کلیدواژه‌های «کلید» و «پادگان» دیگر آرای مردم را جذب نمی‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: نامزدها نمی‌توانند با برخی شعارهای بی پایه و اساس و استفاده از برخی کلیدواژه‌ها مانند پادگان و چکش و کلید، آرای مردم را جذب کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، یکی از موضوعاتی که در روزهای منتهی به انتخابات شاید به آن کمتر توجه شود، «فرهنگ سیاسی» جامعه است. مسئله‌ای که قطع به یقین می‌توانیم یکی از محورهای مهم در راستای حرکت مردم به سمت انتخاب اصلح بدانیم زیرا فارغ از هیاهوی انتخاباتی و وعده و وعیدهای همیشگی این ایام، برنامه‌ها و رویکردهای نامزدهای انتخاباتی مورد ارزیابی جامعه قرار خواهد گرفت.

در همین ارتباط، حجت الاسلام محمد سعید مهدوی کنی دکتری فرهنگ و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، درباره لزوم ارتقای فرهنگ سیاسی در روزهای انتخاباتی کشور اظهار کرد: در انتخابات پیش رو، افراد شاخصی که در راس برخی جریان‌های سیاسی قرار داشتند، حضور ندارند؛ به همین دلیل احتمال می‌رود که فضای دو قطبی که در انتخابات‌ گذشته شاهد آن بودیم، در این انتخابات چندان ظهور و بروز نداشته باشد. البته تا قبل از آغاز مناظره‌های انتخاباتی نمی‌توانیم پیش‌بینی دقیقی از این مسئله داشته باشیم زیرا امکان دارد در موضوعاتی مانند سیاست خارجی، به تدریج فضای دوقطبی شکل بگیرد.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در شرایط فعلی با آن مواجه هستیم، ارائه نشدن برنامه مشخص برای اداره کشور از سوی برخی نامزهای انتخابات است. بیانات و رویکردهای رهبر انقلاب در زمینه اداره کشور مانند اقتصاد مقاومتی، جزء سیاست‌هایی است که به طور طبیعی باید مد نظر تمام نامزدها باشد؛ اما این مسائل را نمی‌توانیم جزء گفتمان نامزدها تلقی کنیم زیرا این رویکردها جزء اصول محسوب می‌شود.

نامزدها برنامه مشخصی برای اداره کشور ندارند

مهدوی کنی ادامه داد: متاسفانه در چند روز گذشته جدای از تکرار بحث‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری و طرح چند وعده، هیچ برنامه مشخصی از سوی برخی از نامزها مطرح نشده است. البته نامزدها و طرفداران آن‌ها در این انتخابات بر خلاف دوره‌های گذشته، برخی رفتارها و اقدامات کاذب را انجام نمی‌دهند و بنظر می‌رسد تجربه دوره‌های قبل باعث شده نامزدها مقداری محتاط‌تر از گذشته عمل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: این نوع عملکرد محتاطانه نامزدها نشان می‌دهد که جامعه به نوعی رشد رسیده است؛ اما این نوع رویکردها را می‌توانیم از جنبه بازدارنده تعریف کنیم درحالی که در زمینه ایجابی رشد خاصی نداشته‌ایم. مردم از نامزدها درباره برنامه آن‌ها برای اداره کشور مطالبه‌گری می‌کنند، اما متاسفانه پاسخ روشنی به آن‌ها داده نمی‌شود. البته بخشی از این موضوع به دلیل این است که بعد ارائه پاسخ، حجم گسترده‌ای از هجمه‌ها و تحلیل به سوی نامزدها روانه می‌شود و به همین دلیل، نامزدها ارائه پاسخ مناسب را به دقیقه ۹۰ موکول کرده‌اند.

وی گفت: نامزدها تاکنون بحث‌های مثبت ایجابی انجام نداده‌اند؛ درحالی که در چندسال گذشته به ویژه در این ۸ سال، صرفا شاهد نوعی هجمه و حمله بوده‌ایم و کمتر به ارائه راه حل و نقاط تعادل توجه شده است. این نقاط تعادل باید در قالب یک گفت‌وگوی عالمانه با محوریت نیازهای مردم مورد بررسی قرار بگیرد اما متاسفانه در طول چندسال گذشته این اتفاق نیفتاده است.

مهدوی کنی اضافه کرد: هجمه‌ها و حمله‌ها ضمن اینکه نقاط ضعف را نشان داده اما هیچ کدام از نقاط قوت را به تصویر نکشیده است. در این دوره از انتخابات از جهت اینکه افراد از افراد گزافه‌گویی پرهیز کنند، نشان دهند نوعی رشد فرهنگ سیاسی و بلوغ فکری در جامعه است و نامزدها نمی‌توانند با برخی شعارهای بی پایه و اساس و استفاده از برخی کلیدواژه‌ها مانند پادگان و چکش و کلید، آرای مردم را جذب کنند.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: انتخابات فرصت مناسبی است تا حاصل کار سیاست ورزان و اندیشمندان از سوی جامعه در طول چندسال مورد ارزیابی قرار بگیرد. اما متاسفانه نامزدها آمادگی لازم را برای حضور در ماراتن انتخابات ندارند و به همین دلیل، مطلب قابل عرضه‌ای برای مردم ندارند و کمتر شاهد ارائه راه حل برای چالش‌های کشور هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1097608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =