقی مانده حل شود این دور می تواند دور آخر باشد ولی اگر چنین نشود ادامه می یابد.

وی با بیان اینکه در خصوص اینکه کدام دور می تواند دور آخر باشد نباید تعجیل و قضاوت کرد، افزود: مذاکرات و گفت‌وگوهای وین پیشرفت های خوب و قابل توجهی در هر سه کارگروه تشکیل شده داشته ولی موضوعات کلیدی باقی مانده و باید تصمیم گیری در مورد آن ها با دقت انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تأکید بر مواضع ایران مبنی بر اینکه همه تحریم های برجامی که از سوی آمریکا وضع شده می‌بایست مرتفع شود، گفت: همه تحریم هایی که در دوران ترامپ با هدف از بین بردن برجام و محروم کردن ایران از منافع برجام تصویب شده باید مرتفع شود و در مورد آن ها راستی آزمایی صورت بگیرد و این راستی آزمایی براساس فرمول های مورد بحث در مذاکرات وین صورت می گیرد و بعد  از این راستی آزمایی ایران اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد سفر هفته گذشته وزیر امور خارجه به آذربایجان و ارمنستان و دیدارهایش با مقامات ارشد این دو کشور همسایه گفت: تحولات در مرزهای ایران و در منطقه قفقاز از اهمیت ویژه ای برای جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و سفر آقای ظریف به این دو کشور همسایه در ادامه رایزنی های قبلی صورت گرفت و به صورت ویژه بر دو موضوع متمرکز بود. ادامه صلح و ثبات و پیگیری توافقات میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در این زمینه و همچنین تمرکز بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری کشورمان با این دو کشور بود.

وی تأکید کرد: ایران به عنوان کشوری که همواره بهترین روابط را با این دو پایتخت داشته تلاش می کند که فضای مناسبی را برای تفاهم بین آذربایجان و ارمنستان ایجاد کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر اخیر معاون نخست وزیر عراق به تهران و مذاکرات صورت گرفته در جریان این سفر گفت: این سفر متمرکز بر اسناد بالادستی موجود بین دو کشور بود و در خصوص ارتقای روابط دوجانبه و صادرات گاز و برق به عراق و تسویه بدهی عراق به ایران بحث و گفت وگو شد. در این سفر در مورد روابط تجاری، تأدیه بدهی های عراق به ایران و... نیز بحث و گفت وگو شد و تأکید شد که اگر عراق اقدامات موثری در راستای تأدیه بدهی خود انجام دهد این روند ادامه پیدا می کند.

وی همچنین گفت: هفته گذشته نیز معاون اقتصادی وزیر امور خارجه به عراق سفر کرده بود و در آن سفر نیز مذاکرات خوبی بین دو طرف انجام گرفته بود و سفر مقامات عراقی به تهران نیز در ادامه این سفر انجام شده است.

خطیب زاده همچنین در مورد اظهارنظر وزیر نیرو مبنی بر اینکه در جریان مذاکرات با مقامات عراقی این مجوز و این توافق حاصل شد که ۱۲۵ میلیون دلار از طلب ایران از عراق به بانک سوئیسی جهت قرار گرفتن در روند خرید واکسن از کواکس قرار بگیرد، تصریح کرد: میزان بدهی عراق به ایران روشن است. بانک مرکزی تمام آمارهای آن را دارد و در مورد آنچه که گفته شده باید جزئیات آن از بانک مرکزی پرسیده شود. در این خصوص بانک مرکزی محور است. در مورد موضوعات مورد اشاره (تأدیه بدهی عراق به ایران) مذاکراتی در تهران و بغداد انجام شده است و در جریان سفر اخیر مقامات عراق به تهران نیز این موضوع پیگیری شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر کشف گور دسته جمعی کودکان بومی کانادا در این کشور گفت: بر روی این تراژدی بزرگ انسانی که در سابقه کانادا وجود دارد هیچ اسمی نمی توان گذاشت جز نسل کشی. نسل کشی در مورد صاحبان اصلی این سرزمین و جای تأسف است که کشوری که سعی می کند خود را پشت نقاب بشردوستانه پنهان کند در سابقه خود چنین روزهای تاریکی داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مسئله حقوق بومیان در کانادا یکی از موضوعات اصلی حقوق بشر در این کشور است و دولت این کشور اقداماتی علیه حقوق آن ها به خصوص زنان بومی انجام داده است و این شرمی تاریخی علیه کانادا است، افزود: با جامعه بومیان کانادا اعلام همدردی می کنیم و دولت کانادا باید همیشه به یاد داشته باشد که هر موقع که خواست ژست حقوق بشری بگیرد باید به روزهای تاریک گذشته خود فکر کند و سعی کند این روزهای تاریک را در خانه خودش جبران کند.

خطیب زاده در ادامه این نشست خبری که به صورت حضوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده بود در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در مورد برخی از خبرها مبنی بر تلاش غرب برای طولانی کردن روند مذاکرات وین و به وجود آمدن بن بست در این مذاکرات گفت: هیچ بن بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. در مذاکرات به بررسی مسائل کلیدی رسیده ایم که باید در مورد آن ها تصمیم گیری شود. ما هیچ تعجیلی برای رسیدن به توافق نداریم و در کنار آن اجازه نمی دهیم که مذاکرات دچار فرسایش شود.

وی با بیان اینکه ملاک و سنجش ما در این مذاکرات تأمین منافع کشور و حقوق ملت است و براساس دستورالعمل های تعیین شده در تهران تیم مذاکراتی ما عمل می کند، افزود: اگر در این گفت‌وگوها نیاز به تصمیماتی در تهران باشد قطعا این موارد در پایتخت مطرح خواهد شد و همان طور که گفتم تیم گفت‌وگوکننده ایران دستورالعمل های اجرایی از سوی نهادها و مقامات ذیربط در کشور را کلمه به کلمه جلو برده و براساس آن عمل می کند.

سخنگوی وزارت خارجه در همین چارچوب افزود: آمریکا باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد که آیا می خواهد از میراث ترامپ دفاع کند یا به دنبال این است که روند را عوض کند و به تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل عمل کند و اگر چنین موضوعی رخ دهد پس از راستی آزمایی، ایران انجام اقدامات جبرانی خود را متوقف می کند.

وی همچنین در مورد سفر اخیر مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه به افغانستان و رایزنی های صورت گرفته با مقامات کابل تصریح کرد: رایزنی ما با دوستانمان در افغانستان محدود به این سفر نیست. نماینده ویژه ما در امور افغانستان نیز چند روز پیش سفری به افغانستان داشتند و مذاکرات خوبی بین مقامات دو کشور صورت گرفت و سفر اخیر مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه ایران به افغانستان نیز در ادامه این مذاکرات و رایزنی های قبلی صورت گرفته است.

خطیب زاده ادامه داد: تمرکز ایران در این رایزنی ها تنها بر سند همکاری های راهبردی جامع بین دو کشور نبوده است بلکه ایران همواره بر آینده، شکوفایی و صلح و ثبات در افغانستان در همه رایزنی ها تمرکز دارد.

وی در مورد آخرین وضعیت سند جامع راهبردی بین ایران و افغانستان نیز گفت: واقعیت این است که در مورد ۹۹ درصد موضوعات مرتبط با سند جامع همکاری ها بین ایران و افغانستان مدت هاست توافق شده است و فقط یکی دو موضوع باقی مانده که هنوز دولت افغانستان تصمیم خود را در زمینه آن اعلام نکرده است. البته برداشت ما این نیست که اراده در کابل در این زمینه وجود ندارد بلکه حتما باید اجماعی در داخل افغانستان در این ارتباط صورت بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: قطعا کشور افغانستان از مسیر امضای چنین اسنادی تقویت خواهد شد و روابط تهران و کابل با امضای چنین سندی گسترش پیدا می کند.

خطیب زاده همچنین در مورد بحث آزادی زندانیان ایرانی در آمریکا و تبادل زندانی بین تهران و واشنگتن و اینکه آیا در جریان گفت‌وگوهای وین در ارتباط با این موضوع بین ایران و آمریکا توافقی صورت گرفته است، گفت: گفت‌وگوهای وین هیچ ارتباطی با سایر مسائل از جمله موضوع زندانیان ندارد. برای جمهوری اسلامی ایران موضوع آزادی اتباع به گروگان گرفته شده که به ناحق و غیرقانونی و به بهانه های واهی در زندان های آمریکا هستند یکی از اولویت های قطعی بوده و هست و اگر آمریکا این موضوع انسانی را تسهیل کند فضای بهتری را حتی برای گفت‌وگوها در وین فراهم کرده است و اگر شرایط فراهم شود ما در نجات اتباع ایرانی از دست این بی عدالتی ها لحظه ای تردید نمی کنیم.

وی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد نگاه ایران به تحولات اخیر در عراق از جمله بازداشت یکی از مقامات حشدالشعبی از سوی دولت مرکزی عراق و همچنین در پیش بودن برگزاری انتخابات در عراق گفت: روابط ایران و عراق تاریخی و پر از ابعاد روشن و چند لایه است. ما همواره همه را در داخل عراق دعوت کرده ایم که در چارچوب سازوکار عراقی به حل و فصل اختلافات خودشان بپردازند. ما در مورد موضوعاتی که در داخل عراق است اظهارنظر خاصی نمی کنیم و همیشه از همه توان خود استفاده کرده ایم که عراق هر روز بیش از پیش در وضعیت ثبات، امنیت و آرامش قرار داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در مورد آزادی کشتی ایرانی در اندونزی و اینکه آیا ایران در برابر آزادی این کشتی جریمه و مبلغی پرداخت کرده است، گفت: همان طور که اشاره کردید این کشتی آزاد شده است. از روز اولی که این اتفاق برای این کشتی رخ داد وزارت خارجه و بخش های مختلف آن در کنار خدمه و کاپیتان کشتی بودند و کلیه دسترسی های کنسولی و مشاوره های حقوقی توسط سفارت ایران در اندونزی و همچنین وزارت خارجه در اختیار کاپیتان و خدمه این کشتی قرار گرفت و وکیلی که در این زمینه تعیین شده بود کارها را پیگیری می کرد. مثل همه موارد این چنینی از روز اولی که این اتفاق برای کشتی رخ داد تا روز آخر کارها توسط وزارت خارجه پیگیری می شد و وزارت خارجه نقش داشت. در همین ارتباط بارها با سفیر اندونزی در تهران رایزنی و گفت‌وگو شد. در سفر آقای ظریف به اندونزی که به همراه پیام رئیس جمهور در خصوص ارتقای روابط دوجانبه بود در این زمینه هم گفت وگو شد.

خطیب زاده تأکید کرد: حل و فصل این موضوع و آزادی این کشتی در فضای روابط دوستانه دو کشور امری طبیعی است و دادگاهی که در این زمینه نیز برگزار شد عمده اتهامات وارده به کشتی را وارد ندانست و بخشی را هم که پذیرفت نظر دادگاه بود. در بستر قضایی بی طرفانه موضوع حل و فصل شده است.

وی تأکید کرد: همه باید بدانند که تهران در خصوص دریانوردی و حقوق بین الملل در این زمینه بسیار دقیق است و این دقت و وسواس را در خصوص دوستانش همواره داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر اینکه که آمریکا رفع تحریم هایی را بررسی می کند که رفع آن ها برای ازسرگیری احیای برجام لازم است و همچنین برخی از موضوعات مطرح شده در مورد برجام پلاس گفت: اینکه آمریکایی ها و مقاماتش چه چیزی را عنوان می کنند به خودشان مربوط است. ما از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهیم آمد. برجام نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر باید عینا اجرا شود و در مورد برجام جدید هیچ وقت گفت وگویی نبوده و ما مذاکره جدیدی با آمریکا نداشته ایم.

خطیب زاده همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه به دنبال تقویت و طولانی کردن برجام هستیم چنانکه شامل فعالیت‌های ایران در منطقه نیز شود، گفت: آن ها به جای اینکه سعی کنند دشمن قسم خورده برجام را راضی کنند بهتر است به تعهدات خودشان ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برگردند. تنها انتخاب و راه حلی که بر روی میز وجود دارد، برجام است. برجامی که در سال ۲۰۱۵ امضا شده است و این بهترین چیزی است که دولت فعلی آمریکا می تواند به آن فکر کند. اگر قرار باشد در مورد موضوعات دیگر حتی در مورد آن ها فکر هم شود لیست بلند بالایی از اقدامات مخرب آمریکا و متحدانش در منطقه وجود دارد که اگر آمریکا آماده است در مورد آن ها گفت‌وگو کند قطعا لیست اقداماتش فراوان و گسترده است.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست سخنگوی وزارت خارجه به مانند نشست های پیشین گزارشی از فعالیت های وزارت خارجه در طول یک هفته گذشته ارائه کرد.

وی با اشاره به اینکه از هفته پیش دور پنجم گفت‌وگوهای وین آغاز شده است، تصریح کرد: این گفت وگوها همچنان ادامه دارد و گفت وگوها در سطح کارشناسی پیگیری می شود.

خطیب زاده همچنین با اشاره به سفر اخیر تعدادی از مقامات عراقی و همچنین سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران گفت: امروز نیز وزیر کشور تاجیکستان در جریان سفر به ایران با تعدادی از مقامات کشورمان دیدار و رایزنی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =