دانشجویان موفق در طرح پویش مدرک مهارتی می‌گیرند/ امکان استخدام دانشجو در صنایع بومی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان گفت: اگر دانشجویی موفق شود دوره پویش را کامل بگذراند و رضایت کافی را از صنعت و استاد راهنما داشته باشند، مدرکی به آن‌ها می‌دهیم به نام پویش که نشان می‌دهد این فرد مهندس ماهری است و تجربه کار در محیط را دارد. این مدرک بسیار ارزشمند است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، طرح پویش مدتی است که در دانشگاه آزاد اسلامی مانند بسیاری از دانشگاه‌های مطرح جهان در حال اجرا است. به موجب این طرح، دانشجویان می‌توانند در رشته‌های تحصیلی خود در بخش‌های صنعتی، تولیدی، خدماتی و کشاورزی همزمان به صورت کارورزی شروع به فعالیت کنند و پس از طی دوره کارورزی با مهارت‌سنجی صورت گرفته در همان بخش استخدام خواهند شد.  در ادامه مصاحبه ایسکانیوز با روسای استانی که طرح پویش در آنها اجرایی شده است را می‌خوانید. 

پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بیان کرد: در زمینه طرح پویش واحدهای دانشگاهی استان اصفهان، نایین، لنجان، کاشان، شهرضا و شاهین شهر هرکدام در حال کار هستند و در یک زمینه موفق شدند. در رشته‌های فنی‌ و مهندسی نایین، در رشته نساجی کاشان و در رشته کشاورزی کارهای خوبی در اصفهان انجام شده است.

وی افزود: قراردادهایی نیز با دستگاه‌هایی مانند مدارس و مراکز مشاوره می بندیم که بستر فعالیت دانشجویان در رشته‌هایی مثل علوم تربیتی و مشاوره فراهم شود. با مراکز مشاوره بهزیستی و اتاق بازرگانی نیز در حال توافق هستیم. تابستان امسال بسیار پربار خواهد بود.

نجفی در مورد اینکه با چه صنایعی در حال همکاری هستید، گفت: با اتاق بازرگانی کار مشترک انجام می‌دهیم و بیش از 200 بنگاه اقتصادی زیرنظرشان است. با پلی اکسی و صنایع شیمیایی اخیرا توافق شده است. با مدارس و آموزش پرورش در حال توافق هستیم و با برخی از صنایع کشاورزی و واحدهای دامی تفاهمنامه منعقد شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در ادامه افزود: فرآیند کار به این شکل است که دانشجو ثبت‌نام می‌کند و از طرف صنعت انتخاب می‌شود. با توجه به اینکه این ظرفیت برای تحصیلات تکمیلی هم وجود دارد در این فرآیند گاهی ارائه رزومه، مصاحبه و سابقه کار نیاز است.

وی اضافه کرد: شهریه از سمت صنعت پرداخت می شود و پرداخت حقوق امکان‌پذیر نیست؛ چراکه این افراد نیروی کار نیستند و کار دانشجویی انجام می‌دهند. صنعت متهعد می شود در ازای کار دانشجویی شهریه دانشجو را کمک کند یا صددرصد پوشش دهد. حتی گاهی صنعت علاقه‌مند شده و دانشجو را استخدام می‌کند و دانشجوها در این بستر ظرفیت استخدامشان فراهم می‌شود.

نجفی ادامه داد: این مسئله به استعدایابی دانشجوها هم کمک می‌کند تا توانایی خود را دریابند. در طرح پویش دانشجو در حال تحصیل است و نیروی کار محسوب نمی شود. تحت پوشش بیمه‌های آموزشی هستند و در حال پیگیری برای حوادث احتمالی بیمه تکمیلی هستیم. به لحاظ تامین اجتماعی توافقات اولیه انجام شده است و به لحاظ پوشش درمانی بیشتر در حال پیگیری هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه حضور دانشجو در طرح پویش در نمره درسی موثر نیست، گفت: اگر دانشجویی موفق شود دوره پویش را کامل بگذراند و رضایت کافی را از صنعت و استاد راهنما داشته باشند مدرکی به آنها می‌دهیم به نام پویش که نشان می‌دهد این فرد مهندس ماهری است و تجربه کار در محیط را دارد کاری که در تمام کشورهای صنعتی اجرا می شود. این مدرک بسیار ارزشمند است.

نجفی ادامه داد: دانشجو مختار است که در صنعت طرح پویش را بگذراند؛ اما در مقابل اگر در این طرح شرکت کند بسیار فرد ماهری خواهد شد. در واقع دانشجو درخواست می‌دهد و صنعت هم نیازها را اعلام می‌کند و این درخواست‌ها تطابق پیدا می‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان اظهار کرد: دانشگاه‌ها برای اجرای طزح پویش، صنعت به صنعت می روند، طرح را تبیین می کنند و غالبا در شرکتهای خصوصی استقبال می شود؛ اما صنایع دولتی کمتر استقبال می‌کنند. در حقیقت صنعت نیروی انسانی ماهر می‌خواهد، و این طرح کمک می‌کند به تربیت نیروی کاربلد و ما کمک بزرگی به صنعت می‌کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1097618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =